Konto kandydata

Kilka słów o zmianach w wydawaniu zaświadczeń A1

ZUS od wielu miesięcy wydawał decyzje odmowne w sprawie otrzymania zaświadczenia A1 dla zatrudnianych przez polskich przedsiębiorców pracowników z państw trzecich, głównie z Ukrainy i Białorusi. Zdecydowanie nie wpływało to pozytywnie na sytuację branży transportowej, gdyż kierowca nie posiadający takiego zaświadczenia, nie miał w praktyce możliwości wykonywania przewozów międzynarodowych w UE np. we Francji. W połączeniu z niedoborem kierowców na rynku pracy, kwestia ta była w ostatnim czasie dużym problemem dla firm transportowych.

Jak wielokrotnie wskazywaliśmy jako OCRK (ponad 100 odwołań), we wspomnianych decyzjach odmownych ZUS niewłaściwie interpretował przepisy europejskie dotyczące tego zagadnienia. Koncentrował się bowiem na szczegółowym określeniu ośrodka życiowego pracownika, podważając w ten sposób stwierdzoną już wcześniej legalność jego pobytu oraz zatrudnienia, które niezbędne są do uzyskania A1. Opublikowane wytyczne, które w założeniu mają ułatwić uzyskanie zaświadczenia A1, były bezsprzecznie koniecznie. Każdy miesiąc niepewności i mnogości interpretacyjnych pogłębiał jedynie problem branży.

ZUS na swych stronach określił długo oczekiwane jasne kryteria otrzymania wniosku. Oprócz odstąpienia od szczegółowej weryfikacji miejsca zamieszkania pracownika i jego sytuacji rodzinnej, nowością w stosunku do poprzedniej procedury jest również dołączenie do wniosku kolejnego dokumentu. Chodzi o zaświadczenie o miejscu zamieszkania lub siedzibie dla celów podatkowych, czyli tak zwany Certyfikat Rezydencji Podatkowej, który pracownik może uzyskać we właściwym Urzędzie Skarbowym. Mamy nadzieję, że wydawanie tych zaświadczeń będzie odbywało się sprawnie i bez przeszkód. Oczywiście, w dalszym ciągu osoba ubiegająca się o zaświadczenie powinna mieć odpowiednie uprawnienia związane z pobytem (zezwolenia, wizy).
Nowe wytyczne to sukces całej branży TSL. Spodziewamy się, że problemy z otrzymywaniem niezbędnych dokumentów dla kierowców odejdą do przeszłości, bo zdecydowanie nie służą one żadnej ze stron.

Autor komentarza: Kamil Wolański, OCRK


kobiety w logistyce
Poznajcie laureatki tytułu „Kobieta w logistyce 2017”
Jakimi firmami zarządzają kobiety?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Obowiązek montażu tachografów w pojazdach poniżej 3,5 tony? - CORTE zgłasza uwa ...
Transport poniżej 3,5 tony - prawa i obowiązki
Niemcy zaostrzają kontrole busów
Kilka słów o zmianach w wydawaniu zaświadczeń A1
Pozwolenie na pracę dla cudzoziemca a zatrudnienie na dłuższy okres
UWAGA! Włochy wprowadzają kary za odpoczynek kierowcy w kabinie pojazdu
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Co trzeci pracownik powyżej 50 roku życia czuje się wykluczony z pracy!
UWAGA! Zmiany w Ustawie o transporcie drogowym i nowa Ustawa o tachografach
E-commerce - mocne i słabe strony omnichannel
Komentarz eksperta - nabycie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Dobre wieści dla branży transportowej z Parlamentu Europejskiego
Platooning – DB Schenker testuje automatyzowane konwoje ciężarówek
DKV Box Europe do rozliczania wszystkich opłat drogowych w Europie już dostępne
Wyższy poziom bezpieczeństwa w pojazdach Volvo Trucks
ID Logistics podsumowuje 10 lat działalności w Polsce
Poczta Polska podpisała nową umowę z Allegro
H&M w magazynach Segro Logistic Park Poznań
Dynamiczny wzrost i utrzymane tempo rozwoju - wyniki Agility Logistics za 1. kwartał ...
Pojazdy elektryczne tańsze od benzyniaków?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC