Operator Giełdy Trans.eu przeprowadził ankietę wśród rodzimych producentów, pytając ich o to, jak radzą sobie z organizacją transportu towarów i co sprawia im największą trudność. Polska branża produkcyjna jest dość zróżnicowana, zarówno pod względem profilu, wielkości, zasięgu, jak i specyfiki prowadzonej działalności.
Większość zapytanych firm – 59,2 proc. działa na skalę międzynarodową, 30,2 proc. funkcjonuje na rynku krajowym, a tylko 10,5 proc. - lokalnym w promieniu do 100 km od miejsca swojej siedziby., 15 proc. firm działających lokalnie deklaruje, że planuje rozwój i ekspansję w ciągu najbliższych kilku lat. To oznacza większe zapotrzebowanie na usługi spedycyjne i transportowe.
Transport własnymi pojazdami
Zdecydowana większość lokalnych firm produkcyjnych (73,3 proc.) wykorzystuje do przewozu wytwarzanych towarów własne pojazdy. Jedynie 20 proc. z tych firm wyraża zadowolenie ze stopnia wykorzystania swojej własnej floty i generowania z tego tytułu dochodów. Wśród producentów działających na skalę całego kraju lub międzynarodową 46 proc. ankietowanych posiada własną flotę do przewozu towarów. Tylko 1/3 z nich uważa, że pojazdy te w pełni zaspokajają ich potrzeby na przewóz towarów. W 40 proc. firm, posiadających własne pojazdy, puste przebiegi zdarzają się bardzo często lub często, a u 60 proc. - sporadycznie.
W tej grupie odsetek firm, stale współpracujących z przewoźnikami i spedytorami jest największy i wynosi 62 proc. Spośród ankietowanych 22 proc. deklaruje, że oprócz stałych zleceń transportowych dodatkowo wspiera się narzędziami ogłoszeniowymi, takimi jak giełdy transportowe.
1/3 producentów krajowych i międzynarodowych deklaruje, że miewa problemy z organizacją transportu np. w nagłych sytuacjach lub w okresach wysokiej liczby zamówień. Jest to w ich przypadku utrudnienie, pojawiające się sporadycznie lub często, zaś dla 5 proc. z nich organizacja transportu to permanentny i uciążliwy problem.
Kto korzysta z usług transportowych zewnętrznych
Przedsiębiorstwa nie posiadające własnej floty w 78 proc. przypadków korzystają z usług spedycji lub firm transportowych. 22 proc. dodatkowo wspiera się narzędziami ogłoszeniowymi w tym giełdami transportowymi i jest to dokładnie taki sam odsetek jak w przypadku firm posiadających własną flotę aut. Także w tym wypadku podobnie wygląda odsetek firm mających sporadycznie lub często problemy z organizacją transportu, choć w pełni świadomych ponoszonych z tego tytułu kosztów.W ankiecie zapytano również producentów, w jaki sposób sprawdzają i dbają o bezpieczeństwo transportu zlecanego. Wyniki w tym zakresie nie są optymistyczne. Tylko 27,5 proc. badanych przedsiębiorców korzysta z narzędzi, pozwalających zweryfikować wiarygodność i bezpieczeństwo firm transportowych (takich jak zakres ochrony ubezpieczenia OCP, certyfikaty, pozwolenia na przewóz nietypowych towarów, czy stan floty). 70 proc. biorących udział w ankiecie firm w kwestiach bezpieczeństwa bazuje wyłącznie na rekomendacjach, poleceniach kolegów z branży, dobrej obiegowej opinii o firmie czy wzajemnym zaufaniu.
Badanie przeprowadzone zostało w formie ankiety telefonicznej na grupie 1133 przedstawicieli polskich firm produkcyjnych. Raport jest dostępny on-line i można go pobrać tutaj…
(red/źr. Trans.eu)