Dodaj ogłoszenie o pracy


To brand decyduje o wyborze pracodawcy

Dla szukających pracy w logistyce liczy się głównie pozycja firmy na rynku i jej rozpoznawalność. Ponad 53proc kandydatów szukających pracy w branży TSL wybiera pracodawcę oceniając pozycję jego marki na rynku. - wynika z sondy, którą przeprowadził portal Pracujwlogistyce.pl w okresie sierpień - wrzesień tego roku.

 

Zapytaliśmy naszych czytelników o to, co decyduje o wyborze pracodawcy podczas szukania pracy? Do wyboru było 5 opcji. Najwięcej głosów uzyskała odpowiedź: brand (marka pracodawcy). Aż 53,5proc. głosujących uznało, że to właśnie marka pracodawcy decyduje o tym, którą firmę poszukujący pracy wybiorą na przyszłego pracodawcę, albo chcą aplikować na wolne wakaty. Równie istotna okazała się wielkość firmy, aż 20,1 procent biorących udział w badaniu uznało, że właśnie ten czynnik decyduje o ubieganiu się o miejsce pracy. Mniej ważny okazał się zasięg działania pracodawców. Głosujący mieli do wyboru dwie opcje - globalny zasięg i krajowy zasięg działania. Dla ponad 20 proc. osób biorących udział w badaniu istotny okazał się globalny zasięg działania, a tylko 2,7 proc. uznało, że najlepszym pracodawcą będzie firma świadcząca usługi wyłącznie na terenie kraju. Nie bez znaczenia pozostaje też to, czy pracodawca posiada jakieś certyfikaty i wyróżnienia. 9,5 proc. głosujących uznało, że to właśnie te elementy uwiarygadniają firmę i zadecydowałyby o wyborze przyszłego pracodawcy.
Pracodawcy, którzy do tej pory nie zwracali uwagi na to czy ich marka jest dobrze postrzegana na rynku pracy, będą musieli bardziej zadbać o ten element marketingu.


 
- Dla każdego pracownika employee branding oznacza z reguły coś innego z uwagi na różnicujące nas  cechy osobowe, wiek, kompetencje, specyfikę wykonywanego zawodu, sytuację rodzinną, akceptowane wartości, pozycję zawodową i wiele innych czynników. Wielu pracowników stykając się z tym terminem dzieli potencjalnych pracodawców na trzy zasadnicze grupy. Pierwsza to firmy wyznaczające standardy – czyli firmy poszukujące nowych rozwiązań podnoszących standard i efektywność współpracy pracownika z pracodawcą. Druga to firmy realizujące standardy rynkowe lub aspirujące do osiągania w/w standardów oraz firmy, które faktycznie w/w standardów nie realizują. Największym zainteresowaniem cieszą się firmy z grupy drugiej z uwagi na fakt, że są „ przewidywalne” i gwarantują obowiązujący na rynku standard. "Przewidywalność zachowań pracodawcy, respektowanie standardów rynkowych i prawnych dla danego obszaru ” jest szczególnie istotna w okresach zmian rynkowych czy kryzysów, dlatego między innymi tak wysoki wynik wśród uczestników sondażu. Firmy z drugiej grupy pracują w „określonej” kulturze organizacyjnej, oferują możliwości rozwoju i awansu zawodowego. W przypadku decyzji o rozstaniu z pracownikiem respektują zawarte wcześniej umowy i obowiązujące przepisy prawa. Poza tym pracownik pracujący dla firmy z obszaru drugiego jest „nośnikiem” standardów i wiedzy atrakcyjnej dla dużej części innych firm. Dla pracodawcy posługiwanie się „uznaną na rynku pracy marką” pozwala na wybór poszukiwanych pracowników z większej grupy poszukujących pracy i/lub myślących o zmianie pracy. Jest to szczególnie istotne w grupie specjalistów reprezentujących wysoki potencjał rozwojowy i/lub poziom kwalifikacji zawodowych. W okresie kryzysu i dominującej pozycji pracodawcy na rynku ma to nieco mniejsze znaczenie, ze względu na większą dostępność pracowników także tych reprezentujących wysoki poziom kwalifikacji. Opierając się na wynikach tego sondażu - przedsiębiorcy powinny inwestować w markę firmy na rynku o ile idzie za nią praktyka dnia codziennego w danej organizacji, ale nie powinny też zapominać o ograniczonej lojalności pracownika wystawianego na pokusy zdecydowanie wyższych wynagrodzeń oferowanych przez pracodawców z grupy trzeciej. - komentuje wyniki sondy Marek Poleszak z  biura HR Trade Trans Sp. z o.o.

 

Budowanie marki pracodawcy to coś więcej niż tylko dobra wizualizacja znaku firmowego. To także zmiana filozofii działalności, która opiera się o identyfikację pracowników z firmą oraz budowanie jakości usług poprzez kadry. Dla pracownika oznacza to możliwości lepszego rozwoju zawodowego, lepsze płace, a przede wszystkim stabilność zatrudnienia. Na czym szczególnie zależy też pracodawcom. Częsta rotacja pracowników nie opłaca się nikomu. Pomimo utrzymującego się dosyć wysokiego bezrobocia w Polsce (ok. 12 proc.) ciężko jest znaleźć dobrze wykwalifikowanego i oddanego firmie pracownika. Szczególnie dotyczy to określonych grup zawodowych. Problemy ze znalezieniem odpowiednich osób do pracy w firmach TSL dotyczą przede wszystkim takich zawodów jak np. spedytor, agent celny, czy nawet pracownik terminala, nie wspominając już o kierowcach pojazdów ciężarowych. Szczególnie cenione na rynku pracy są osoby z kilkuletnim doświadczeniem, znajomością języków obcych i chętnych do migracji.

 

Wyniki sondy portalu Pracujwlogistyce.pl (próba badania objęła 200 osób):

Co decyduje o wyborze pracodawcy podczas szukania pracy?
1. brand (marka pracodawcy) - 53,5proc.
2. wielkość firmy - 20,1proc.
3. globalny zasięg działania - 14,2 proc.
4. krajowy zasięg działania - 2,7 proc.
5. certyfikaty, wyróżnienia, itp. - 9,5 proc.

 

Zapraszamy do udziału w kolejnej sondzie PwL.pl!

oraz do lektury relacji z debaty HR w logistyce - IV debata Pracujwlogistyce.pl - Employer branding - nowe stare pojęcie?!

(Opr. Pracujwlogistyce.pl)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.