Dodaj ogłoszenie o pracy


Kolejne odcinki dróg płatnych i podsumowanie działania systemu viaTOLL

Od 1 lipca włączono włączone do sieci dróg płatnych systemu viaTOLL kolejne odcinki dróg krajowych. Są to fragmenty dróg krajowych nr 91, 92, 94 oraz drogi ekspresowej S:
fragment drogi ekspresowej S7 Elbląg – węzeł Pasłęk-Północ o długości 13,7 km
dwa odcinki drogi krajowej nr 91: od skrzyżowania z drogą krajową nr 6 do węzła Nowe Marzy oraz od skrzyżowania z drogą ekspresową S5 – do Łysomic (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 552) o łącznej długości 141 km
droga krajowa nr 92 na odcinkach: Września – granica m. Konin; granica m. Konin – Łowicz (skrzyżowanie z drogą krajową nr 2 i nr 14) – łączna długość tych odcinków to 169 km
droga krajowa nr 94 na odcinku Modlnica Folwark 1 – węzeł Radzikowskiego o długości 2,5 km.
Na początku lipca mija również rok od kiedy w systemie viaTOLL pobrano pierwsze opłaty. Początkowo obejmował on ok. 1565 km dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez GDDKiA. Kolejne 325 km dróg włączono do systemu 1 lipca 2012 roku. Łącznie system obejmuje obecnie ok. 1890 km dróg.

W ciągu roku wydano ponad 860 tys. urządzeń pokładowych viaBOX i uzyskano 815 mln przychodów  z opłat drogowych. Wprowadzenie elektronicznego systemu poboru opłat na początku lipca 2011 roku zastąpił winiety rozwiązaniem elektronicznym, jakie wcześniej wprowadzono m.in. w Austrii czy Czechach. Od roku kierowcy pojazdów i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t płacą za korzystanie z określonych fragmentów dróg krajowych, ekspresowych i autostrad.

 

Pozyskane środki
Jak podje biuro viaTOLL opłaty ściągane są ze skutecznością przekraczającą 99,9%, a pozyskane środki trafiają bezpośrednio na konto Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowana jest budowa i modernizacja polskich dróg. Dotąd system zebrał ponad 815 mln zł, a więc zgodnie z planem. Szacuje się, że do końca roku suma pozyskanych środków pokryje poniesione dotąd koszty budowy systemu. Należy pamiętać, że tak duże inwestycje infrastrukturalne zwracają się przez wiele lat, a w przypadku systemu viaTOLL zwrot nastąpi już po 18 miesiącach. W przyszłym roku do systemu zostaną włączone kolejne odcinki dróg, co przełoży się na dalszy wzrost przychodów.

 

Dodatkowe efekty
Ponieważ stawki opłat są najniższe dla pojazdów spełniających najbardziej restrykcyjne normy emisji spalin (Euro 5 i Euro 6), przewoźnicy zaczęli odmładzać swoje floty, a przewoźnicy zagraniczni zaczęli kierować do naszego kraju coraz nowsze pojazdy. Wyraźnie pokazują
to statystyki. W nawiasach przedstawione zostały wartości sprzed sześciu miesięcy:
Euro 6 – 0,23% (0,20%)
Euro 5 – 26,70% (23%)
Euro 4 – 14,89% (14%)
Euro 3 – 31,54% (33%)
Euro 2 – 17,47% (20%)
Euro 1 – 3,55% (4%)
Euro 0 – 5,58% (5,8%)


Więcej pojazdów zagranicznych
Nadal rośnie udział pojazdów zagranicznych w liczbie wszystkich pojazdów zarejestrowanych
w systemie viaTOLL. Rok temu pojazdy zza granicy stanowiły tylko 30% ogółu, obecnie jest to już 34,5%. Najwięcej rejestracji zza granicy dokonali użytkownicy z krajów takich jak:
Niemcy  7,66% wszystkich rejestracji
Litwa 3,52% wszystkich rejestracji
Czechy 2,89 % (w ciągu trzech miesięcy 2 miejsca do góry)
Rosja 2,85% wszystkich rejestracji
Ukraina 2,78% wszystkich rejestracji
Białoruś 1,75% wszystkich rejestracji
Słowacja 1,59 wszystkich rejestracji
Węgry 1,58% wszystkich rejestracji
Rumunia 1,21 % wszystkich rejestracji
Łotwa 1,09% wszystkich rejestracji

 

Kierowcy i pre-pay
Aż 78,5% użytkowników zarejestrowanych w systemie viaTOLL rozlicza się za pomocą kont przedpłaconych (pre-pay), a pozostali wybrali konta z odroczoną płatnością. Polski system jest w tym względzie ewenementem. W pozostałych krajach Europy te proporcje wyglądają niemal dokładnie odwrotnie. Obecnie nadal nie widać tendencji, by kierowcy przekonywali się do systemu post-pay, mimo tego, że jest on wygodniejszą formą rozliczania.

 

Więcej najcięższych pojazdów
Nadal nieco około 68,24% wszystkich rejestracji stanowią pojazdy o DMC powyżej 12 t – z przyczepą lub bez. Drugą co do wielkości grupę (11,29%) stanowią pojazdy o DMC powyżej 3,5 t, a poniżej 12 t. 5,13% udział ma kategoria pojazdów o DMC poniżej 12 t, które mogą tworzyć zestawy o DMC powyżej 12 t. 6,25% to autobusy. Przybyło samochodów osobowych i dostawczych z przyczepą tworzących zestaw o DMC > 3,5t. Jest ich obecnie 7,59% (wcześniej 5,6%).

 

viaTOLL dla pojazdów o DMC ≤ 3,5 t
1 czerwca 2012 r. system viaTOLL został udostępniony również użytkownikom pojazdów i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, jako dobrowolna alternatywa wobec obowiązkowej płatności manualnej. Dzięki urządzeniu viaAUTO użytkownicy mogą bez zatrzymywania wnosić opłaty za korzystanie z płatnych odcinków autostrad zarządzanych przez GDDKiA. Obecnie są to 103 km autostrady A2 Konin-Stryków (płatna od 1 lipca 2011)  i 164 km autostrady A4 Bielany Wrocławskie-Sośnica (płatna od 1 czerwca 2012). Dotychczas kierowcy pojazdów o DMC ≤ 3,5 t nabyli 3,5 tys. urządzeń pokładowych i wnieśli w sposób elektroniczny do Krajowego Funduszu Drogowego ponad 125 tys. zł opłat tytułem korzystania z ww. odcinków autostrad.
(źr. viaTOLL)

 

 

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.