Kolejna prognoza profesora Zdzisława Kordela za październik, wskazuje że średni koszt 1 wozokilometra wyniesie 3,38 zł (0,79 EUR), co oznacza, że koszt jednego kilometra w październiku będzie niższy niż w miesiącu ubiegłym ponad o 9 proc. w porównaniu kosztu 1 km w 2014 roku. Jakie elementy kosztowe brał pod uwagę przy swoich szacunkach prof. Kordel:
- koszt materiałów pędnych i eksploatacyjnych - 1,20 zł (35,4 proc. całkowitego kosztu),
- koszt usług remontowych, napraw i ogumienia - 0,17 zł (4,9 proc. całkowitego kosztu),
- amortyzacja, leasing i inne - 0,36 zł (10,7 proc. całkowitego kosztu),
-koszt wynagrodzenia i delegacji kierowców wliczając w to ZUS - 0,82 zł (24,2 proc. całkowitego kosztu),
- koszty ubezpieczeń oraz podatek od środków transportu - 0,22 zł (6,6 proc. całkowitego kosztu),
-koszt opłat drogowych i promów - 0,48 zł (14,1 proc. całkowitego kosztu),
-pozostałe koszty związane z działalnością przewozową przedsiębiorstwa -0,14 zł (4,1 proc. całkowitego kosztu).
Jak zaznacza autor analizy - rozważając stosunek kosztów w przedsiębiorstwie należy mieć na względzie różnice, które mogą wystąpić ze względu na obierane kierunki transportu. W zależności od tego gdzie i przez jakie państwa wozimy towar, różne będą koszty opłat drogowych i promów a także, w szczególności w dobie MILOGU, różne będą koszty wynagrodzeń i delegacji kierowców.
(źr. Blogtransportowy.pl)