Dodaj ogłoszenie o pracy


Importujesz usługi spedycyjne, VAT zapłacisz w Polsce

W przypadku importu usług transportowych lub spedycyjnych podatnik, który nabywa takie usługi od podmiotu zagranicznego, jest zobowiązany do rozliczenia VAT na terytorium Polski. Otrzymuje on od swojego kontrahenta fakturę VAT, będącą odpowiednikiem polskiej faktury VAT NP (tzw. „handlowej”), czyli na fakturze nie określa się stawki podatku. W takiej sytuacji podatnik zobowiązany jest do wystawienia faktury wewnętrznej (art. 106 ust. 7 ustawy o VAT). Za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę obejmującą te czynności dokonane w tym okresie, dokumentującą całkowity import usług świadczonych przez jednego usługodawcę zagranicznego.

 

Na podstawie § 23 rozporządzenia w sprawie m.in. wystawiania faktur VAT, przepis m.in. § 5 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, w tym wystawianych w formie elektronicznej, z tym że w przypadku m.in. importu usług, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta. A zatem, faktura wewnętrzna powinna zawierać wszelkie elementy wymagane dla „tradycyjnej” faktury, jednakże, w przypadku faktury wewnętrznej dokumentującej import usług, faktura taka nie musi zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta (numeru VAT UE kontrahenta).

Odnośnie terminu wystawienia faktury wewnętrznej należy zauważyć, że odpowiednie zastosowanie ma § 11 rozporządzenia w sprawie m.in. wystawiania faktur VAT, zgodnie z którym w przypadkach określonych w art. 19 ust. 10, ust. 13 pkt 1-5 i 7-11, ust. 16a i 16b oraz ust. 19a (import usług, dla których podatnikiem jest usługobiorca) ustawy fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Przy czym, faktury te nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego.

 

Zasadą jest w tym przypadku, że fakturę wystawia się nie później  niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego, przy czym obowiązek podatkowy powstaje w tym przypadku na podstawie art. 19 ust. 19 a VATU  z chwilą wykonania usług, z tym że:
1) usługi, dla których, w związku z ich świadczeniem, ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonane z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te rozliczenia lub płatności, do momentu zakończenia świadczenia tych usług;
2) usługi świadczone w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla których, w związku z ich świadczeniem, w danym roku nie upływają terminy rozliczeń lub płatności, uznaje się za wykonane z upływem każdego roku podatkowego, aż do momentu zakończenia świadczenia tych usług.

Jednocześnie podatnik nie może wystawić faktury wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego.

 

Przykład
Polska Spółka nabyła usługę transportu owoców z Hiszpanii do Polski od Spółki hiszpańskiej. Wykonanie usługi nastąpiło z dniem 21 października 2010 r. Miejscem opodatkowania usługi jest terytorium Polski i Spółka A ma obowiązek rozpoznać import usług z tytułu nabytej usługi transportowej. Spółka powinna wystawić fakturę wewnętrzną najpóźniej w dniu 21 października 2010 r. (dzień wykonania usługi), jednakże nie wcześniej niż 30 dnia przed tym dniem.

 

W odniesieniu do prawidłowego momentu wystawienia faktury wewnętrznej w przypadku importu usług transportowych Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 26.05.2010 r. (IBPP3/443-344/10/IK, strona internetowa MF) stwierdził: „Zatem przy świadczeniu usług wskazanych w art. 19 ust. 19a cyt. ustawy moment wystawienia faktury nie jest równoznaczny z momentem powstania obowiązku podatkowego. Fakturę należy bowiem wystawić nie później niż z dniem wykonania usługi, (jeżeli podatnik nie otrzymał zaliczki na poczet świadczonej usługi). W sytuacji gdy nie otrzymano zaliczki bądź zadatku przed wykonaniem usługi, fakturę można wystawić nie wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego. Z powyższego wynika zatem, że fakturę można wystawić najpóźniej w dniu powstania obowiązku podatkowego a więc w dniu wykonania usługi. Tym samym Wnioskodawca może wystawić fakturę przed dniem powstania obowiązku podatkowego, jednakże nie wcześniej niż 30. dnia przed jego powstaniem, czyli nie wcześniej niż 30. dnia przed wykonaniem usługi.”

 

Autorka: Anna Resiak z ECDDP Sp. z o.o.

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.