Dodaj ogłoszenie o pracy


Sprzedaż samochodów osobowych wyhamowała

Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) wynika, że obywatele Unii Europejskiej kupili w listopadzie 938 tys. nowych samochodów osobowych, czyli o nieco ponad 1% więcej niż rok temu. W tym samym czasie z polskich salonów wyjechało ponad 24 tys. aut osobowych, czyli o 4% więcej niż rok temu, ale już o ponad 8% mniej niż w październiku. Zdaniem przedstawicieli Exact Systems, firmy kontrolującej części samochodowe, zarówno dla Polski jak i eurostrefy, roczny wynik rejestracji aut osobowych i tak będzie lepszy niż w 2012 r.

- Jeśli na najnowsze dane Centralnej Ewidencji Pojazdów spojrzymy w ujęciu rocznym to widzimy, że w listopadzie zarejestrowaliśmy o 4% więcej osobówek, a biorąc pod uwagę jedenaście miesięcy, jesteśmy na 4,7% plusie. Taki rezultat, choć lekko zawyżony przez zjawisko reeksportu, na tle całej eurostrefy prezentuje się bardzo przyzwoicie – ocenia Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems, ekspert PIM. Jeśli jednak listopadowe dane zestawimy z bardzo dobrym wynikiem październikowym, już nie tak łatwo o optymizm. Przyczyną spadku jest przede wszystkim mniejsze zainteresowanie zakupów wśród firm, które w związku z przedłużającym się procesem wydania ostatecznej decyzji w sprawie derogacji przepisów związanych z odliczaniem podatku VAT, wstrzymują się z inwestycją w cztery kółka do momentu wyjaśnienia sytuacji – dodaje Gos.

Listopad okazał się jednym z najsłabszych miesięcy w ciągu ostatnich dziesięciu lat, w 27 monitorowanych rynkach, właścicieli znalazło 936 tys. nowych osobówek, czyli o 1,2% więcej niż w analogicznym okresie rok temu. Choć łącznie po jedenastu miesiącach europejska mapa sprzedaży i rejestracji nadal pozostaje czerwona (prawie 11 mln rejestracji, 2,7% spadek r/r), to roczny wynik z pewnością okaże lepszy niż w 2012 r. Wzrostem sprzedaży może pochwalić się Wielka Brytania (+7% r/r), ale spadki widać w Niemczech (-2% r/r), Włoszech (-4,5%) i Francji (-4% r/r).
Chociaż zdaniem ekspertów Europa w 2014 r. pójdzie w ślad za Chinami i Stanami Zjednoczonymi, które od kilku miesięcy przeżywają boom na rynku samochodowym.

W Polsce najlepiej sprzedaje się Skoda, w Europie Volkswagen
Jak podaje IBRM Samar, najchętniej kupowanym samochodem w segmencie marek popularnych w Polsce w okresie od stycznia do listopada br. była Skoda (ponad 33 tys. sprzedanych modeli), tuż za nią uplasował się Volkswagen i Toyota. Nieco inaczej prezentuje się europejska mapa producentów. Po jedenastu miesiącach, pomimo kilkuprocentowego spadku, liderem sprzedaży pozostaje marka Volkswagen z 1,4 mln sprzedanymi modelami. Drugie miejsce w Eurostrefie zajął Opel, a trzecie Renault – podaje ACEA.

rak/Exact/w materiale prasowym zostały wykorzystane dane Głównego Urzędu Statystycznego, Centralnej Ewidencji Pojazdów, ACEA oraz IBRM Samar.

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.