Dodaj ogłoszenie o pracy


Polska Centralna najbardziej pożądaną lokalizacją logistyczną w Europie Środkowej – wynika z raportu Prologis!

Międzynarodowy developer powierzchni magazynowych - Prologis, opublikował wyniki raportu pt. „Rozwój Sieci Nieruchomości Logistycznych w Europie”, opracowanego we współpracy z Eyefortransport (EFT). Raport wskazał najpopularniejsze wśród najemców lokalizacje logistyczne w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE). Na pierwszym miejscu jest region Polski Centralnej. Kolejne cztery z pięciu topowych lokalizacji są rozproszone po całym regionie CEE. Każda z nich znajduje się w innym kraju, co oznacza o silnej ekspansji sektora logistycznego na tych obszarach w ostatnich latach.

Polska Centralna, łącznie z Łodzią, jest najbardziej pożądaną lokalizacją w Europie Środkowo-Wschodniej. Tuż za nią plasuje się Stambuł w Turcji, Praga w Czechach, Bukareszt w Rumunii i Budapeszt na Węgrzech. Porównując wyniki tegorocznego badania z pierwszym rankingiem opracowanym w 2013 roku to właśnie rynki Europy Środkowo-Wschodniej odnotowały największy wzrost. Dziewięć z dziesięciu top rynków w regionie poprawiło swoje wyniki. Łącznie osiem lokalizacji CEE trafiło do pierwszej dwudziestki w Europie, przed trzema laty było ich zaledwie cztery.
- Raport ten ma istotne znaczenie, gdyż pomaga nam poznać bieżące i przyszłe oczekiwania naszych klientów - powiedział Paweł Sapek, senior vice president i country manager Prologis na Polskę – Firmy logistyczne nieustannie optymalizują swoje strategie dystrybucyjne w celu dostarczania usług na najwyższym poziomie, przy jednoczesnym utrzymaniu jak najniższych kosztów. Rynek europejski stymulowany jest takimi długoterminowymi trendami jak: bliskość ośrodków gospodarczych, dostęp do wykwalifikowanych pracowników oraz konsolidacja. Najbardziej skorzystają na tym korytarze logistyczne i tak zwane lokalizacje „plomby” (typu infill), położone na terenie największych obszarów miejskich w Europie. Wyniki tego badania są jednoznacznym potwierdzeniem, że realizujemy optymalną strategię inwestycyjną lokując swoje centra dystrybucyjne dokładnie tam gdzie oczekują tego nasi Klienci. Projekty realizowane, a także planowane, w Europie Środkowo-Wschodniej, w tym w Polsce pokazują, że Prologis jest gotowy do zaspokojenia popytu w większości najbardziej pożądanych lokalizacjach w regionie – podsumował Paweł Sapek.

Jak wskazali ankietowani w badaniu Prologis - głównym czynnikiem stanowiącym o popularności Europy Środkowo-Wschodniej są niskie koszty. Rynki w tym regionie zdominowały rankingi pod względem takich kryteriów jak „koszty pracy” (w CEE jest położonych osiem z dziesięciu najpopularniejszych lokalizacji w Europie) czy „koszty nieruchomości” (trzynaście z dwudziestu lokalizacji). Polska Centralna to jedyna lokalizacja, która znalazła się w pierwszej dziesiątce rankingu pod względem tych dwóch kryteriów. Największe spadki w rankingach dotyczą Liège, Paryża, Brukseli, Madrytu i Niemiec Centralnych. Położone w sąsiedztwie portów lotniczych centra dystrybucyjne, w tym Frankfurt i Amsterdam-Schiphol, również straciły swoją pozycję. Według raportu spowodowane jest to niskimi wynikami dotyczącymi dostępności pracowników i kosztami pracy. Prologis wycofał się też z rynku rumuńskiego z uwagi na słabnący popyt na powierzchnie magazynowe, co widoczne było zwłaszcza w okresie kryzysu, a także braku możliwości osiągnięcia efektu skali.

Najlepsze lokalizacje w Europie
Najbardziej pożądaną lokalizacją w Europie jest Venlo, które obroniło pierwsze miejsce uzyskane w 2013 roku i w tegorocznej edycji badania zdystansowało pozostałe rynki. Venlo uzyskało najwyższe noty w dziewięciu z 11 kryteriów dotyczących lokalizacji, szczególną przewagę zyskując w zakresie dostępności nieruchomości,  połączeń drogowych, kosztów transportu i regulacji formalno-prawnych.  Drugie miejsce na podium zajął Rotterdam, ważny port w zachodniej Holandii. Tuż za nim plasuje się region Antwerpii/Brukseli w Belgii oraz Brabancja Centralna i Brabancja Wschodnia na południu Holandii. Za krajami Beneluksu w pierwszej dziesiątce topowych lokalizacji znalazły się jeszcze niemiecki Düsseldorf, Polska Centralna, Antwerpia/Hasselt, Stambuł i Kolonia.

Rynek pracy decyduje o lokalizacji
Raport „Rozwój Sieci Nieruchomości Logistycznych w Europie” omawia również najważniejsze wyzwania, z którymi mierzyć się muszą właściciele i najemcy nieruchomości logistycznych w czasach przemian strukturalnych. Reorganizacja europejskiego łańcucha dostaw i dynamiczny rozwój e-handlu oznaczają, że na całym kontynencie istnieje znaczny potencjał popytowy na nowoczesne i efektywne obiekty dystrybucyjne.
W ramach badania 216 najemców nieruchomości logistycznych z różnych sektorów – począwszy od handlu detalicznego, poprzez sektor motoryzacyjny, aż po sektor farmaceutyczny - oceniło 100 lokalizacji przez pryzmat jedenastu zdefiniowanych jako kluczowe kryteria. Najważniejsze z nich to sąsiedztwo głównych ośrodków gospodarczych, niskie koszty (zarówno transportu, jak i nieruchomości) oraz dostępność wykwalifikowanych pracowników. To właśnie dostęp do kadry pracowniczej będzie w przyszłości najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze lokalizacji. Choć znaczenie tego parametru znacząco różni się w zależności od kraju i regionu, w którym respondenci prowadzą swoją działalność. Kluczową rolę odgrywa on w północno-zachodniej części kontynentu i Wielkiej Brytanii, a najmniejszą na peryferiach Europy. Jednakże znalezienie wykwalifikowanych i doświadczonych pracowników nadal stanowi wyzwanie w całej Europie.
Takie uwarunkowania, jak handel międzynarodowy, outsourcing i rozbudowa infrastruktury wydają się silniej stymulować zmiany niż czynniki cykliczne, np. rozwój gospodarczy czy bieżąca konsumpcja. W porównaniu z badaniem z 2013 roku na istotności zyskały dwie kategorie, które jawiły się jako relatywnie nieistotne w tamtym okresie: zrównoważony rozwój i planowanie dotyczące e-handlu. Zrównoważony rozwój stał się szczególnie ważny dla klientów zwracających uwagę na markę, np. dla firm z branży handlu detalicznego i dystrybutorów pakowanych produktów konsumenckich (CPG). Jeśli chodzi o e-handel, w ostatnich latach nastąpił jego gwałtowny rozwój i prognozuje się jego dalszą ekspansję w przyszłości.

Plany Prologis na rynku polskim
W 2015 roku Prologis podpisał w Polsce w sumie 72 umowy, w tym były to umowy przedłużenia najmu i umowy z nowymi najemcami. Średni współczynnik wynajętej powierzchni w Polsce – Prologis uzyskał na poziomie 93 proc. W roku 2016, firma zamierza utrzymać wysoką dynamikę rozwoju w zakresie realizacji nowych inwestycji, a do głównych lokalizacji inwestycyjnych dołączono region Szczecina i okolic . Celem Prologis jest dalsze utrzymanie co najmniej 25 proc. udziału na polskim rynku w zakresie wynajmu powierzchni magazynowych.  

(red/źr. Prologis)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.