Dodaj ogłoszenie o pracy


Drogą lądową do Iranu – STH Cargo radzi jak zorganizować transport!

STH Cargo, polska firma spedycyjna o zasięgu międzynarodowym, specjalizująca się w obsłudze trudnych rynków wschodnich oraz bliskowschodnich, zrealizowała ciekawy transport drogowy do Iranu. Ponad 5 tys. km samochodem w 14 dni - swoimi doświadczeniami firma postanowiła podzielić się z innymi.


Dostarczony towar z Polski to saszetkarki  - automatyczne maszyny do pakowania pojedynczych torebek herbaty oraz koperciarki – maszyny do konfekcjonowania saszetek w koperty termozgrzewalne. Ładunek o wadze blisko 7 ton przejechał trasę z Polski do Iranu w 14 dni, pokonując drogami ponad 5 tys. km.  Ten całopojazdowy transport (FTL) do Iranu został przygotowany przez STH Cargo na zlecenie Miflex-Masz, polskiej firmy produkującej maszyny pakujące, specjalizującej się w projektowaniu i produkcji urządzeń do konfekcjonowania herbaty. Punktem docelowym był Teheran, gdzie ładunek został dostarczony do składu celnego. Trasa, która rozpoczęła się w Kutnie, wiodła przez Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Turcję.
- Wybraliśmy tę trasę, gdyż z naszych doświadczeń wynika, że jest to obecnie najbezpieczeniejszy sposób na dotarcie drogą lądową do Iranu. Droga przez Ukrainę jest krótsza, ale mniej bezpieczna – mówi Joanna Jędruchniewicz, key account manager STH Cargo, specjalizująca się w obsłudze kierunków azjatyckich.
- Bezpośrednia dostawa do Teheranu znacząco skróciła czas transportu, a brak przeładunków i przestojów poprawił też bezpieczeństwo przewożonego towaru. I co najważniejsze, nasz klient w Iranie jest bardzo zadowolony z terminowości i jakości dostawy – mówi Izabela Ośrodek, specjalista ds. handlowych Miflex-Masz.

Trudna weryfikacja przed wyruszeniem w drogę
Przed wyruszeniem z Polski, towar był weryfikowany przez rzeczoznawcę, który w imieniu irańskiego odbiorcy, sprawdzał jego jakość. Iran jest zaliczany do krajów o niskim poziomie bezpieczeństwa, dlatego, ze względu na wysoką wartość ładunku, STH Cargo zadbało o dodatkowe ubezpieczenie cargo. Gwarantuje ono ochronę transportowanego towaru do pełnej wartości sumy ubezpieczenia, czego nie obejmuje OC przewoźnika, które jest ograniczone co do wartości przesyłki.
- Współpracę z irańskim odbiorcą zaczęliśmy już kilka lat temu. Wtedy dla nas dużym problemem okazało się znalezienie w Polsce przewoźnika, który podjąłby się dostarczenia urządzeń do Iranu. Sprawdziliśmy różne firmy spedycyjno-transportowe, aż trafiliśmy do STH Cargo, z którą współpracujemy od kilku lat. Dla nas bardzo ważne jest to, że nawiązaliśmy współpracę z firmą spedycyjną, której możemy zaufać i powierzyć do przewiezienia nasze produkty. W najbliższej przyszłości planujemy już kolejną dostawę do klientów w Iranie oraz w Rosji i Uzbekistanie – podsumowuje Kazimierz Banasiak, prezes zarządu Miflex-Masz

Grupa doświadczonych partnerów
STH Cargo organizuje transporty do Iranu od 2014 roku. Są to przewozy drogowe zarówno w eksporcie jak i imporcie (całopojazdowe, drobnicowe i doładunki), głównie urządzeń i maszyn do produkcji artykułów spożywczych oraz opakowań. Spedytor jest również przygotowany do przewozu innego rodzaju ładunków na tej trasie. Współpracuje z doświadczonymi i sprawdzonymi przewoźnikami, którzy posiadają różnorodne środki transportu, od plandek po chłodnie. STH Cargo zapewnia też możliwość przeładunku towaru (cross-docking, doładunki) w magazynach w Turcji.
- Iran jest wciąż nowym kierunkiem dla firm spedycyjnych, obsługiwanym przez niewielu przewoźników. Jako spedytor, który odpowiada za bezpieczeństwo i terminowość dostaw, musimy wykazać się doświadczeniem, znajomoścą realiów rynkowych, procedur, przepisów prawnych a także bezpieczną i sprawdzoną flotą podwykonawców. Dużym wsparciem są nasi partnerzy biznesowi z Turcji. Przygotowując się do obsługi tego rynku, jeszcze przed zorganizowaniem pierwszego transportu, skorzystaliśmy też z fachowej pomocy ekspertów z Polsko-Irańskiej Izby Gospodarczej – wyjaśnia Joanna Jędruchniewicz.

Co jest istotne w organizacji transportów do Iranu?
Podstawą sprawnej realizacji i terminowej dostawy do Iranu jest bardzo dobre przygotowanie transportu przez spedytora. Przy organizacji firma spedycyjna musi uwzględnić całą trasę przewozu, czas potrzebny na przekraczanie granic, a przede wszystkim specyfikę obsługi tego rynku, zarówno od strony formalnej, czyli obowiązujących procedur i przepisów prawnych jak i różnic kulturowych oraz infrastrukturalnych. Iran jest państwem zbiurokratyzowanym, dlatego istotne jest bardzo dobre przygotowanie dokumentacji przewozowej i organizacja odprawy celnej.
- Nawet drobny błąd czy nieścisłość w dokumentach może być przyczyną zatrzymania samochodu z ładunkiem na granicy i, co się z tym wiąże, wydłużenia terminu dostawy. Do naszych zadań należy też sprawdzenie czy przewożony towar nie podlega sankcjom i może przekroczyć granicę. Zarówno klienci jak i kierowcy otrzymują informacje o obowiązujących sankcjach i embargu na towary - wymienia Joanna Jędruchniewicz.
Spedytorzy z STH Cargo dopilnowują też przygotowania kierowców, sprawdzają ważność paszportów i wiz wjazdowych. Ze względu na słabo rozwiniętą sieć serwisową w Iranie, dużym problemem może być awaria samochodu. Dlatego konieczna jest stała kontrola i monitoring transportu.

- Po zniesieniu sankcji gospodarczych Iran ma szansę stać się nowym kierunkiem dla polskiego biznesu, czemu sprzyja, m.in. utworzenie Polsko-Irańskiej Rady Biznesu. Już teraz, jako firma spedycyjna, zauważamy wzrost zainteresowania eksportem do Iranu ze strony polskich firm. Kiedy w 2014 roku zaczynaliśmy obsługiwać ten kierunek, transporty do Iranu zdarzały się sporadycznie. Ale już w 2016 roku było ich zdecydowanie więcej i ten trend wzrostowy może utrzymać się w 2017 roku. Z pewnością będziemy rozszerzać naszą ofertę na tym kierunku, w tym także o usługi spedycji lotniczej – podsumowuje Grzegorz Szenejko, założyciel i właściciel STH Cargo.

(źr. STH Cargo)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.