Dodaj ogłoszenie o pracy


Sankcje za zatrudnianie nielegalnych imigrantów

Rada Ministrów 12 kwietnia 2011 r. przyjęła założenia projektu ustawy o sankcjach dla podmiotów zatrudniających obywateli państw trzecich przebywających wbrew przepisom oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Jest to propozycja wdrożenia do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/52/WE z dnia 18 czerwca 2009 r. przewidującej minimalne normy w odniesieniu do kar i środków stosowanych wobec pracodawców zatrudniających nielegalnie przebywających obywateli krajów trzecich.
Celem dyrektywy 2009/52 jest ograniczenie skali nielegalnej imigracji do UE przez zmniejszenie atrakcyjności zatrudnienia nielegalnie przebywających obywateli państw trzecich. Służyć ma temu wprowadzenie systemu sankcji o charakterze administracyjnym, cywilnym i karnym za naruszenie zakazu nielegalnego zatrudnienia cudzoziemców. Dyrektywa wprowadza obowiązek powiadomienia o zatrudnieniu obywatela państwa trzeciego, ułatwienia w zakresie dochodzenia zaległego wynagrodzenia przez nielegalnie zatrudnionych obywateli państw trzecich, a także nakłada obowiązek określania sektorów zagrożonych zatrudnieniem nielegalnie przebywających oraz prowadzenia skutecznych kontroli.
 
Wobec obowiązujących w Polsce przepisów dot. zatrudnienia cudzoziemców, rozwiązania wprowadzane projektowaną regulacją, dotyczyć będą zarówno powierzenia wykonania pracy cudzoziemcom na podstawie umów o pracę, jak i na podstawie umów cywilnoprawnych. 
 
Przyjęte rozwiązania dotyczą:
1)  wprowadzenia obowiązku wymagania przez podmiot powierzający pracę – przed rozpoczęciem pracy –  ważnego dokumentu uprawniającego cudzoziemca do pobytu w Polsce i przechowywania kopii tego dokumentu na potrzeby ewentualnej kontroli właściwych organów;
2)  sankcji za zatrudnienie nielegalnie przebywającego obywatela państwa trzeciego (tj. bez ważnego dokumentu uprawniającego do pobytu):
a) rozszerzeno katalog przestępstw przeciwko porządkowi publicznemu (rozdział XXXII Kodeksu karnego): 
- zatrudnienie osoby małoletniej lub równoczesne zatrudnienie wielu osób lub uporczywe zatrudnianie osoby w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą - zagrożone będzie grzywną albo karą ograniczenia wolności;
- zatrudnienie osoby pokrzywdzonej przestępstwem określonym w art. 189a § 1 k.k. (przestępstwo handlu ludźmi) lub zatrudnienie w warunkach pracy powodujących szczególny wyzysk - zagrożone będzie karą pozbawienia wolności do lat 3; 
b) uporczywe zatrudnianie osoby przebywającej na terytorium RP wbrew przepisom w przypadku, gdy zatrudnienie to nie miało związku z prowadzoną przez sprawcę działalnością gospodarczą, stanowić będzie wykroczenie zagrożone karą grzywny albo karą ograniczenia wolności;
c) uzależnienie wysokości kary finansowej od liczby zatrudnionych nielegalnie przebywających;
d) niemożność zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów osób fizycznych i prawnych wynagrodzenia wypłacanego nielegalnie zatrudnionemu (wraz z podatkiem i składkami);
e) obciążenie podmiotu powierzającego wykonywanie pracy wszelkimi kosztami związanymi z przesłaniem zaległych płatności do państwa, do którego obywatel państwa trzeciego powrócił lub został wydalony;
f) dodatkowe sankcje o skutkach finansowych w razie uporczywego ponawiania zatrudnienia w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zatrudnienia wielu osób, małoletniego lub ofiary handlu ludźmi lub w warunkach pracy powodujących szczególny wyzysk, tj.:
- pozbawienie, na 3 lata, dostępu do pomocy publicznej, w tym funduszy UE,
- zwrot instrumentów pomocy publicznej uzyskanych w okresie 12 miesięcy poprzedzających wykrycie nielegalnego zatrudnienia,
- wykluczenie z postępowań o udzielenie zamówienia publicznego na okres 1 roku,
g) wykreślono z rejestru agencji zatrudnienia w przypadku zatrudnienia nielegalnie przebywającego cudzoziemca
h) objęto podmioty zbiorowe sankcjami za uchybienia związane z nielegalnym zatrudnieniem cudzoziemców
3) wprowadzono ułatwienia dochodzenia roszczeń z tytułu wynagrodzenia za pracę przez nielegalnie zatrudnionych obywateli państw trzecich poprzez wprowadzenie:
a) domniemania istnienia stosunku pracy przez okres przynajmniej 3 miesięcy,
b) domniemania uzgodnionego wynagrodzenia w wysokości trzykrotnego minimalnego wynagrodzenia w przypadku powierzenia wykonania pracy na podstawie umów cywilnoprawnych,
c) możliwość udzielenia zezwolenia na zamieszkanie na czas toczącego się postępowania karnego ws.  zatrudniania małoletniego lub w warunkach pracy powodujących szczególny wyzysk;
4. objęcia współodpowiedzialnością finansową (kary finansowe i zaległe wynagrodzenia) głównego wykonawcy i innych podwykonawców w razie niewypłacalności, uporczywego uchylania się przez podwykonawcę  lub gdy przemawia za tym szczególnie ważny interes cudzoziemca;
5. rozszerzenia katalogu zadań Straży Granicznej o zwalczanie ww. przestępstwa i umożliwienie stosowania kontroli operacyjnej i zakupu kontrolowanego;
6. nałożenia na ministra właściwego ds. pracy – we współpracy z innymi urzędami – obowiązku określania – na podstawie oceny ryzyka – sektorów działalności, w których koncentruje się zatrudnienie nielegalnie przebywających obywateli państw trzecich oraz przygotowywania informacji dot. kontroli dla Komisji Europejskiej.
 
W stosunku do cudzoziemców zatrudnionych w dniu wejścia w życie projektowanej ustawy, podmioty powierzające wykonywanie pracy obywatelom państw trzecich będą miały 45 dni od dnia wejścia w życie ustawy na uzupełnienie dokumentacji o kopie dokumentu potwierdzającego status pobytowy cudzoziemca.
 
Pełny tekst założeń projektu ustawy o sankcjach dla podmiotów zatrudniających obywateli państw trzecich przebywających wbrew przepisom oraz o zmianie niektórych innych ustaw wraz z dokumentami dotyczącymi konsultacji społecznych w toku przygotowania tych założeń, znajduje się w Biuletynie Informacji Publicznej MPiPS.
Na podstawie przyjętych przez Radę Ministrów ww. założeń projektu ustawy, Rządowe Centrum Legislacji opracuje projekt ustawy.

(źr. Informacja Głównego Inspektoratu Pracy/Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.