Dodaj ogłoszenie o pracy


Agility o wpływie Brexitu na rynki wschodzące

Agility, globalny dostawca zintegrowanych rozwiązań logistycznych, opublikował raport - Agility Mid-Year Emerging Markets Review - o sytuacji na rynkach wschodzących. Poruszono w nim również wpływ Brexitu na relacje między rynkami wschodzącymi a Wielką Brytanią i Unią Europejską. Autorzy raportu zanalizowali także zmiany w indyjskim prawie podatkowym w kontekście rynku usług logistycznych.

Z raportu Agility wynika, że Wielka Brytania, jeśli nie uda jej się zachować najważniejszych relacji z partnerami w Unii Europejskiej, będzie próbowała pobudzić swoją gospodarkę zwiększając obroty handlowe z rynkami wschodzącymi. Brytyjski rząd wyraził wprawdzie chęć zachowania bliskich, podobnych do obecnych, relacji handlowych z Unią Europejską, jednak Bruksela stwierdziła, że po Brexicie utrzymanie „niezakłóconych stosunków handlowych” będzie „niemożliwe”. Jak wskazuje raport Agility, im trudniejszy będzie rozwód między Wielką Brytanią i UE, tym większe jest prawdopodobieństwo, że Brytyjczycy będą próbowali zawierać nowe umowy handlowe z krajami rozwijającymi się. Szczególnie dotyczy to współpracy z państwami należącymi do Wspólnoty Narodów w Azji Południowo-Wschodniej i Afryki. Brexit naraża wielu kluczowych eksporterów z rynków wschodzących, takich jak RPA, Kenia czy Turcja, na dodatkowe trudności, związane za spadkiem wartości funta szterlinga i spodziewanym skurczeniem się brytyjskiej gospodarki w początkowym okresie po wyjściu z UE. Według analizy zawartej w raporcie, kraje rozwijające się, dla których dziś Wielka Brytania jest bramą do Irlandii oraz innych państw europejskich, będą musiały znaleźć sobie nowe centra dystrybucyjne oraz sposoby dotarcia do tych rynków. Dodatkowo, jeśli Wielka Brytania i UE nie zawrą nowej unii celnej i brytyjscy producenci nie będą ściśle przestrzegać europejskich standardów dotyczących produktów, eksport z Wielkiej Brytanii do Unii Europejskiej może napotkać istotne bariery w postaci uciążliwych kontroli i dodatkowych procedur celnych.
- Jest zbyt wcześnie, by przewidzieć, w jakim kierunku prowadzone będą negocjacje między Wielką Brytanią i UE, a oprócz przeszkód politycznych, brytyjskie dążenie do zachowania niezakłóconych relacji handlowych z UE może napotkać rozmaite trudności techniczne, związane z kontyngentami towarowymi, pochodzeniem produktów, standardami oraz cłami importowymi. Wszystko, co będzie się różnić od obecnych uzgodnień między Wielką Brytanią i UE, będzie prawdopodobnie oznaczać opóźnienia oraz dodatkowe koszty w handlu międzynarodowym – skomentował Essa Al-Saleh, CEO Agility Global Integrated Logistics.

System podatkowy w Indiach a rynek TSL
Oprócz Brexitu, w raporcie Agility przeanalizowano także decyzję rządu indyjskiego, związaną z zastąpieniem kilkunastu odrębnych podatków stanowych i federalnych jednym podatkiem Goods and Services Tax (GST). Wprowadzenie jednolitego podatku krajowego uruchomiło liczne zmiany w niewydolnym dotychczas indyjskim sektorze logistycznym, gdyż przedsiębiorstwa musiały odpowiednio zmodyfikować sposoby składowania, transportu i rozliczania. Podatek GST, obowiązujący od 1 lipca, już dziś skłania operatorów logistycznych i ich klientów do konsolidacji operacji magazynowych, reorganizacji strategii transportowych oraz inwestycji w rozwój systemów zwiększających wydajność łańcuchów dostaw. Zdaniem autorów raportu Agility, zmiany te mogą doprowadzić do ograniczenia kosztów indyjskiego sektora logistycznego nawet o 20 proc., zainicjować inwestycje infrastrukturalne, a także stać się kolejnym silnym czynnikiem pobudzającym szybko rosnącą gospodarkę tego kraju.

Raport „Agility Mid-Year Emerging Markets Review 2017” został przygotowany przez Transport Intelligence, czołową firmę badawczą i analityczną w branży logistycznej. Agility wspólnie z Transport Intelligence przygotowuje też coroczny Agility Emerging Markets Logistics Index. Ranking 50 najważniejszych światowych rynków wschodzących, opracowywany jest na podstawie ankiety przeprowadzanej wśród ponad 800 specjalistów z branży logistycznej z całego świata. Pełna wersja raportu dostępna jest na: www.agility.com/2017index
(źr. Agility)

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.