Od 14 lutego 2017 roku polskie sklepy internetowe mają obowiązek znakowania produktów umieszczonych w Google Adwords oraz Google Shopping numerem GTIN, czyli unikatowym dla każdego produktu numerem kodu kreskowego.
E-sklepy, które dotychczas nie wykorzystywały numeru GTIN, będą musiały dostosować strukturę produktów do nowych obowiązków, gdyż produkty, które nie będą posiadały tego popularnego identyfikatora, będą od 14 lutego 2017 roku przez narzędzia Google odrzucane.
- Więcej informacji pozwala klientom szybciej znaleźć produkt, który dokładnie odpowiada ich indywidualnym potrzebom. Precyzyjne opisanie towaru pozwala też zweryfikować sprzedawcę, pochodzenie samego produktu oraz jego autentyczność. Z doświadczenia wiemy, że więcej szczegółowych informacji o towarach pozwala sklepom internetowym uzyskać większą sprzedaż i wyższy wzrost z inwestycji w reklamę, ponieważ bardziej precyzyjnie trafiamy do tego, czego szukają potencjalni klienci. W lutym 2017 roku Google planuje zmiany zasad dotyczących wymaganych atrybutów na rynku polskim. Unikalne identyfikatory produktów to atrybuty umożliwiające zidentyfikowanie produktu na rynku globalnym. W skład unikalnych identyfikatorów produktów wchodzą takie atrybuty jak numer GTIN, czyli globalny numer jednostki handlowej, numer katalogowy producenta w skrócie MPN, a także nazwa handlowa – mówi Łukasz Owczarek z firmy Google.
Z pomocą sklepom internetowym przychodzi organizacja GS1 Polska. Poprzez www.ProduktyWSieci.gs1.pl- można zweryfikować bazy danych sklepów internetowych
w kontekście poprawności numeru GTIN.
- Decyzja Google dotycząca wprowadzenia numerów GTIN w Polsce jest efektem wieloletniej współpracy gigantów w e-commerce z międzynarodową organizację GS1, która wprowadziła m.in. kod kreskowy i zapewniła unikalną identyfikację produktów na całym świecie. Polska jest kolejnym rynkiem po 12 krajach, m.in. USA, Australii, Brazylii, Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, w którym Google wprowadza tę zmianę. Świadczy to o potencjale naszego rynku. Dzięki tej decyzji produkty w Internecie, które często żyją często własnym, wirtualnym życiem, będzie można łatwo zidentyfikować i dopasować do ich fizycznego odpowiednika, bez względu na kraj pochodzenia. A doskonale wiemy, że to, co konsument znajdzie w Internecie coraz częściej wpływa na jego decyzję zakupową, także tę realizowaną w tradycyjnym sklepie. Jestem przekonana, że ta decyzja przyczyni się do rozwoju e-biznesu w Polsce, a nam - konsumentom ułatwi znajdowanie tego, czego szukamy. Dane z innych krajów już teraz pokazują, że GTIN w Internecie przyczynia się m.in. do 40 proc. wzrostu wyświetleń produktu i 20 proc. wzrostu współczynnika konwersji, co przyczyni się do zwiększenia sprzedaży – komentuje dr inż. Elżbieta Hałas, członek zarządu GS1 Polska/CEO.
Rynek e-commerce w Polsce rośnie bardzo dynamicznie, osiągając rok do roku dwucyfrowy wzrost. Zgodnie z raportem PMR z roku 2016, wartość wzrostu rynku e-commerce w Polsce w 2016 roku wyniosła 19,7 proc., a jego wartość szacowana jest na 38, 1 miliarda złotych. Przewiduje się, że ten dwucyfrowy wzrost utrzyma się do 2020 roku.
(źr. GS1 Polska)