Dodaj ogłoszenie o pracy


Obowiązkowe monitorowanie pojazdów w transporcie drogowym towarów

24 stycznia 2017 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, którego autorem jest Ministerstwo Rozwoju i Finansów. Ustawa ma wejść w życie 1 marca 2017 r. O co w tym chodzi i kogo będą dotyczyć nowe obowiązki?



Minister rozwoju i finansów przewidział monitorowanie drogowego przewozu tylko niektórych grup towarowych, tj. paliw płynnych, alkoholu skażonego i suszu tytoniowego, czyli towarów często będących przedmiotem nieprawidłowości w rozliczeniu podatku VAT i akcyzowym, a w efekcie powodujących znaczne uszczuplenia podatkowe. Zaproponowane regulacje mają uszczelnić system podatkowy i przede wszystkim pomóc ujawnić przedsiębiorców wyłudzających i unikających płacenia VAT, przy zapewnieniu ochrony rzetelnym podatnikom, a także przyczynią się do ograniczenia nieuczciwej konkurencji. Dzięki nowym regulacjom nastąpi wzrost dochodów budżetowych z podatków VAT i akcyzy. MFiR przewiduje, że w latach 2017-2026 do budżetu państwa powinno wpłynąć ok. 6,5 mld zł z tytułu podatku VAT i akcyzowego. Jak podkreśla Ministerstwo Finansów - rozwiązania proponowane w projekcie ustawy uwzględniają doświadczenia  Niemiec, Węgier i Portugalii związane z rejestrowaniem i monitorowaniem przewozu „towarów wrażliwych”.
W Polsce system monitorowania przewozu towarów będzie obejmował gromadzenie i przetwarzanie danych o przewozie towarów, w szczególności z zastosowaniem środków technicznych oraz kontrolę obowiązków wynikających z ustawy. Po ogłoszeniu przez radę Ministrów przyjętego projektu, natychmiast zareagowały organizacje przewoźników, Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych negatywnie opiniuje nową ustawę w związku z nałożeniem na przewoźnika drogowego dodatkowych obowiązków związanych ze zgłoszeniem przewozu towarów akcyzowych i koniecznością wyposażenia środka transportu drogowego w lokalizator (urządzenie zawierające system satelitarnego pozycjonowania i system łączności ruchomej GSM/GPRS).

Poniżej komunikat Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych z dn. 27.01.2017 r.

Rząd chce karać przewoźników drogowych i kierowców za cudze winy, co zapisał w przyjętym 24 stycznia 2017 roku projekcie Ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów.  Rząd chce ukrócić nielegalny obrót towarami „wrażliwymi” i zwiększyć wpływy podatkowe do budżetu. To bardzo dobrze. Nie możemy się jednak zgodzić, żeby obowiązki oraz kary z tego tytułu były nakładane na przewoźników drogowych i kierowców.

Obowiązki podatkowe wynikające z obrotu towarami „wrażliwymi” leżą po stronie nadawców lub odbiorców towaru, a nie firmy, która go przewozi  z miejsca na miejsce. Rządowy projekt ustawy przerzuca odpowiedzialność i koszty na przewoźnika i kierowcę. Kary zawarte w projekcie są ogromne – mogą sięgać nawet 20 tysięcy złotych. Dlaczego mieliby je płacić kierowcy, a nie oszuści okradający budżet? W ocenie ZMPD takie regulacje to prezent dla przemytników. Odwracają one uwagę od rzeczywistych sprawców przestępstw podatkowych. Ich niełatwo namierzyć, przewoźnicy, kierowcy i samochody podani są jak na tacy.

Polski transport drogowy wywalczył sobie silną pozycję na rynku europejskim. Z tego powodu jest obecnie atakowany przez konkurentów z innych państw. Protekcjonizm części państw europejskich jest wymierzony między innymi w polskich przewoźników międzynarodowych. Z tego powodu oczekują oni wsparcia ze strony naszego rządu, a nie osłabiania branży niesprawiedliwymi regulacjami prawnymi.  Pełny tekst stanowiska ZMPD dostępny na stronie internetowej ZMPD  http://zmpd.pl/aktualnosc.php?akt_id=1158

(red / źr. MFiR/ZMPD)


czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.