Konto pracodawcy

Z Kodeksem Dobrych Praktyk Drogowych przygotujesz bezpieczne ferie

Ferie zimowe to nie tylko czas wyjazdów dzieci i młodzieży na wypoczynek. To także okres z najwyższym oprócz lata, współczynnikiem kolizji drogowych. W samym 2016 roku w Polsce odnotowano 419 wypadków autokarowych z winy prowadzącego pojazd. Co zrobić, aby wyjazd i powrót z ferii odbyły się prawidłowo i bezpiecznie? Kodeks Dobrych Praktyk Drogowych, opracowany przez Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców, podpowiada na co należy zwrócić uwagę wysyłając dzieci na wycieczkę autokarową.

15 stycznia rozpoczynają się ferie zimowe, które dla uczniów z różnych województw potrwają prawie do końca lutego. W tym czasie zarówno szkoły, jak i biura podróży będą organizować grupowe wyjazdy dla dzieci na kolonie zimowe, aktywny odpoczynek w górach, itd. Organizatorzy starają się, aby wycieczki obfitowały w atrakcje, ale priorytetem powinno być zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom wyjazdu. Niestety często organizator wyjazdu, planując godziny trwania wycieczki, trasę przejazdu i atrakcje do zwiedzenia, nie uwzględnia czasu pracy kierującego. O szczegółach wyjazdu i liście miejsc do odwiedzenia, kierowca dowiaduje się dopiero w momencie, gdy dzieci wsiadają do autokaru. Dlatego przed zaplanowaniem harmonogramu wyjazdu, powinno się go omówić z przewoźnikiem na kilka dni przed wycieczką, aby kierowca mógł zaplanować odpoczynek dobowy, nie narażając siebie i innych uczestników ruchu drogowego na niebezpieczeństwo. Pamiętajmy - zmęczenie kierowcy, spowodowane długą jazdą, jest równie niebezpieczne jak prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu.

W bieżącym kontrolowaniu przejazdu autokaru pomocne są nowoczesne urządzenia telematyczne, które monitorują jego położenie - warto o nie zapytać firmę przewozową. Przewoźnicy, którzy korzystają z takich rozwiązań mają w czasie rzeczywistym dostęp do informacji dotyczących lokalizacji autokaru. - Dzięki temu rodzice, oczekując na powrót swoich pociech, mogą poprzez kontakt z osobą zarządzającą transportem dowiedzieć się, gdzie aktualnie znajduje się autokar. Pozwala to uniknąć nadmiernego kontaktu telefonicznego z kierowcą, który może skupić się na trasie, bez odczuwania presji. W efekcie, przekłada się to na zwiększenie bezpieczeństwa – komentuje Kamil Wolański z OCRK.

Specjaliści z Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców opracowali najważniejsze procedury, obowiązujące podczas organizowania wycieczek dla dzieci w postaci Kodeksu Dobrych Praktyk. Dokument zawiera wytyczne, które powinny być przestrzegane przez dyrektorów szkół podczas planowania wycieczek dla dzieci i młodzieży.

Kodeks Dobrych Praktyk Drogowych
Przed wyjazdem na zimowisko:
• Przygotuj należycie wycieczkę pod względem programowym i organizacyjnym, omów ze wszystkimi opiekunami wycieczki kwestie: celu wycieczki, trasy przejazdu, zwiedzanych obiektów, bazy noclegowej, żywieniowej, harmonogramu i regulaminu zachowania uczestników podczas wycieczki.
• Poinformuj przewoźnika, że w dniu wyjazdu autokar i kierowca zostanie poddany kontroli Policji lub WITD pod kątem sprawności pojazdu, analizy czasu pracy i trzeźwości kierowcy.
• Skonsultuj z przewoźnikiem szczegółowy harmonogram wyjazdu zawierający informacje na temat planowanej daty i godzin wyjazdu oraz powrotu, ilości kilometrów, miejscowości, programu, adresu punktów noclegowych i żywieniowych. Warto zrobić to tydzień przed realizacją.
• Sporządź pisemną umowę przejazdu z biurem podróży lub przewoźnikiem ze wskazaniem wszelkich wymagań i oczekiwań, jakie chcesz by były zrealizowane.

Planując wycieczkę warto uwzględnić:
• Zaplanuj ją tak, by założyć kontrolę WITD lub Policji, bezpośrednio przed wyjazdem (standardowa kontrola autokaru może trwać w granicach 15-60 minut).
• Ustalając trasę przejazdu korzystaj z map, by choć w przybliżeniu znać czas przejazdu między punktami (pamiętaj, że średnia prędkość autokaru powinna wynosić 60-70 km/h). Czas przejazdu autokaru musi przewidywać maksymalnie 4 godziny i 30 minut ciągłej jazdy.
• Do wyżej wymienionego czasu jazdy, należy bezwzględnie doliczyć minimum 45 minut na przymusowy odpoczynek kierowcy, który również przyda się uczestnikom wycieczki. Przerwa trwająca 45 minut (lub dwie w wymiarach 15 oraz 30 minut), musi odbyć się w miejscu bezpiecznym dla uczestników wycieczki, czyli tylko na oznakowanych parkingach. Pamiętaj, że pojazd w czasie odpoczynku nie będzie przemieszczany.
• Planując dzienny czas jazdy pamiętaj, że kierowca łącznie nie może prowadzić autokaru dłużej niż 9 godzin. Kierowca w szczególnych sytuacjach może podjąć decyzję o wydłużeniu jazdy o 1 godzinę przez 2 dni, ale to do niego należy decyzja, gdyż musi to uwzględnić
w swoim łącznym czasie pracy.
• Planując wyjazd z noclegiem, pamiętaj, że w ciągu doby (24 h od rozpoczęcia pracy kierowcy) kierowca nie może prowadzić pojazdu przez 11 godzin, ponieważ stanowi to czas odpoczynku dobowego. W tym czasie kierowca nie może uczestniczyć w jakichkolwiek czynnościach związanych z przewozem. Kierowca w szczególnych sytuacjach może podjąć decyzję
o skróceniu odpoczynku do 9 godzin przez 3 dni, ale to do niego należy decyzja, gdyż musi to uwzględnić w swoim łącznym czasie pracy.
• Planując wyjazd kilkudniowy, pamiętaj, że jeden kierowca nie może prowadzić autokaru dłużej niż 6 dni (np. od 8:00 w poniedziałek do 7:59 w niedzielę), po których musisz uwzględnić okres postoju autokaru trwający od jednego do dwóch dni. Postój ten związany jest z koniecznością realizacji odpoczynku tygodniowego kierowcy (to kierowca podejmuje decyzję, jak długo ten odpoczynek będzie trwał, gdyż musi to uwzględnić w swoim łącznym czasie pracy).
• W każdym przypadku kierowca może skrócić czas trwania jazdy, czy wydłużyć okres postojów lub odpoczynków, jeśli jest to spowodowane zachowaniem bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Jeśli wyżej wymienione ramy czasu jazdy, a także przerw i odpoczynków nie są wystarczające, by spełnić wymagania wyjazdu, skonsultuj się z przewoźnikiem w celu zaplanowania podróży z udziałem kilku kierowców. Pamiętaj również, że:
• Przed wyjazdem (najlepiej z kilkudniowym wyprzedzeniem) należy zgłosić autokar i kierowcę do kontroli WITD lub Policji, która odbędzie się w dniu faktycznego wyjazdu.
• Autokar przewożący niepełnoletnich uczestników wycieczek musi być oznakowany tablicą „przewóz dzieci”.
• Zajmowanie miejsca w środkach transportu powinno być realizowane tak, aby opiekunowie siedzieli przy drzwiach.  
• Przejścia w autokarze muszą być wolne, nie mogą znajdować się tam dodatkowe miejsca do siedzenia.
• Po każdej przerwie należy sprawdzić stan liczebny dzieci.
• Jako opiekun musisz dopilnować dzieci w czasie jazdy (uczestnicy nie mogą chodzić po autokarze, siedzieć tyłem, na oparciu, rzucać rzeczami lub wyrzucać je przez okno, itd.).

Organizując wycieczkę, warto zastosować powyższe zasady, a tym samym sprawić, że podróż na zimowisko stanie się przyjemna i bezpieczna dla podopiecznych.

(red./źr. OCRK)

kobiety w logistyce
Kobiety za kierownicą łagodzą obyczaje?
Odkrywamy „Źródła Logistyki” – relacja z 7. Forum Kobiet w Logistyce!
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Kary administracyjne w systemie SENT – przewozy kolejowe
Kontrola trzeźwości za granicą – wynik badania może być wyższy niż w Polsce! ...
Koszty nietrafionej rekrutacji są ogromne - jak tego uniknąć?
„Nie bądź dziki!” na drodze – kolejna akcja Rabena dla kierowców
Zmiany w prawie – tachografy konkretne rozwiązania! Cz.2
Transport i spedycja drogowa - najnowsze zmiany w prawie cz. 1
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Rynek magazynowo - logistyczny w Polsce przeżywa prawdziwy rozkwit
Co dręczy polską branżę transportową w 2018 roku?
Eksport drobiu do Chin z szansą na wzrost
O „must have” w logistyce i wyzwaniach branży TSL
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Sportowcy z InPost Athletic Team mistrzami Europy 2018!
Kuehne + Nagel przejął kolejną firmę – tym razem specjalizującą się w obsłu ...
Lotnisko w Jasionce bije kolejne rekordy w obsłudze liczby pasażerów
SKAT Transport nagrodzony „EKOJANOSIKIEM – Zieloną Wstęgą Polski”
Słabe wyniki Deutsche Bahn za I półrocze – spadek przewozów cargo
FM Logistic operatorem logistycznym firmy ETi European Food Industries
Nowe połączenie intermodalne na trasie Polska - Rumunia
W Poznaniu powstanie trzeci park logistyczny Prologis - pierwszym najemcą EURO AGD
Agility buduje hub logistyczny przy Kanale Sueskim
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC