Ponad 6,33 mld złotych – tyle wpłynęło do końca czerwca br. na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) z tytułu opłat drogowych pobieranych od 5 lat w ramach viaTOLL - Krajowego Systemu Poboru Opłat. Na przychody systemu viaTOLL składają się opłaty pobierane manualnie bądź za pośrednictwem urządzeń viaAUTO od kierowców pojazdów osobowych na państwowych odcinkach płatnych autostrad A2 i A4 oraz opłaty pozyskane za przejazdy samochodów ciężarowych po liczącej ponad 3 145 km sieci dróg płatnych.
Elektroniczny system poboru opłat drogowych viaTOLL został uruchomiony 1 lipca 2011 r. Od tego momentu konto Krajowego Funduszu Drogowego powiększa się każdego dnia roboczego o 5 mln. Pieniądze te w całości przeznaczane są na utrzymanie, rozbudowę oraz modernizację istniejącej infrastruktury drogowej w Polsce. Nie dziwi więc, że wydatki związane z jego budową i wdrożeniem zwróciły się w ciągu niecałych 18 miesięcy. I trzeba też przy tym dodać, że opłaty drogowe w Polsce za przejazd niektórymi odcinkami autostrad są bardzo drogie.
Nakłady inwestycyjne poniesione przez Budżet Państwa w 2011 r. na budowę i uruchomienie systemu na sieci podstawowej (1560 km) wyniosły 963,2 mln zł. Dołączenie kolejnych 1585 km w następnych latach wymagało inwestycji w kwocie 166,2 mln zł. Całkowite nakłady inwestycyjne na infrastrukturę viaTOLL, będącą własnością Skarbu Państwa, wyniosły 1,129 mld zł. Z kolei koszty operacyjne, na które składają się m.in. obsługa punktów poboru opłat, sieci dystrybucji, czy utrzymanie i zasilanie infrastruktury technicznej wyniosły w sumie 1,082 mld zł. Oznacza to, że zysk netto KFD wyniósł ponad 4,121 mld zł. Obecnie w systemie viaTOLL zarejestrowanych jest ponad 910 tys. pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony (z czego 60,76 proc, to auta polskie, 5,56 proc. niemieckie, 3,58 proc. litewskie, 2,92 czeskie, 2,83 ukraińskie, 2,61 rosyjskie, 1,86 węgierskie, in.) i ponad 72 tys. autobusów.
Pojazdy o emisji spalin w klasie EURO 4, 5 i 6 stanowią ponad 60 proc. wszystkich zarejestrowanych w systemie viaTOLL, a niemal 11 proc. to ciężarówki z najbardziej rygorystyczną normą EURO 6. Najmniej ekologiczne pojazdy (EURO 0, 1 i 2) stanowią niecałe 19 proc. Użytkownicy zarejestrowani z systemie viaTOLL w przeważającej większości (blisko 80 proc.) rozliczają się za pomocą kont przedpłaconych (pre-pay). Tylko co piąty (20,8 proc.) korzysta z kont z odroczoną płatnością (post-pay).
Od 1 czerwca 2012 r. z systemu szybkiej i wygodnej płatności elektronicznej skorzystać mogą również kierowcy samochodów osobowych podróżujący po płatnych odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA (A2 Konin-Stryków i A4 Bielany Wrocławskie – Sośnica). Usługa płatności elektronicznej viaAUTO stanowi wygodną alternatywę wobec obowiązującego na tych odcinkach manualnego systemu poboru opłat i daje możliwość wnoszenia opłat za przejazd autostradą bez zatrzymywania się: wystarczy zwolnić, podjechać pod szlaban i przejechać, gdy ten automatycznie się otworzy. Kierowcy korzystający z płatności elektronicznej przejeżdżają przez place poboru opłat nawet do pięciu razy szybciej niż ci, którzy wybierają tradycyjną płatność manualną. Do końca czerwca br. sprzedano ponad 54 tys. urządzeń viaAUTO.
(źr. viaTOLL / red)