Dodaj ogłoszenie o pracy


Rynek lotniczy na fali wzrostowej - znacznie powyżej oczekiwań

Polskie porty lotnicze w 2016 roku obsłużyły blisko 34 mln pasażerów, o 12 procent więcej niż w 2015 roku – wynika z podsumowania Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC). To kolejny dobry rok pod względem liczby przewozów pasażerskich. Liderem pod względem liczby obsłużonych pasażerów było Lotnisko Chopina w Warszawie, z wynikiem 12,8 mln pasażerów (o 1,6 mln więcej niż w 2015 r.) a wśród portów regionalnych, lotnisko Kraków-Balice z prawie 5 mln pasażerów.

- Osiągnięte wyniki są konsekwencją polityki portu nastawionej na obsługę ruchu przesiadkowego, który nie tylko optymalizuje strukturę ruchu pasażerskiego, ale przekłada się również bezpośrednio na wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Szacujemy, że w tym roku odprawimy ponad 14 mln pasażerów - powiedział Mariusz Szpikowski, naczelny dyrektor Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”, zarządzającego Lotniskiem Chopina w Warszawie.
- Dobre wyniki zawdzięczamy przede wszystkim Polskim Liniom Lotniczym LOT, które po restrukturyzacji aktywnie rozbudowują siatkę połączeń oraz przewoźnikom niskokosztowym - Ryanair i Wizz Air – zaznaczył Piotr Samson, prezes ULC.

Sukcesem siatka połączeń lotniczych
Polski przewoźnik w 2016 roku otworzył, bądź wznowił, wiele połączeń (m.in. Zurych, Barcelona, Ateny, Wenecja, Charków, czy Zagrzeb) oraz zwiększył oferowanie, dzięki czemu w 2016 roku obsłużył ponad 1 mln pasażerów więcej niż w roku ubiegłym. Na Lotnisku Chopina nadal dynamicznie rozwijał się Wizz Air, który otworzył w ciągu roku kilka nowych połączeń (m.in. Aberdeen, Bari, Bristol, Porto, czy Keflavik) oraz Ryanair, który w czwartym kwartale przeniósł tam loty krajowe z lotniska Warszawa/Modlin.
W 2016 roku na lotnisku zainaugurowano również nowe połączenia długodystansowe. Od stycznia PLL LOT regularnie lata do Tokio, a od października do Seulu. W sezonie letnim na polski rynek weszła linia Air Canada Rouge, oferująca połączenie do Toronto oraz Air China, która jesienią otworzyła połączenie do Pekinu. Podobnie jak w 2015 roku, poprawiła się sytuacja portów regionalnych obsługujących mniej niż 1 mln pasażerów. W zeszłym roku wszystkie zanotowały wzrosty, z wyjątkiem lotniska Łódź-Lublinek oraz Zielona Góra-Babimost.

Wzrost dynamiki przewozów krajowych i międzynarodowych
Dynamika przewozów krajowych w polskich portach lotniczych w 2016 roku kształtowała się na znacznie wyższym poziomie niż w portach zrzeszonych w ACI Europe. Polski rynek odnotował wzrost przewozów pasażerskich na poziomie 15 proc. Liderem na rynku krajowym był PLL LOT, który zanotował największy wzrost ilościowy w całym roku. W ruchu międzynarodowym również odnotowano znacznie wyższą dynamikę w porównaniu do przewozów międzynarodowych zrealizowanych przez porty ACI. Do wzrostu w całym ruchu międzynarodowym przyczyniły się przewozy regularne. Liderem w tych przewozach pozostaje od lat Ryanair. Niemniej jednak, pod względem ilościowym, największe wzrosty w 2016 roku odnotował PLL LOT, a dopiero później przewoźnicy niskokosztowi, czyli wspomniany Ryanair, a także Wizz Air,i, w znacznie mniejszym stopniu, EasyJet.

Przewozy czarterowe doganiają linie regularne
Mimo, iż polski rynek przewozów czarterowych obsłużył ponad 148 tys. mniej pasażerów niż rok wcześniej, to w czwartym kwartale zaczął odrabiać straty. Sytuacja ta była związana ze spadkami przewozów do krajów o niestabilnej sytuacji politycznej, zagrożonych atakami terrorystycznymi: Turcji, Egiptu, Maroka i Tunezji. Jedynie lotnisko Katowice-Pyrzowice oraz Poznań-Ławica zdołały zwiększyć przewozy uzyskując wzrost ruchu. Wśród przewoźników ponownie najwięcej pasażerów obsłużył Enter Air, choć to Travel Service odnotował największe wzrosty ilościowe w całym roku i pomniejszył tym samym stratę do lidera.

Głownie destynacje
Najbardziej popularnym kierunkiem lotów regularnych pozostaje Wielka Brytania, a następnie Niemcy, Norwegia i Włochy, co jest zgodne z trendami z lat ubiegłych. Bardziej widoczna zmiana nastąpiła w ruchu czarterowym, w którym pod względem popularności na pierwsze miejsce wysuwają się europejskie kraje z basenu Morza Śródziemnego oraz Czarnego – Grecja, Hiszpania, Bułgaria oraz Włochy. Spada natomiast popularność Turcji, Egiptu, Maroko i Tunezji.

Ruch lotniczy rośnie szybciej niż oczekiwano 

Jak podkreśla Piotr Samson - aktualna prognoza ULC przewiduje, iż rynek w 2030 roku będzie blisko dwukrotnie większy niż obecnie, jednak już teraz widzimy, że ruch lotniczy rośnie szybciej niż oczekiwano. Prezes ULC zaakcentował także, że największe nasycenie ruchu występuje w głównych lotniskach Polski Centralnej, co w przyszłości może powodować problemy z przepustowością. Tego trendu nie wykazują lotniska regionalne obsługujące poniżej 1 mln pasażerów, gdzie w niektórych przypadkach mogą wystąpić problemy z uzyskaniem rentowności. Głównym motorem tak dynamicznego wzrostu będzie nadrabianie zaległości w stosunku do krajów Europy Zachodniej. Wskaźnik mobilności w Polsce jest na znacznie niższym poziomie niż w krajach „starej” Unii Europejskiej. Prezes ULC podkreślił, że choć latamy znacznie rzadziej niż statystyczny Europejczyk, to polski rynek lotniczy odnotowuje z roku na rok lepsze wyniki. Przyczyn tak dynamicznego rozwoju lotnictwa w Polsce Prezes ULC upatruje m.in. w niższych cenach paliwa lotniczego, rosnącej konkurencji, a także aktywności niektórych przewoźników, w tym PLL LOT. (red/źr. ULC)

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.