Dodaj ogłoszenie o pracy


Kiedy klient rezygnuje z przewozu zamówionego transportu – czy musi zapłacić za usługę?

Kiedy zleceniodawca anulował zlecenie lub wysłał storno w trakcie oczekiwania na załadunek, albo podczas jazdy do miejsca rozładunku – co wtedy? Czy musi zapłaci za usługę? – odpowiada  Joanna Arendarska - specjalista ds. prawnych w Kancelarii TransLawyers Widuch.

Uprawnienia nadawcy przesyłki przekazanej do transportu krajowego, uregulowane w prawie przewozowym, nazywane są powszechnie prawem do rozporządzania przesyłką (towarem). Prawo to pozwala nadawcy do jednostronnej zmiany umowy przewozu (zwanej również zleceniem transportowym) lub nawet odstąpienia od niej, zarówno przed wysłaniem przesyłki, jak i w trakcie realizowanego transportu. Odstąpienie od umowy wymaga jedynie złożenia oświadczenia, a więc przekazania przewoźnikowi informacji, w taki sposób, aby znany był zamiar kontrahenta. Odstąpienie nie wymaga jednak żadnego uzasadnienia.
Skorzystanie przez nadawcę z uprawnienia do odstąpienia od umowy przewozu skutkuje wygaśnięciem stosunku zobowiązaniowego, co oznacza, że umowę przewozu, na podstawie której przewoźnik podstawił pojazd pod załadunek, a nawet przyjął do transportu towar, uważa się za niezawartą. Inaczej mówiąc, przewoźnik z chwilą otrzymania wiadomości o anulowaniu zlecenia lub otrzymaniu storno, przestaje być zobowiązany do przewozu przesyłki, natomiast nadawca nie jest zobowiązany do zapłaty przewoźnego. Nadawcy nie można pozbawić prawa odstąpienia od umowy.
Pomimo, iż przewoźnik nie może sprzeciwić się odstąpieniu od umowy przez kontrahenta, nawet w trakcie realizowanego przewozu, o tyle nie ma on obowiązku dostarczenia przesyłki ponownie do nadawcy. Zgodnie z prawem przewozowym, przewoźnik w opisywanej sytuacji może żądać od nadawcy odebrania przesyłki albo zawrzeć z nim nową umowę przewozu na jej dostarczenie do nadawcy, za dodatkowym wynagrodzeniem. W praktyce, niestety, często wiąże się to z długim czasem oczekiwania najpierw na decyzję, nie mówiąc już o czasie podstawienie nowego pojazdu przez nadawcę w celach przeładunkowych.

O czym należy pamiętać bez względu na instrukcje nadawcy po odstąpieniu od umowy?
1. przewoźnik w dalszym ciągu powinien sprawować pieczę nad przesyłka,
2. za wykonaną część przewozu przewoźnikowi należy się odpowiednie wynagrodzenie, kalkulowane na podstawie uzgodnionego przewoźnego.

Opr. Joanna Arendarska, specjalista ds. prawnych w Kancelarii TransLawyers Widuch

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.