Dodaj ogłoszenie o pracy


Przeładunek w tranzycie na inny środek transportu

Departament  Polityki Celnej w resorcie finansów przygotował dodatkowe wyjaśnienia dotyczące zgody generalnej na przeładunki na inny środek transportu w tranzycie
Stało się tak, ze względu na postulaty zgłaszane przez przedsiębiorców w zakresie zmiany zasad postępowania przy przeładunku na inny środek transportu w procedurze tranzytu, wprowadza się nowe rozwiązanie, które powinno mieć zastosowanie w sytuacjach gdy zachodzi konieczność dokonywania przeładunków (specyficzna sytuacja logistyczna), a na pojazd nie zostały założone zamknięcia celne lub innego typu plomby, zaakceptowane przez urząd wyjścia, mające na celu zapewnienie tożsamości towarów.

Zgodnie z art. 360 ust. 1 lit c), jak również z zapisami Załącznika 37, Tytuł II, Część B, dot. pola 55 Rozporządzenia Wykonawczego do Wspólnotowego Kodeksu Celnego, przewoźnik jest zobowiązany dokonać wymaganych wpisów w Tranzytowym Dokumencie Towarzyszącym i przedstawić go wraz z przesyłką organom celnym państwa członkowskiego, na którego terytorium znajduje się środek transportu w przypadku przeładunku towarów na inny środek transportu. Przeładunek ten musi zostać dokonany pod nadzorem organów celnych, które mogą jednakże zezwolić na dokonanie przeładunku bez ich nadzoru.

W przypadku gdy na pojazd nie nałożono zamknięć, a tożsamość towarów może być zapewniona w inny sposób, to w określonych sytuacjach i po spełnieniu pewnych warunków organ celny może wydać podmiotowi wyprzedzającą, generalną i bezterminową zgodę na dokonywanie przeładunków. Zgoda taka powinna mieć formę decyzji administracyjnej, zgodnie z art. 207 ustawy – Ordynacja podatkowa. Podstawą materialnoprawną do wydania decyzji jest natomiast art. 360 ust. 1 pkt c) Rozporządzenia Wykonawczego do Wspólnotowego Kodeksu Celnego.

Z wnioskiem o udzielenie zgody może wystąpić osoba faktycznie zaangażowana w operacje tranzytowe, których maja dotyczyć przeładunki, np. przewoźnik, spedytor, przeładowca, odbiorca, główny zobowiązany. Organem wydającym decyzje w pierwszej instancji jest naczelnik urzędu celnego, właściwy dla miejsca, gdzie przeładunki miałyby być dokonywane. Zastosowanie ma standardowy tryb odwoławczy, a organem drugiej instancji jest dyrektor izby celnej.
Przedmiotowa zgoda jest niezależna od faktu posiadania bądź nieposiadania przez dany podmiot pozwolenia na stosowanie procedury uproszczonej w tranzycie, bowiem w szczególności ułatwienie to dedykowane jest podmiotom niekorzystajacym z procedury uproszczonej.

Zgoda jest formą ułatwienia czynności, w sytuacjach gdy zachodzi konieczność dokonywania przeładunków (specyficzna sytuacja logistyczna), a jednocześnie nie ma wątpliwości odnośnie zapewnienia tożsamości towarów przez przedsiębiorcę. We wniosku podmiot powinien wyjaśnić, w jakich sytuacjach zamierza dokonywać przeładunków i dlaczego uważa je za konieczne.
Ponadto we wniosku podmiot powinien zawrzeć oświadczenie, że ponosi odpowiedzialność za to, aby po dokonanym przeładunku środki przewozowe z ładunkiem nie przekraczały dopuszczalnych norm wagowych.
Zgoda powinna mieć charakter bezterminowy, z zastrzeżeniem możliwości jej uchylenia albo cofnięcia. Podstawą prawną uchylenia albo cofnięcia takiej decyzji jest, odpowiednio, art. 8 albo art. 9 WKC.

za info Departament  Polityki Celnej

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.