Dodaj ogłoszenie o pracy


Polak, Czech i Słowak – co ich różni w kupowaniu świątecznych prezentów?

Westwing Home & Living, klub zakupowy z branży wyposażenia wnętrz, który z Polski obsługuje również rynek czeski i słowacki, przeprowadził badanie, w którym zapytał Polaków, Czechów i Słowaków o to, jak i kiedy kupują świąteczne prezenty. Aż 40 proc. Czechów gromadzi upominki dla najbliższych przez cały rok, zaś co trzeci Polak i co czwarty Słowak zostawiają ich zakup na ostatnią chwilę. We wszystkich badanych krajach najczęściej prezenty w Internecie kupują osoby w wieku 25-39 lat, a najrzadziej… najmłodsi badani, poniżej 25 roku życia.

Zakup świątecznych prezentów z największym wyprzedzeniem planują Czesi. Aż 40 proc. mieszkańców tego kraju przyznało, że kupuje upominki dla bliskich przez cały rok – gdy spotyka coś odpowiedniego – i czeka z wręczeniem do Bożego Narodzenia. Podobne zachowanie deklaruje 1/5 Polaków i Słowaków. Najwięcej osób, w każdym z badanych krajów, prezenty pod choinkę nabywa na miesiąc lub dwa przed świętami – takiej odpowiedzi udzieliło 56 proc. Słowaków, 48 proc. Polaków i 43 proc. Czechów. - Już pod koniec października i na początku listopada obserwujemy znaczny wzrost zainteresowania produktami, które często występują w roli świątecznych prezentów. Są to drobne dekoracje do domu, takie jak ramki na zdjęcia, kubki, pojemniki, wazony, pościel, luksusowe świeczki czy designerskie akcesoria do gotowania. To rzeczy, które chętnie wymieniamy, więc zawsze są dobrym pomysłem na prezent, nie tylko pod choinkę – mówi Marta Suchodolska, dyrektor kreatywna Westwing Home & Living.

Na ostatnią chwilę zakupy zostawiają najczęściej Polacy – wskazał na to co trzeci badany, podczas gdy na Słowacji – co czwarty, a w Czechach – co piąty. W takich zakupach przodują młodzi Polacy i Czesi – odpowiedź tę wybrało odpowiednio 49 proc. i 30 proc. respondentów poniżej 25 roku życia. Z kolei na Słowacji zakup prezentów na ostatnią chwilę deklaruje jedynie 18 proc. badanych w tej grupie wiekowej. 62 proc. Czechów, 47 proc. Polaków i 41 proc. Słowaków niemal wszystkie prezenty świąteczne kupuje w Internecie. W każdym z badanych krajów zakupu upominków w sieci najczęściej dokonują osoby w wieku 25-39 lat – taką odpowiedź wybrało 71% Czechów oraz ponad połowa Polaków i Słowaków. Również osoby starsze, w wieku 40-55 lat, chętnie poszukują upominków w sieci. Zaskakujące jest, że prezenty w Internecie częściej kupują osoby powyżej 55 roku życia niż najmłodsi badani. - Wiele sklepów internetowych w okresie przedświątecznym oferuje wydłużony termin zwrotu – sięgający do połowy lub nawet końca stycznia, dzięki czemu możemy łatwo zwrócić nietrafiony prezent. Zakupy upominków online są więc bezpieczniejszym rozwiązaniem, a przy tym pozwalającym zaoszczędzić wiele czasu. To tłumaczy dlaczego tak wiele osób preferuje ten model zakupowy – podsumowuje Marta Suchodolska.

Najmniej zdeklarowanych zwolenników zakupów w sklepach stacjonarnych jest w Czechach – tylko 3 proc., a najwięcej w Polsce – 8 proc. W kraju nad Wisłą sklepy stacjonarne najchętniej odwiedzają osoby poniżej 25 i powyżej 55 roku życia.

(źr. Westwing Home & Living)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.