Stowarzyszenie na rzecz Interoperacyjności i Rozwoju Transportu Szynowego (SIRTS) oraz Kancelaria Prawna LTA Doradztwo Prawne Dopierała i Wspólnicy Sp. k. poinformowały o utworzeniu Sądu Arbitrażowego, którego celem jest rozstrzyganie sporów prawnych z zakresu transportu ze szczególnym uwzględnieniem sektora kolejowego. Prowadzeniem Sądu Arbitrażowego oraz Centrum Mediacji zajmie się utworzona przez partnerów projektu spółka Centrum Mediacji i Arbitrażu Transportu Sp. z o.o.
Sąd Arbitrażowy przy Centrum Mediacji i Arbitrażu Transportu Sp. z o.o. jest stałym sądem polubownym, samodzielną, wyodrębnioną jednostką organizacyjną działającą przy Centrum, powołanym do rozstrzygania sporów powstałych pomiędzy stronami w związku z określonymi umownymi lub pozaumownymi stosunkami prawnymi, poddanymi rozstrzygnięciu w ważnej umowie o arbitraż.
- Sąd Arbitrażowy stanowi odpowiedź na potrzeby rynku. Problem sądownictwa powszechnego sprowadza się bowiem do długotrwałych, czasochłonnych postępowań oraz często niewystarczającej wiedzy sędziów w konkretnych dziedzinach biznesu – mówi Janusz Kućmin, prezes zarządu Stowarzyszenia na Rzecz Interoperacyjności i Rozwoju Transportu Szynowego SIRTS.
Nad przestrzeganiem postanowień statutu i regulaminu Sądu Arbitrażowego przy Centrum Mediacji i Arbitrażu Transportu Sp. z o.o. czuwają Prezes Sądu Arbitrażowego – dr Franciszek Adam Wielądek oraz Prezydium Sądu, w skład którego wchodzą: Zbigniew Szafrański (Przewodniczący) oraz Marek Pawlik, Wojciech Okienczyc, Milada Czajkowska i Filip Dopierała.
Sąd Arbitrażowy przy Centrum Mediacji i Arbitrażu Transportu Sp. z o.o. nie jest sądem powszechnym. W przeciwieństwie do tradycyjnego sądu, w postępowaniu przed sądem arbitrażowym strony - co do zasady - same wybierają arbitrów (zespół orzekający). Postępowanie arbitrażowe jest równocześnie szybsze od tradycyjnego postępowania sądowego. Rozprawy i posiedzenia wyznaczane są w krótkich odstępach czasu, zapewniając jednak stronom sporu właściwy czas na przygotowanie się do nich. W praktyce Sąd Arbitrażowy przy Centrum Mediacji i Arbitrażu Transportu Sp. z o.o. to gwarancja sprawnego, szybkiego, bezstronnego i finansowego korzystnego rozwiązania konfliktu prawnego. W składzie orzekającym Sądu Arbitrażowego znajdują się zarówno prawnicy jak i specjaliści z branży transportowej, wskazywani przez strony z listy dostępnych arbitrów.
-------
Stowarzyszenie na rzecz Interoperacyjności i Rozwoju Transportu Szynowego w Polsce (SIRTS) ma na celu m.in.: przybliżenie polskim producentom i dostawcom usług dla kolei prawodawstwa Unii Europejskiej, prezentację stanowiska polskiego przemysłu kolejowego na forum międzynarodowym oraz promowanie polskich przedsiębiorstw w Unii Europejskiej.
Uczestniczy aktywnie w zespołach studyjnych, instytucji normalizacyjnych i legislacyjnych w zakresie transportu szynowego oraz w organizacji konferencji i seminariów branżowych.
rak za info SIRTS
wszystko o rynku usług i pracy w logistyce