Główny Inspektorat Transportu Drogowego zakończył prace nad podstawową wersją Systemu Teleinformatycznego "KREPTD", który będzie obsługiwał Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego.
KREPTD tworzony jest w celu uzyskania kompletnej, aktualnej i dokładnej bazy danych przedsiębiorców transportu drogowego prowadzonej w formie elektronicznej. Rejestr zostanie uruchomiony - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1935) - 30 listopada 2017 r. Warto podkreślić, że zbudowano go w dosyć szybkim tempie. - W 4 miesiące od daty podpisania umowy z wykonawcą wytworzone zostały wszystkie usługi niezbędne do wymiany gromadzonych w rejestrze danych z innymi krajami Wspólnoty Europejskiej w ramach ogólnoeuropejskiej bazy danych European Register of Road Transport Undertakings (ERRU) – powiedział Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego. Zakończenie prac nad wersją podstawową ST KREPTD nie oznacza końca projektu związanego z budową i wdrożeniem Krajowego Rejestru Elektronicznego Przedsiębiorców Transportu Drogowego. Zawarta w dniu 8 maja 2017 r. umowa pomiędzy Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego a wykonawcą przewiduje udostępnienie w kolejnych etapach realizacyjnych projektu aplikacji ułatwiających przekazywanie danych do rejestru przez uprawnione organy, a także połączenie ST KREPTD z innymi rejestrami państwowymi (CEIDG, KRS, REGON itd.).
Rejestr prowadzony przez GITD składać się będzie z trzech ewidencji:
1. przedsiębiorców, którzy posiadają zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego;
2. poważnych naruszeń, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. b rozporządzenia (WE) nr 1071/2009;
3. osób, które zostały uznane za niezdolne do kierowania operacjami transportowymi przedsiębiorcy do czasu przywrócenia dobrej reputacji, zgodnie z art. 6 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009.
Dostęp do rejestru zapewniony będzie przez aplikacje internetowe, dające możliwość przeglądania danych przez upoważnione organy oraz zapewniające możliwość wymiany informacji dotyczących przedsiębiorców transportu drogowego z państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Utworzenie KREPTD powinno zapewnić sprawny przepływ informacji pomiędzy wszystkimi podmiotami biorącymi udział m.in. w procesach:
· wydawania i zawieszania zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego,
· wydawania, zmiany i cofania licencji wspólnotowych na przewóz osób i rzeczy,
· wydawania zaświadczeń na przewóz na potrzeby własne,
· wydawania certyfikatów kompetencji zawodowych.
Użytkownicy korzystający z usług przedsiębiorców transportu drogowego powinni uzyskać dostęp do danych przedsiębiorców zawartych w KREPTD w celu ich weryfikacji, co będzie miało wpływ na wzmocnienie uczciwej konkurencji na rynku transportu drogowego. Jak zapowiada GITD - szybki dostęp do aktualnych informacji o przedsiębiorcach z tego sektora gospodarki umożliwi ograniczenie dostępu do rynku nieuczciwym przewoźnikom. Jednocześnie GITD i minister właściwy do spraw transportu uzyskają narzędzia do przeprowadzania analiz i badania tendencji w transporcie drogowym, co będzie dużą wartością, gdyż na bieżąco będą znane wskaźniki rynku transportowego, a to z kolei przyczyni się do lepszego planowania strategii rozwoju tego sektora usług w naszej gospodarce.
Warto wspomnieć, że prawo wspólnotowe nakładało na państwa członkowskie obowiązek utworzenia rejestru w terminie do 31 grudnia 2012 r. Niestety poprzedni rząd nie wywiązał się z tego obowiązku. Dopiero obecny parlament zintensyfikował prace legislacyjne i doprowadził do uchwalenia ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym (Dz.U. z 2001 r., Nr 125, poz. 1371), która wdrażała przepisy statuujące KREPTD. Sukces działań w zakresie budowy KREPT w Polsce jest o tyle ważny, że może być pozytywnie postrzegany w procesie ewentualnego nałożenia na Polskę sankcji finansowych przez UE za niedostosowanie prawa polskiego do unijnego.
Podstawowa wersja KREPTD umożliwi m. in.:
- zgłaszanie danych do rejestru przez uprawnione organy poprzez udostępniane na platformie ePUAP dedykowane formularze,
- automatyczną weryfikację poprawności przekazanych danych,
- automatyczne przesyłanie do właściwych państw Unii Europejskiej informacji o stwierdzonych w wyniku kontroli przeprowadzonych na polskich drogach poważnych naruszeniach w transporcie drogowym, dokonanych przez podmioty zagraniczne,
- szybką weryfikację zdolności do kierowania operacjami transportowymi zarządzającego transportem przez wszystkie uprawnione organy w państwach członkowskich UE,
- bezpłatny dostęp dla każdej osoby do danych publicznych udostępnianych przez dedykowaną stronę internetową rejestru.
(źr. GITD)