Dodaj ogłoszenie o pracy


Logistyk - zawód z przypadku czy świadomy wybór?

Firma Antal International podczas Kongresu Polskiego Stowarzyszenia Menedżerów Logistyki zaprezentowała wyniki badania „Logistycy w Polsce”. Badanie miało na celu nakreślenie obrazu specjalistów i menedżerów z tego obszaru. Wyniki badania pokazały, że zawód "Logistyk" wybierany jest jako zawód bardziej z przypadku niż ze świadomego wyboru, ale od kilku lat staje się coraz bardziej popularny. Jakie wynagrodzenia i benefity są oferowane specjalistom i menedżerom z tego obszaru? Jaka ścieżka kariery jest najbardziej atrakcyjna? Jakie umiejętności są standardem, a jakie pozwolą się wyróżnić na rynku pracy?


Zdecydowana większość respondentów (93%) legitymuje się wykształceniem wyższym. Jednak, aż co trzeci logistyk deklaruje edukację w innym obszarze niż TSL. 43% badanych ma wykształcenie kierunkowe w obszarze TSL, a 32% ukończyło studia podyplomowe na tym kierunku.
- Badanie pokazuje, że logistyka jest zawodem interdyscyplinarnym i wykształcenie nie zawsze było kluczem do sukcesu. 10-15 lat temu konkurencja pomiędzy kandydatami w tej branży była mniejsza i logistykom zaczynającym swoją karierę znacznie łatwiej było wejść na rynek pracy. Teraz w umysłach młodych ludzi świadomość złożoności procesów logistycznych i wyzwań, jakie za sobą one niosą jest zdecydowanie wyższa. Przekłada się to na wzrost odsetka osób kształcących się w tym kierunku.” - komentuje Fabian Pietras, starszy konsultant Antal Engineering & Operations.


Coraz częściej jednak młodzi ludzie stawiają na wykształcenie stricte logistyczne. Według danych GUS w 2009 roku kierunki z obszaru usług transportowych ukończyło ponad 260 tys. studentów. W tym samym roku edukację w tym zakresie rozpoczęło prawie 2 miliony osób. Badani specjaliści i menedżerowie wskazali, jakie znają języki, techniki optymalizacyjne oraz posiadane certyfikaty. Standardem jest znajomość języka angielskiego, a także przynajmniej jednego systemu optymalizacyjnego – najczęściej 5S, który był wykorzystywany podczas prowadzenia projektów przez ponad 80% logistyków. Prawie każdy respondent (91%) w swojej codziennej pracy wykorzystuje program Excel. Ponad połowa (59%) badanych deklaruje też pracę na systemie SAP.


- Najczęściej logistycy deklarują posiadanie certyfikatu ADR. Do najbardziej pożądanych przez pracodawców należy Green/Black Belt, którego posiadanie deklaruje tylko 13% respondentów. Ceniony jest również APICS – zauważa Konrad Królikowski, starszy konsultant Antal Engineering & Operations.


Plusy i minusy
Do najczęściej satysfakcjonujących warunków zatrudnienia logistyków należy: lokalizacja (75%), stabilność zatrudnienia (58%) oraz work-life balance (48%). Natomiast najczęściej niezadowolenie budzi: wysokość wynagrodzenia (56%), możliwości szkolenia (56%) oraz styl zarządzania i kultura organizacyjna (55%). Warto przyjrzeć się, jak kształtują się nisko oceniane przez logistyków płace.
Prawie co czwarty badany zarabia pomiędzy 5 000 a 7 000 PLN brutto miesięcznie. Stosunkowo wysoki odsetek respondentów (21%) otrzymuje wynagrodzenie nie przekraczające 5 000 PLN brutto miesięcznie. Zarobki 5% logistyków przekraczają 20 000 PLN brutto miesięcznie.


- Wśród osób z obszaru spedycji zarobki największej grupy (43%) nie przekraczają 5 000 PLN brutto miesięcznie. M.in. właśnie dlatego to spedycja należy do najmniej popularnych obszarów wśród logistyków – tylko 18% chciałoby się w nim rozwijać zawodowo – zauważa Fabian Pietras, starszy konsultant Antal Engineering & Operations.
Do najczęściej gwarantowanych logistykom benefitów należy służbowy laptop i telefon (67%) oraz opieka medyczna (50%). Stosunkowo często logistycy mają do swojej dyspozycji samochód służbowy (42%).


Logistycy są mobilni

59% logistyków planuje w przeciągu najbliższych miesięcy zmienić pracę, a 41% wiąże swoje plany rozwoju kariery z obecnym miejscem pracy.
„Wyniki badania wskazują, że najbardziej lojalni są pracownicy do 30 roku życia. W momencie kiedy zdobędą już kilka lat doświadczenia zawodowego chętnie podejmują się nowych wyzwań i szukają bardziej atrakcyjnych ofert. Duże zmiany w samych strukturach firm logistycznych wpływają na wysoką rotację, a niepewność na rynku pracy przekłada się na mniejsze związanie logistyków z obecnym miejscem pracy.” – tłumaczy Konrad Królikowski, starszy konsultant Antal Engineering & Operations.
Specjaliści i menedżerowie logistyki deklarują też dużą mobilność. Gotowość do relokacji wyraża 87% badanych. Jednak co piąta osoba zdecydowałaby się na relokację tylko w ramach 60 km, zaś 18% respondentów jedynie w granicach Polski. Dla największego odsetka badanych logistyków najbardziej atrakcyjnymi miastami pod kątem relokacji są: Warszawa (45%), Kraków (37%), Wrocław (36%). 


Badanie zostało przeprowadzone pod patronatem Polskiego Stowarzyszenia Menedżerów Logistyki.

(źr. Antal International)

 

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.