Dodaj ogłoszenie o pracy


Przyszłość należy do transgranicznego e-commerce?!

Jednym z głównych czynników, który będzie miał wpływ na lokalnych konsumentów i przedsiębiorców w najbliższym czasie, jest wzrost handlu transgranicznego. Analitycy przewidują, że do 2020 roku wartość transgranicznego handlu internetowego pokona barierę biliona dolarów, a liczba dokonujących zakupów cross-border wzrośnie, z niecałych 400 milionów obecnie, do prawie miliarda kupujących – podaje Poczta Polska w swoim najnowszym raporcie pt. „Cross border e-commerce – szansa czy zagrożenie?”, opracowanym pod patronatem Izby Gospodarki Elektronicznej.

Dynamika CBEC (cross border e-commerce) jest spowodowana nie tylko postępującą globalizacją i ekspansją międzynarodowych korporacji, ale i dążeniem organizacji ponadnarodowych do coraz większych i szybszych przepływów produktów oraz znoszenia kolejnych barier w międzynarodowej wymianie handlowej. Nie pozostanie to bez wpływu na polski e-handel. W najbliższych latach największym rynkiem cross-border zostanie Azja, co
potwierdzają też statystyki Poczty Polskiej. W ostatnich latach widać wyraźny wzrost nadawania i przyjmowania przesyłek z państw Azji, i to nie tylko z Chin, ale także z takich rynków jak: Hong Kong, Singapur czy Korea Południowa. Przewiduje się, że globalny rynek handlu cross-border do 2020 r. będzie rósł ok. 27 proc. rok do roku. Prócz naturalnych przyczyn rozwoju tej gałęzi gospodarki, takich jak większa liczba sprzedawców czy ekspansja na nowe rynki, dużą rolę odgrywać będą działania organizacji międzynarodowych. Najnowszym przykładem na to jest ostatni wniosek ustawodawczy na poziomie Unii Europejskiej, przewidujący zakaz stosowania geoblokowania. Kolejnymi, zapowiadanymi w strategii Jednolitego Rynku Cyfrowego, będą uregulowania dotyczące cen przesyłek międzynarodowych czy zawierania umowy sprzedaży przez internet.
- Handel transgraniczny to zdecydowanie jedno z najciekawszych i bardzo dynamicznie rozwijających się zjawisk w branży e-commerce na całym świecie. Niewątpliwie największym wyzwaniem dla e-przedsiębiorców, którzy rozważają prowadzenie sprzedaży transgranicznej stanowią regulacje prawne oraz kwestie administracyjne. I są to aspekty, które Izba Gospodarki Elektronicznej - jako instytucja aktywnie działająca na rzecz rozwoju silnej e-gospodarki, także poprzez niwelowanie barier prawnych utrudniających ten rozwój - traktuje priorytetowo w swoich działaniach zarówno w obszarze aktywności legislacyjnej jak i edukacyjnej – komentuje Patrycja Sass- Staniszewska, prezes zarządu, Izba Gospodarki Elektronicznej.

Polski rynek cross-border w e-commerce jest, w porównaniu do pozostałych rynków unijnych, słabo rozwinięty. Polacy decydują się na zakupy transgraniczne trzy razy rzadziej niż mieszkaniec Unii. Jedną z przyczyn cena - tak deklaruje 44,8 proc.  pytanych przez Eurostat. W innych krajach liczą się inne czynniki, takie jak: niedostępność produktu w swoim kraju (32,6 proc. w UE, 43 proc. w USA i aż 70 proc. w Chinach) czy przekonanie o lepszej jakości produktów zagranicznych. Przykładem takiego myślenia są Chińczycy – dwóch na trzech chińskich e-kupujących dokonuje zakupów spoza Chin wierząc, że kupuje produkty lepszej jakości. Rynek cross-border w e-commerce (CBEC) zdominowały takie rynki jak Chiny, Wielka Brytania, Niemcy czy Stany Zjednoczone. To właśnie sklepy w tych państwach są najchętniej wybierane przez globalnego konsumenta. Pomimo, że ceny przesyłki międzynarodowej są droższe od tych krajowych, prawie 60 proc. sprzedawców już teraz oferuje darmową dostawę. Wynika to z tego, że liderami w CBCE są międzynarodowe korporacje, wyznaczające pewien standard oraz to, że głównie kupujemy małe produkty ważące do 2 kg (70 proc.). Analizując historie sukcesu polskich firm za granicą można dojść do dwóch wniosków. Po pierwsze,  strategia ekspansji za granicę zależy od produktu, który oferujemy. W przypadku produktów premium wejście na zagraniczne rynki odbywa się często samoistnie i to sami klienci z zagranicy stanowią pierwsze ogniwo ekspansji. W innym przypadku trzeba nastawić się na duże przygotowania i dogłębne poznanie rynku, który jest celem rozwoju. Warto zwrócić uwagę na siłę zagranicznych marketplace’ów, których zasięg może pomóc w osiągnięciu odpowiedniej skali. Przydaje się to szczególnie w przypadku produktów unikatowych, dla których stworzono takie portale jak Etsy czy DaWanda. Wchodząc na kolejne rynki nie można zapominać o wyzwaniach, które, się z tym wiążą. Logistyka produktów, obsługa klienta czy poznanie lokalnej specyfiki są elementami, bez których nawet najlepszy produkt się nie sprzeda za granicą.

Zachęcamy do zapoznania się z całym raportem “Cross border e-commerce”, który ukazuje dwie perspektywy – konsumentów oraz sprzedawców – z Polski i z zagranicy. W raporcie przedstawiono analizę powodów, które stoją za  decyzjami zakupowymi oraz sprzedażą transgraniczną, a także listę barier utrudniających podmiotom oraz konsumentom wejście w CBEC. Opracowanie zawiera również case studies podmiotów e-commerce prowadzących sprzedaż transgraniczną.

Raport jest do pobrania na stronie Izby Gospodarki Elektronicznej lub na stronie Poczty Polskiej pod linkiem: http://poczta-polska.pl//hermes/uploads/2017/01/raport-cbec-23.01.2017.pdf

(źr. Poczta Polska /

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.