Dodaj ogłoszenie o pracy


Zmienia się logistyczna mapa Europy - porty Morza Śródziemnego na głównym szlaku transportowym

Według najnowszego raportu Colliers International dynamiczny rozwój transportu kontenerowego przez porty europejskie wpłynie na obecny rozkład na logistycznej mapie Europy czyniąc kraje na wschodnim brzegu Morza Śródziemnego kluczowym szlakiem logistycznym. Tempo rozwoju transportu ma przewyższyć ogólny wzrost gospodarczy.

 

- Nowe szlaki morskie prowadzące z Azji do Europy pociągają za sobą konieczność rozwoju infrastruktury. Nowe rozwiązania zastosowane w portach na Morzu Śródziemnym oraz Adriatyku pozwolą kontenerowcom dostarczyć więcej towarów do Europy Centralnej i Wschodniej poprzez Kanał Sueski. Transport towarów będzie znacznie sprawniejszy niż  poprzez Rotterdam czy Hamburg, co pozwoli zaoszczędzić na przewozie 5-7 dni komentuje Karel Stransky, dyrektor corporate solutions na region EMEA w Colliers International - Jest to obszar największego wzrostu. Porty takie jak Koper czy Triest będą miały decydujące znaczenie dla Europy Wschodniej, która zaczyna odgrywać coraz większą rolę w globalnym łańcuchu dostaw.


Nie oznacza to jednak zmierzchu bardziej tradycyjnych portów obsługujących Europę Zachodnią. Colliers zaznacza, że prawie 60 proc. całego załadunku na terenie Europy nadal transportowane jest przez 4 porty: Rotterdam, Antwerpia, Bremerhaven oraz Hamburg, a wiele z europejskich portów, jak np. Rotterdam planują rozbudowę. Wraz z rosnącą liczbą coraz większych gabarytowo frachtowców na znaczeniu zyskają porty, które będą w stanie je obsłużyć, jako że transkontynentalne szlaki morskie koncentrują się wokół tych właśnie portów.      

 

 

 

ówne wnioski płynące z raportu Colliers to:
- Transport morski jeszcze przez długi czas pozostanie głównym kanałem przepływu towarów między Europą i innymi kontynentami. - Pozostałe środki transportu nie są w stanie konkurować ze skalą oraz wydajnością transportu morskiego.
- Transport lotniczy nadal odgrywa ważną rolę, ale większość zachodnich lotnisk boryka się z coraz większym natę żeniem ruchu.

- Jednak w obliczu sprzeciwu wobec rozrastania się głównych centrów komercyjnych (np. Heathrow) oraz związanych z tym zagrożeń dla środowiska naturalnego nie należy oczekiwać gwałtownego rozwoju transportu lotniczego.  Z kolei niska aktywność na lotniskach Europy Wschodniej pozostawia miejsce do rozwoju, jako że popyt na towary wysokiej jakości wzrasta wraz z rozwojem krajów w tym regionie.
- Kolej to następny zasługujący na uwagę środek transportu z dużym potencjałem rozwojowym, preferowany przez  Unię Europejską.  Kolej jest najbardziej ekologicznym rodzajem transportu, a na długich dystansach może być niezwykle rentowna.
- Największym problemem w przypadku rozwoju transportu kolejowego pomiędzy Europą a pozostałymi krajami jest inny rozstaw szyn w kluczowych centrach takich jak Rosja. Mała ładowność oraz niska prędkość większości europejskich kolei mogą również stanowić problem.  

Według Colliers wzrost udziału kolei w rynku transportowym będzie rósł stopniowo, choć należy pamiętać,  iż  jest on uzależniony od  rozwoju infrastruktury.
(źr. Colliers International)

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.