Na początku października zakończyła się jedna z pierwszych kontroli MiLog dotyczących polskiego przewoźnika wykonującego transport drogowy pojazdami ciężarowymi na terenie Niemiec. Całe środowisko transportowe wykonujące międzynarodowe przewozy drogowe czekało na wyniki tego postępowania, które przeprowadził niemiecki Urząd Celny. Mnogość interpretacji dotyczących sposobu wyliczania dopłaty do wynagrodzenia za pracę kierowcy na terenie Niemiec oraz różnorakie opinie na ten temat powodowały wiele spekulacji i obaw w polskim środowisku transportowym.
W interpretacji przepisów MiLog niektórzy eksperci twierdzili, iż dodatki właściwe delegacji pracownika tj. diety czy ryczałty noclegowe nie mogą zostać uznane jako składnik płacy minimalnej, znacząco zawyżając w ten sposób wartość wyrównania do płacy minimalnej w Niemczech. Po pierwszej kontroli, już wiadomo że obawy przed zaliczeniem tychże składników były bezpodstawne, a niemiecki Urząd Celny w pełni zaakceptował praktykę wliczania do płacy minimalnej ryczałtu noclegowego oraz diety pomniejszonej stosownie według wytycznych niemieckiego ministerstwa finansów, kończąc kontrolę bez nakładania kary finansowej na polskiego przewoźnika. Wynikiem potwierdzonego przez Niemiecki Urząd Celny sposobu rozliczenia jest brak dodatkowych kosztów pracowniczych dla firm, które wypłacały pełen ryczałt noclegowy i odpowiednio dostosowaną dietę (co od września 2014 r. stało się powszechną praktyką firm transportowych).
Natomiast elementem koniecznym pozostaje comiesięczne prawidłowe rozliczenie godzin pracy na terenie Niemiec i skonfrontowanie tych wyliczeń z wynagrodzeniem wynikającym z umowy o pracę oraz należnościami wypłaconymi z tytułu podróży służbowych. Jeżeli wynik porównania wykaże, że dopłaty do MiLoG nie wystąpiły, firma transportowa nie jest zobligowana do wypłaty dodatkowego wynagrodzenia za pracę na terenie Niemiec.
Więcej na temat MiLog przeczytasz tutaj: MiLog - czy można uniknąć pełnego dokumentowania pracy kierowcy?, MiLog – o czym wiedzieć powinieneś?
(źr. Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców)