Actia Forum poinformowała o najnowszym raporcie Baltic Container Terminal 2012, z którego można się dowiedzieć, że szacunkowa łączna ilość ładunków skonteneryzowanych na świecie w roku 2011, przetransportowanych drogą morską osiągnęła poziom około 1,47 mld ton. Biorąc pod uwagę ilości w TEU, światowe morskie przewozy kontenerowe wzrosły o 8,1 proc. w stosunku do roku 2010 i wyniosły 151,5 mln TEU w 2011 r. Natomiast światowy przeładunek kontenerów w portach wzrósł o 8 proc. i osiągnął nowy rekord 605 mln TEU (zgodnie z Clarkson Research Services).
Tempo przeładunków kontenerowych w polskich portach morskich w roku 2011 tempo nieco spowolniło z 27 proc. zaobserwowanych w 2010 roku do 17,5 proc., ale było to ponad dwa razy więcej od globalnego wzrostu. W roku 2011 przeładunki kontenerów w portach bałtyckich osiągnęły poziom 8.76 mln TEU i tym samym przekroczyły rekordowy wynik sprzed kryzysu, kiedy to przeładowano 8 mln TEU (2008 rok).
Liderem basenu Morza Bałtyckiego w obrocie kontenerowym jest niezmiennie Rosja. W 2011 roku udział w rynku rosyjskich portów bałtyckich osiągnął poziom 30,6 proc. (29 proc. w 2010 r.). W regionie Morza Bałtyckiego istnieje ponad 50 portów morskich, które zajmują się obsługa kontenerów. Jednak większość ruchu (94,5 proc.) koncentruje się w 20 największych ośrodkach. Kluczową rolę w obsłudze kontenerów zajmuje niezmiennie St. Petersburg.
Największy port bałtycki, obsługuje około jednej czwartej wszystkich kontenerów przeładowywanych przez porty bałtyckie. W roku 2011 największy absolutny wzrost przeładunków został zanotowany przez port St. Petersburg, Gdańsk i Gdynia, odpowiednio 434 tys. TEU, +169 tys. TEU oraz 131 tys. TEU). Najszybciej rozwijającym się terminalem kontenerowym był natomiast Kaliningrad Sea Commercial Port, który zanotował 152 proc. roczny wzrost w ruchu kontenerowym.
Na Bałtyku występują 4 serwisy oceaniczne. Dwa z nich AE10 i ECUBEX obsługiwane są przez Mearska. Serwis AE10 obsługiwany przez największe kontenerowce łączy porty azjatyckie z Europą (na Bałtyku są to: Aarhus, Geteborg, Gdańsk). Serwis ECUBEX łączy Amerykę Południową z Europą, w tym m.in. St. Petersburg. Serwis Atlantic Cotainer’s Line łączy Amerykę Północną z Geteborgiem. W kwietniu 2012 Alliance G6 (Azja) uruchomił bezpośrednie zawinięcia z portów azjatyckich do Europy w tym do Geteborga.
Obecnie poza serwisami oceanicznymi, bałtycki rynek kontenerowy obsługiwany jest przez 24 operatorów kontenerowych, którzy oferują połączenia feederowe i połączenia w ramach żeglugi bliskiego zasięgu. Na Bałtyku dysponują oni flotą 153 kontenerowców o łącznej ładowności 164.4 tys. TEU. Perspektywy dla rynku kontenerowego w regionie Morza Bałtyckiego w 2012 roku są optymistyczne i spodziewane jest, że 2012 będzie kolejnym rekordowym rokiem pod względem przeładunku kontenerów w portach bałtyckich.
(źr. Actia Forum - raport Baltic Container Report 2012)