Dodaj ogłoszenie o pracy


To e-commerce jest siłą napędową polskich eksporterów z sektora MŚP

Zdecydowana większość polskich firm - eksporterów z sektora MŚP generuje przychody dzięki gospodarce cyfrowej. Eksport odpowiada za 60 proc. ich przychodów. 81 proc. z nich wskazuje również na ważną rolę firm logistycznych, które pomagają im w ekspansji na nowe rynki – tak wynika z 2. FedEx SME Export Report. Badanie zostało przeprowadzone przez firmę Harris Interactive. Uczestniczyło w nim 4,5 tys. europejskich firm z sektora MŚP. Wszystkie dane odnoszą się do aktualnie eksportujących przedsiębiorstw.


Z badania FedEx SME Export Report wynika, że 95 proc. polskich firm MŚP wysyła swoje towary na rynki europejskie. Co czwarta badana firma odnotowała w ciągu ostatnich 12 miesięcy wzrost przychodów pochodzących eksportu. Duża część przedsiębiorców optymistycznie zapatruje się na najbliższą przyszłość – prawie co trzeci (32 proc.) przewiduje wzrost przychodów z eksportu w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
- Cieszy fakt, że europejskie MŚP pozostają optymistyczne co do ich perspektyw eksportowych, a także możliwości rozwoju – mówi David Binks, prezes FedEx Express Europe i dyrektor generalny TNT. - Raport FedEx pokazał, że małe i średnie przedsiębiorstwa są świadome tego, w jaki sposób eksport przyczynia się do wzrostu ich przychodów. Segment e-commerce pełni w tym kluczową rolę. Połączenie fizycznych i cyfrowych kanałów sprawiło, że świat stał się jeszcze bardziej otwarty, a możliwości eksportowych jest więcej. To z kolei przyczynia się zarówno do wzrostu przychodów MŚP, jak i większej konkurencyjności w skali globalnej.

Głównym, regionalnym partnerem handlowym polskich małych i średnich firm są Niemcy – wskazało na nie 70 proc. badanych. Na drugim miejscu uplasowały się Czechy (38 proc.), a podium zamyka Francja z 34 proc. wskazań. Te same kraje są również postrzegane jako główni konkurenci w handlu regionalnym. Do głównych kierunków w handlu zagranicznym należą również Wielka Brytania, Holandia, Włochy i Węgry. Polskie firmy zostały uznane za największą konkurencję przez Belgów.

Poza Europą głównie Azja i Środkowy Wschód
35 proc. firm, które wzięły udział w badaniu, eksportuje swoje towary poza Europę. Wśród tych kierunków eksportowych polskich przedsiębiorstw z sektora MŚP dominują Azja (17 proc. wskazań), Środkowy Wschód (16 proc.) oraz Ameryka Północna (14 proc.). 8 proc. firm wysyła swoje towary na rynki afrykańskie, 6 proc. - do Ameryki Południowej, a tylko 5 proc. handluje z krajami Azji Pacyficznej. Firmy wskazały ró1)nież najważniejszy dla nich rynek na danym kontynencie. Najwięcej wskazań uzyskały Stany Zjednoczone (13 proc.). W pierwszej trójce znalazły się również Indie (9 proc.) oraz Turcja (8 proc.). 25 proc. badanych przedsiębiorców twierdzi, że przychody z eksportu pozaeuropejskiego wzrosły w ostatnim czasie. Było to spowodowane m.in. wprowadzeniem na rynek nowych produktów, zastosowaniem dystrybucji wielokanałowej czy sprzyjającymi kursami walut. Co trzecia badana firma (33 proc.) przewiduje wzrost przychodów z eksportu pozaeuropejskiego w najbliższym czasie. Spadku obawia się jedynie 15 proc. z nich.

Polskie MŚP a cyfryzacja o wzrost usług logistycznych
Z badania FedEx SME Export Report wynika, że e-commerce odpowiada za 30 proc. przychodów polskich firm-eksporterów z sektora MŚP. Ponad 1/4 (28 proc.) badanych firm zadeklarowało, że w ostatnim czasie ich przychody w sektorze e-commerce wzrosły, prawie co czwarta (24 proc.) wzrost ten przewiduje w ciągu najbliższych 12 miesięcy od przeprowadzenia badania. Trend ten powoduje również zwiększone zapotrzebowanie na usługi logistyczne. Przedsiębiorcy wskazują głównie na potrzebę szybszego dostarczania przesyłek, dopasowania opcji dostawy czy zautomatyzowanego procesu wysyłki. 75 proc. ankietowanych firm uzyskuje przychody z działalności m-commerce (za pomocą urządzeń mobilnych). Odpowiadają one średnio za 18 proc. całkowitego przychodu. 23 proc. firm działających w tym segmencie zadeklarowało, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy, ich przychody z tytułu m-commerce wrosły, 11 proc. - że spadły. Wzrost w najbliższym czasie przewiduje ok. 25 proc. firm. Przedsiębiorcy wskazują, że wzrosty te wynikają z oczekiwań konsumentów, którzy preferują zakupy właśnie poprzez urządzenia mobilne. Część z nich jako przyczynę podaje również optymalizację i usprawnienie swojej strony lub aplikacji mobilnej. Około 65 proc. badanych firm wykorzystuje do sprzedaży media społecznościowe.
- Badanie zlecone przez FedEx jasno pokazuje, że eksport oraz e- i m-handel stały się nieodłączną częścią działalności wielu polskich firm z sektora MŚP – mówi Mariusz Mik, VP Operations Eastern Europe, FedEx Express. - Nie dziwi nas fakt, że polscy przedsiębiorcy wraz z rozwojem w tych segmentach, oczekują bardziej dopasowanych usług w zakresie transportu swoich towarów. Jako wiodąca firma logistyczna wychodzimy im naprzeciw i pomagamy rozwijać ich biznes, niezależnie od rynku, na którym działają.

Sytuacja w Europie
Sytuacja ekonomiczna w Europie była przez ostatnie 12 miesięcy nieprzewidywalna. FedEx SME Export Report pokazuje, że - mimo to - małe i średnie przedsiębiorstwa na naszym kontynencie prosperują i poszukują nowych możliwości poza Europą – 53 proc. z nich wysyła tam swoje towary (w porównaniu z 29 proc. w 2015 roku). Co więcej, eksport odpowiada za 65 proc. całkowitych przychodów europejskich MŚP. To pokazuje, jak ważna dla rozwoju firm jest ekspansja zagraniczna.

(źr. Fedex)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.