Dodaj ogłoszenie o pracy


40 mln ton - Port Gdańsk z historycznym rekordem w przeładunkach!

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podsumował przeładunki w 2017 roku. Według wstępnych danych Port Gdańsk osiągnął kolejny rekord – w ciągu ostatniego roku przeładował ponad 4 proc. więcej towarów niż planowano, osiągając ponad 40 mln ton.

Według prognoz ostatni rok w ZMPG miał zakończyć się wynikiem 38,9 mln ton. Wstępne dane pokazują, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy przeładowano ok. 40,6 mln ton. To o niemal 9  proc. więcej niż w roku 2016. - To historyczny rekord. Port Gdańsk jeszcze nigdy nie przeładował takiej liczby towarów. Wielkie podziękowania i wyrazy uznania należą się naszym operatorom, ponieważ to oni wypracowali tę zawrotną cyfrę. Na wynik wpłynęły przede wszystkim wyższe przeładunki w ostatnim kwartale 2017 roku, w którym Port obsłużył ponad 12 mln ton – powiedział, podczas konferencji prasowej - Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Jak podkreślają przedstawiciele Portu Gdańsk, rok 2017 obfitował w rekordy zarówno miesięczne, jak i kwartalne. Pierwsze półrocze zamknęło się z wynikiem 18,6 mln ton. W końcówce roku Port zanotował niespotykane dotąd przeładunki. W samym grudniu w Porcie Gdańsk przeładowano około 4,3 mln ton.
- Rekordowe wyniki Portu Gdańsk to dowód na to, że w końcu obszar gospodarki morskiej ma swojego gospodarza, jakim jest Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Cieszy to tym bardziej, że przez wiele lat obszar ten był traktowany przez naszych poprzedników po macoszemu. Rezultaty Portu w przeładunku udowadniają, że gospodarka morska ma potencjał rozwojowy. Polska była, jest i będzie nad morzem, dlatego rozwój gospodarczy naszego kraju musi być oparty także o Bałtyk i polskie porty. Polski rząd doskonale to rozumie i zamierza wykorzystać ten potencjał – powiedział Grzegorz Witkowski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

W strukturze przeładunkowej nadal dominuje drobnica, która w roku 2017 po raz pierwszy uzyskała wynik 18 mln ton, czyli o 24 proc. więcej niż w roku 2016. Na taki efekt przekłada się zarówno większy wolumen drobnicy skonteneryzowanej, jak również większa liczba ładunków z grupy Ro-Ro, w tym samochodów handlowych. W ciągu ubiegłego roku przez Port Gdańsk przetransportowano 73 207 sztuk aut, co daje wynik aż o 412 procc lepszy niż w 2016 roku.
W roku 2017 wyjątkowo wysoki był także wolumen kontenerów w Porcie Gdańsk – osiągnął nienotowany do tej pory wynik 16 413 971 ton (1 580 505 TEU), przewyższając rezultat z 2016 roku o 22 proc. Dzięki temu Port Gdańsk umocnił swoją pozycję drugiego największego portu kontenerowego na Bałtyku. Gdański port uzyskał również bardzo wysoki wynik w przeładunku paliw płynnych. W 2017 roku było to 13 157 582 ton paliw, czyli o 2,7 proc. więcej niż w 2016 roku. Dominującą grupą przeładunkową w Porcie Gdańsk jest drobnica (44,5 proc. ogółu przeładunków), drugą stanowią paliwa (32,4 proc.), trzecią węgiel (12,5 proc.). W przeładunku węgla Port również zanotował wzrost na poziomie 0,05 proc., zamykając rok z wynikiem 5 083 349 ton.

(źr. ZMPG SA)

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.