Konto kandydata

Co zmieniło się w odprawach i kontrolach celnych w 2018 roku?

Rok 2018 zapowiada się rokiem dużych zmian w służbie celnej – mówi Grzegorz Banyś, dyrektor regionu w agencji celnej Rusak Business Services. - Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) rozszerzyła działalność instytucji Centrum Urzędowego Dokonywania Odpraw (CUDO). Głównym celem wprowadzanych zmian miało być usprawnienie pracy oddziałów celnych i zwiększenie ich skuteczności, a jak jest w rzeczywistości i co się zmieniło?

Narzędzie CUDO polega na rozdzieleniu faktycznego miejsca przedstawienia towaru do odprawy od miejsca elektronicznej obsługi zgłoszenia celnego. System ten wprowadzono w części oddziałów celnych już w 2014 r. Od 2 stycznia 2018 roku programem CUDO objęto wszystkie oddziały celne wewnętrzne - z wyłączeniem oddziałów granicznych i pocztowych - w ramach danego urzędu celno-skarbowego. Wdrożenie CUDO wymaga odpowiednich zmian w pozwoleniach na stosowanie uproszczeń takich jak: wpis do rejestru zgłaszającego, zgłoszenie uproszczone, odprawa scentralizowana oraz uproszczenia w tranzycie w zakresie określenia oddziału właściwego do obsługi elektronicznych komunikatów. Zmiany obejmują również pozwolenia na procedury specjalne. Dotyczą one numerów oddziałów celnych, na adres których przesyła się elektroniczne komunikaty, a nie zmian w realizacji samego pozwolenia.  Jednakże jak podkreśla Grzegorz Banaś z Rusak Business Services - CUDO i odziały satelickie nie zawsze pracują w tych samych godzinach i dniach (przeważnie satelity pracują krócej i bez sobót), a to powoduje konieczność korzystania z głównego CUDO - przedstawianie towarów, legalizacja świadectw, obsługa TIR. Niektóre czynności są wyłączone z zakresu obowiązków oddziałów obsługowych, więc trzeba je i tak realizować bezpośrednio w CUDO np.: wnioski, potwierdzenia wywozów, procedura awaryjna, itp. Przejęcie spraw z kilku satelit przez jedną jednostkę CUDO powoduje problemy komunikacyjne np. ciężko dodzwonić się do dyspozytora, kierownika. Niektóre działania oddziałów obsługowych są uzależnione od CUDO lub wymagają współpracy z CUDO, a ta współpraca, jak dotąd układa się średnio dobrze. Kolejnym minusem jest sposób prowadzenia kontroli, które przeprowadzane są zarówno przez CUDO, jak i oddziały satelickie - w przypadku decyzji o kontroli odprawa znacznie się wydłuża.
(red./źr. Rusak Business Services)

 

kobiety w logistyce
Poznajcie laureatki tytułu „Kobieta w logistyce 2017”
Jakimi firmami zarządzają kobiety?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Obowiązek montażu tachografów w pojazdach poniżej 3,5 tony? - CORTE zgłasza uwa ...
Transport poniżej 3,5 tony - prawa i obowiązki
Niemcy zaostrzają kontrole busów
Kilka słów o zmianach w wydawaniu zaświadczeń A1
Pozwolenie na pracę dla cudzoziemca a zatrudnienie na dłuższy okres
UWAGA! Włochy wprowadzają kary za odpoczynek kierowcy w kabinie pojazdu
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Co trzeci pracownik powyżej 50 roku życia czuje się wykluczony z pracy!
UWAGA! Zmiany w Ustawie o transporcie drogowym i nowa Ustawa o tachografach
E-commerce - mocne i słabe strony omnichannel
Komentarz eksperta - nabycie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Optymizm polskich pracodawców największy od 8 lat
Stena Line wprowadza nowy prom na Bałtyk
Dachser uruchomił nowy magazyn w Sosnowcu
Dobre wieści dla branży transportowej z Parlamentu Europejskiego
Platooning – DB Schenker testuje automatyzowane konwoje ciężarówek
DKV Box Europe do rozliczania wszystkich opłat drogowych w Europie już dostępne
Wyższy poziom bezpieczeństwa w pojazdach Volvo Trucks
ID Logistics podsumowuje 10 lat działalności w Polsce
Poczta Polska podpisała nową umowę z Allegro
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC