Dodaj ogłoszenie o pracy


Produkować jak najbliżej klienta – to obecny trend logistyczny w branży high-tech

Firma UPS przeprowadziła 5. Międzynarodowe badanie pt. „Change in the (Supply) Chain” (CITC) na temat zmian w łańcuchach dostaw w branży high-tech. Badanie zostało przeprowadzone przez  IDC na zlecenie UPS wśród 516 osób zarządzających firmami z Europy, Ameryki Północnej, regionu Azji i Pacyfiku oraz Ameryki Łacińskiej. Respondentami byli menedżerowie odpowiedzialni za zarządzanie logistyką w firmach z branży high-tech. Europejskie firmy z sektora zaawansowanych technologii oczekują solidnych wzrostów i przygotowują się na nie, szukając optymalizacji kosztów w łańcuchach dostaw. Wyniki dowodzą, że łańcuchy dostaw podlegają ciągłej ewolucji, która wpływa na umiejscowienie zakładów produkcyjnych oraz wybór dostawców.
Choć branża nowych technologii nadal faworyzuje strategię off-shoringu (czyli przeniesienie produkcji do innego państwa) jako sposobu na ograniczenie kosztów pracy, to wiele firm z Europy zaczyna stawiać na right-shoring (optymalizacja położenia produkcji) – wynika z badania UPS. 38 proc. europejskich respondentów twierdzi, że wybiera lokalizacje dla zakładów produkcyjnych bliżej konsumentów. Strategia ta pozwala zoptymalizować łańcuch dostaw poprzez obniżenie kosztów i wykorzystanie lokalnych zasobów w celu zapewnienia jak najlepszej obsługi klienta i podwyższenia marży. Sondaż UPS pokazuje też, że firmy z sektora high-tech  coraz odważniej wchodzą na rynki wschodzące i wykorzystują druk 3D do projektowania nowych produktów i tworzenia ich prototypów.

- Firmy z sektora zaawansowanych technologii mogą teraz lepiej reagować na dynamikę rynku, ponieważ uelastyczniają swoje strategie dotyczące lokalizowania produkcji oraz swoje łańcuchy dostaw – powiedział Scott Aubuchon, wiceprezes ds. marketingu w UPS Europe. – Firmy w Europie przyjmują holistyczne podejście, kiedy oceniają koszty transportu i czas potrzebny na dostarczenie ich towarów.

Near-shoring - przenoszenie produkcji lub montażu bliżej rynku docelowego, zyskuje na popularności, ponieważ pozwala podwyższyć poziom obsługi, ograniczyć ilość towarów w drodze oraz uzyskać ściślejszą kontrolę nad jakością produktów i własnością intelektualną. 35 proc. respondentów badania - osoby podejmujące decyzje logistyczne w branży zaawansowanych technologii w Europie - planuje near-shoring, tj. o 9 punktów proc. więcej, niż w sondażu z 2013 r. Z kolei 54 proc. respondentów z Europy przeniosło produkcję bliżej rynków zbytu już dwa lub więcej lat temu, a 34 proc. – w tym roku.
Ponad połowa (56 proc.) respondentów z europejskich firm w swojej strategii uwzględnia right-shoring. Strategia ta polega na braniu pod uwagę kilku czynników w celu określenia optymalnej lokalizacji zakładów produkcyjnych w stosunku do źródła pozyskiwanych materiałów, a także do magazynów i centrów dystrybucji. Do czynników tych mogą należeć koszt, jakość oraz czas, jaki zajmuje powrót do normalnej działalności w przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości operacyjnych.
Choć UPS obserwuje rosnącą popularność strategii near-shoringu i right-shoringu, to off-shoring, czyli przenoszenie produkcji lub montażu do krajów z niskimi kosztami pracy, pozostaje najczęstszą strategią. 59 proc. europejskich respondentów przyznaje, że obecnie korzysta z off-shoringu.

Wzrost eksportu i nowe możliwości
Z badania CITC wynika, że eksport w branży high-tech, zarówno w skali globalnej, jak i europejskiej, ma dobre perspektywy. 39 proc. respondentów z Europy oczekuje, że globalny eksport zaawansowanych technologii będzie rósł w obecnym tempie przez następne dwa lata, a 19 proc. spodziewa się szybszego wzrostu.
Firmy z sektora zaawansowanych technologii dość szybko rozwijają działalność na wielu rynkach wschodzących. 66 proc. europejskich respondentów twierdzi, że sprzedaje już produkty w Chinach, 41 proc. – w Indiach, a 31 proc. – w Brazylii. Wśród rynków, na które europejskie firmy z branży high-tech planują wejść w tym roku, trzy najczęściej wymieniane to Brazylia, Indie i kraje regionu Azja-Pacyfik (bez Indii i Chin).
Choć penetracja nowych rynków jest wysoka, to pojawiają się również nowe przeszkody w ekspansji. W skali globalnej, główną barierą są lokalne regulacje; przez europejskich przedsiębiorców wymieniane jako piąte pośród najważniejszych wyzwań. Inne bariery to: wstępne uruchomienie działalności, wyzwania kulturowe, śledzeniu zmian w regulacjach oraz podejmowanie decyzji o wyborze nowych rynków na które warto wejść. Głównym problemem regulacyjnym w Europie jest możliwość monitorowania przesyłek w skali międzynarodowej (44 proc. odpowiedzi) i w skali globalnej (31 proc.).

Druk 3D w projektowaniu produktów
Ankieta CITC pokazuje także, że firmy z branży high-tech coraz śmielej wchodzą na rynki wschodzące oraz korzystają z druku 3D do projektowania nowych produktów i opracowywania ich prototypów. 66 proc. respondentów twierdzi, że ma praktyczne doświadczenie w druku 3D, wliczając w to 28 proc. tych, którzy przyznają, że dopiero zaczynają opanowywać tę technologię. Obecnie firmy z sektora zaawansowanych technologii wykorzystują druk 3D głównie jako katalizator innowacyjności podczas projektowania nowych produktów. Najczęściej wymieniane zalety to przyspieszenie opracowywania produktów oraz procesów produkcyjnych. W Europie 70 proc. respondentów używa druku 3D do projektowania nowych produktów. Z kolei 63 proc. respondentów wytwarza w ten sposób części zamienne, w porównaniu z zaledwie 24 proc. respondentów w skali globalnej.

(źr. UPS)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.