Dodaj ogłoszenie o pracy


Outsourcing – opcja czy konieczność?

„Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż nasi konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili. Powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej”. - Henry Ford

 

Outsourcing – opcja czy konieczność?

Niemal 60% firm ogranicza swoje wydatki, korzystając z outsourcingu - podaje IPSOS. Rynek usług outsourcingowych w Polsce rośnie w siłę. Pojawiają się coraz to nowe propozycje rozwiązań. Czy jest to chwilowa moda czy może silny trend, za którym będą podążać wszystkie organizacje?

 

BPO i księgowość
Najpopularniejszym obszarem jest outsourcing procesów biznesowych (BPO) i finansowo księgowych. W Polsce, jak donosi Instytut Outsourcingu na podstawie badań przeprowadzonych przez MillwardBrown SMG/KRC, rynek ten wycenia się na 3 mld 960 mln zł. Według tegorocznego raportu ABSL (Association of Business Service Leaders) do końca 2011r zatrudnienie w polskim sektorze nowoczesnych usług biznesowych wzrośnie do 75,5 tys. Dla porównania – w 2008r było 46,5 tys. Tym samym dla zagranicznych inwestorów w ciągu najbliższych 3-5 lat możemy stać się najważniejszą lokalizacją w Europie, i jedną z 5 wiodących na świecie. Sektor usług biznesowych staje się naszą domeną i znakiem rozpoznawczym. Nie ma drugiej takiej branży, w której możemy, już niedługo, stać się jednym z globalnych liderów. Powstaje też coraz więcej centrów finansowo – księgowych, najwięcej tego rodzaju ośrodków rozwija się w Krakowie, zwanym doliną outsourcingową, ale również we Wrocławiu, Łodzi, Katowicach czy Warszawie. Trafiają one na podatny rynek, gdyż podzlecanie procesów biznesowych przynosi znaczne oszczędności – od 10 do nawet 50% mniej wydatków na obsługę księgową i raportowanie. Firma nie musi ponosić kosztów związanych z zatrudnianiem, szkoleniem i  ubezpieczaniem pracowników oraz inwestować w utrzymanie lub wynajęcie powierzchni biurowych czy też zakup narzędzi niezbędnych do pracy. Zmniejszenie kosztów jest procesem rozłożonym w czasie, a rzeczywiste efekty finansowe można zaobserwować średnio po roku lub maksymalnie 2 latach. Dodatkowe korzyści to podniesienie wydajności pracy, dostęp do specjalistycznej wiedzy, minimalizacja ryzyka błędnej realizacji procesów oraz wysoki poziom zachowania poufności danych. 

 

Urządzenia biurowe i systemy
Podstawą każdej firmy bądź instytucji, niezależnie od jej wielkości są procesy produkowania, obiegu i przechowywania dokumentów, które generują znaczne koszty. W dużych firmach i korporacjach oscylują one wokół 5-15% rocznych przychodów, a w małych i średnich przedsiębiorstwach sięgają odpowiednio blisko 3%. Koszty te będą się  powiększały, ponieważ liczba drukowanych informacji wzrasta z każdym rokiem. Outsourcing urządzeń drukująco - kopiujących może obniżyć koszty druku nawet o kilkadziesiąt procent. Podzlecanie jest wygodnym sposobem realizowania potrzeb związanych z drukowaniem, kopiowaniem, skanowaniem czy faksowaniem, a dodatkowo umożliwia dostęp do najnowszych technologii związanych za zarządzaniem dokumentem czy bezpieczeństwem danych bez konieczności ich zakupu. Firma korzystająca z usługi nie musi martwić się o serwis urządzeń, dostępność materiałów eksploatacyjnych, ich poprawne funkcjonowanie, koszty amortyzacji i ubezpieczenia, czy też stan techniczny. Wszystko to leży w obrębie obowiązków firmy, która taki sprzęt udostępnia. Miesięczne koszty użytkowania są stałe i mogą być pokrywane z bieżących środków obrotowych, co w rezultacie zwiększa płynność finansową firmy i pozwala na łatwe budżetowanie kosztów oraz ich kontrolę. Outsourcowany sprzęt i rozwiązania systemowe, wybierane są na podstawie analizy potrzeb klienta.

 

Usługi przewozowe 
Kiedyś firmy, których potrzeby w zakresie przewozu osób były duże, najczęściej decydowały się na zakup własnej floty. Rozwiązanie to, podobnie jak wynajem samych samochodów, jest raczej niekorzystne nie tylko ze względu na koszty zakupu i utrzymania samochodów, ale również z operacyjnego punktu widzenia. Korporacje taksówek miejskich oferują swoim klientom biznesowym outsourcing usług przewozowych, oparty o bezgotówkowy system rozliczeń. Koszt przejazdu rejestrowany jest po zakończeniu kursu za pomocą specjalnej karty elektrycznej, poprzez terminal obecny w każdym pojeździe. Za pomocą systemu istnieje możliwość kontroli online kosztów przejazdów na poziomie całej firmy jak i pojedynczego pracownika. Funkcja ta umożliwia łatwe i sprawne przyporządkowanie wydatków do konkretnych osób, czy działów. Klient ma również możliwość nałożenia określonych limitów korzystania z usługi przez departamenty lub pracowników oraz generowania jednorazowych kodów przejazdów, funkcjonujących na zasadzie „biletów jednorazowych”. Korzystający z usługi nie musi troszczyć się o miejsca parkingowe, wzrost cen paliwa, serwis samochodów czy dostępność kierowcy służbowego.

 

Outsourcing HR – kadry i płace
Coraz popularniejszy na polskim rynku staje się outsourcing usług HR. Jest to zjawisko szczególnie powszechne wśród małych i średnich przedsiębiorstw, którym nie opłaca się tworzenie oddzielnego działu zajmującego się kardami i płacami. Outsourcing kadr i płac jest rozwiązaniem tańszym niż posiadanie własnego działu zajmującego się tym obszarem, ponieważ zatrudniając specjalistów pracodawca ponosi koszt ich wynagrodzenia, ubezpieczeń, przeszkolenia, a także utworzenia stanowisk pracy, zakupienia odpowiedniego sprzętu, zużycia energii, czy  pokrycia kosztów ich absencji podczas zwolnień i urlopów. Poprzez outsourcing pracodawca zyskuje natomiast dostęp do specjalistycznej wiedzy i wykwalifikowanej kadry, a odpowiedzialność za wykonywane czynności zostaje przeniesiona na firmę zewnętrzną, która kontaktuje się z Państwową Inspekcją Pacy, ZUSem czy Urzędem Skarbowym. Co więcej klient ma zagwarantowaną całkowitą  poufność danych oraz nie musi martwić się o rotację zatrudnienia czy opóźnienia w wykonywanych pracach, gdyż zleceniobiorca jest zobowiązany wyliczyć i wypłacić wszystkie świadczenia zgodnie z terminem. Outsourcing obszaru HR jest więc nie tylko oszczędnością czasu i pieniędzy, ale również sposobem na zoptymalizowanie i usprawnienie procesów w firmie. 

 

Można przenieść na zewnętrznego podwykonawcę wiele czasochłonnych formalności czy tez zapewnienie odpowiedniego sprzętu – można również korzystać z outsourcingu kompetencji ekspertów. Usługi z zakresu wsparcia decyzji (Decision Support - DS) i procesów opartych na wiedzy (KPO) wykonywane są dziś już w 23 centrach BPO i obejmują m.in. analizy i badania biznesowe, badania rynku, usługi prawne, audytorskie czy konsultingowe. Dobór podwykonawcy w tych obszarach z pewnością nie jest łatwy i przede wszystkim musi opierać się na bardzo dużym zaufaniu.
(Opr. na podstawie inf. Instytutu Outsourcingu)

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.