Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA) oraz Międzynarodowa Federacja Zrzeszeń Spedytorów (FIATA) podpisały porozumienie w sprawie wdrożenia programu IATA-FIATA Air Cargo (IFACP), który ma zastąpić dotychczasowy program IATA Cargo Agency. Powołane zostało też specjalne biuro, które ma regulować zasady współpracy spedytorów z przewoźnikami lotniczymi - The Governance Board IATA-FIATA (IFGB) - zarządzane wspólnie przez spedytorów oraz linie lotnicze.
Nowy program ma usprawnić relacje oraz zakresy odpowiedzialności we współpracy spedytorów z liniami lotniczymi. Do tej pory rola spedytora sprowadzała się głównie do roli agenta linii lotniczej, który sprzedawał swoim klientom powierzchnię cargo w samolotach.
- Program IATA Cargo Agency od dawna wymagał odświeżenia. Jestem bardzo zadowolony, że FIATA i IATA połączyły siły, aby nakreślić nowe ramy działania, które przyniosą korzyści zarówno liniom lotniczym, jak i spedytorom. IFACP wyeliminuje niepotrzebne procedury i koszty administracyjne, a także zapewni stałe wsparcie w rozwiązywaniu złożonych problemów, które spotykamy w dzisiejszym globalnym świecie. Nowy program otwiera drogę do lepszej przyszłości dla transportu lotniczego - powiedział Rudi Sagel, prezes FIATA Airfreight Institute (AFI).
Pierwsze wdrożenia zasad nowego programu rozpoczną się na początku 2017 roku w Kanadzie, która będzie krajem pilotażowym. Przewiduje się, że pełne wprowadzenie IFACP na globalnych rynkach nastąpi do końca 2018 roku.
Jakie korzyści przyniesie nowy program - IATA-FIATA Air Cargo Program (IFACP)?
Struktura nowego porozumienia IATA-FIATA lepiej odzwierciedla współczesne modele biznesowe i relacje pomiędzy kupującym a sprzedającym, które zachodzą pomiędzy spedytorami i przewoźnikami lotniczymi. Wraz z ustanowieniem globalnego biura IATA-FIATA Governance Board (IFGB), cała branża będzie lepiej przygotowana do osiągnięcia kluczowych celów i rozwiązywania bieżących problemów w tym: wdrożenia e-dokumentów, uporządkowania regulacji dotyczących odpowiedzialności spedytora i linii lotniczej, poprawy bezpieczeństwa i standardów ochrony, a wszystko to dzięki wspólnym działaniom i decyzjom. Dodatkowo nowa struktura zarządzania IFGB spowoduje zmniejszenie obciążeń administracyjnych w związku z realizacją nowego programu, gdyż angażuje spedytorów jako równorzędnych partnerów w procesie podejmowania decyzji dotyczących rynku przewozów cargo.
Oficjalne podpisanie porozumienia pomiędzy IATA i FIATA nastąpi podczas światowego kongresu FIATA na jesieni tego roku.
(źr. IATA)