W trakcie VIII debaty Pracujwlogistyce.pl (która odbyła się w Gdyni 11.10.2012r), przedstawiciele Urzędu Miasta Gdynia zaprezentowali nowy projekt rozwoju logistycznego Pomorza - Bothnian Green Logistic Corridor (BGLC) tzw. "zielony korytarz logistyczny", który jest pomysłem na samowystarczalność surowcową Europy, ma przyczynić się do silniejszych więzi kooperacyjnych w Europejskim Obszarze Gospodarczym, a także obniży koszty transportu – ponoszone przez eksporterów, środowisko naturalne i mieszkańców miast - w efekcie czego doprowadzi do niższych kosztów handlu.
Już 5 lat temu Komisja Europejska zapowiedziała szczegółowe zdefiniowanie zielonych korytarzy, a także opracowanie wskaźników służących ich identyfikacji czy mierzeniu ich efektywności. Projekt ten (VII Program Ramowy) nazwano SuperGreen. Jest on realizowany od roku 2010 – i wyznaczył 9 korytarzy. Jeden prowadzi przez Polskę z Hamburga przez Berlin i Warszawę – do Moskwy. Polskie porty morskie otacza więc rondo komunikacyjne. Naszym celem jest wpisanie 10-ego korytarza na trasie: Bałtyk - Adriatyk.
Koncepcja zielonych korytarzy stała się flagowym produktem szwedzkiej prezydencji w UE. Minister Transportu Szwecji jest jednym z partnerów projektu BGLC – podobnie jak polski. Silne poparcie polityczne oznacza wykonalność. Nie chodzi tylko o popularne hasła: „tiry na tory” czy „kolej na kolej”. Zielone korytarze będą odzwierciedlały koncepcję transportu zintegrowanego, zakładającą wzajemne uzupełnianie się żeglugi morskiej bliskiego zasięgu, transportu kolejowego, żeglugi śródlądowej i transportu samochodowego, aby umożliwić wybór transportu przyjaznego środowisku naturalnemu. To są cele Polityki Transportowej Polski na lata 2010-2030.
Pomysłodawcami projektu są Skandynawowie. To światowi liderzy w innowacyjności. Współpraca z nimi to szansa dla całego sektora TSL w Polsce – ale także dla ośrodków akademickich i sektora r&d– wciąż rozmijających się z praktyką. Dramatycznie brakuje kadr w sektorze TSL i pragmatycznych struktur współpracy nauki z biznesem. Przybywa za to politologów czy teoretyków transportu. Zielone korytarze mogą służyć do testowania innowacyjnych, przyjaznych środowisku jednostek transportowych oraz zaawansowanych rozwiązań ITS. Mogą więc stanowić swego rodzaju platformę dla rozwoju i demonstracji nowych rozwiązań logistycznych. Ten aspekt jest ważną, jeśli nie najważniejszą cechą koncepcji zielonych korytarzy.
Kryzys światowy – jak choroba - uczy pokory. Czy Europa musi sprowadzać „wszystko” z Azji, płacąc za intensywną eksploatację środowiska? Bogata w surowce naturalne Skandynawia staje się „spiżarnią Europy”. Podaż surowców musi być równoważona popytem na towary z Europy Środkowej. Warunkiem sukcesu projektu jest brak „pustych powrotów”.
To oznacza wspólnotę interesów przemysłu i handlu w obszarze Unii – w istocie gospodarczą integrację europejską. Czy dla obsługi transportowej tej koncepcji wystarczą trzy korytarze „Supergreen” – przez Hamburg, Sassnitz i Rostock? Nie, bo dominacja portów niemieckich jest zaprzeczeniem zrównoważonego rozwoju i integracji europejskiej. Dlatego projekt BGLC z udziałem Gdyni – jest wyjątkowy!
Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji, albo wziąć udział w projekcie skontaktuj się z:
Ryszard Toczek, manager projektu, Urząd Miasta Gdyni - Biuro Rozwoju Miasta kontakt: tel. 58 668 2111, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
(Opr. BT)