Dodaj ogłoszenie o pracy


Jak mikroprzedsiębiorcy radzą sobie w kryzysie?

Polscy mikroprzedsiębiorcy są świadomi kryzysu ekonomicznego. Większość z nich wdraża rozwiązania antykryzysowe i mimo obecnej sytuacji konsekwentnie realizuje swoje cele. Tak wynika z badania Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy zrealizowanego we współpracy merytorycznej Microfinance Centre oraz TNS Polska.

Kryzys dał się we znaki nam wszystkim, również mikroprzedsiębiorcom. Funkcjonowanie w obecnym otoczeniu biznesowym jest dla nich szczególnie trudne, często ze względu na brak zaplecza finansowego, którym dysponują większe przedsiębiorstwa i korporacje, mówi Krzysztof Kaczmar, prezes Zarządu Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy. Również nasze badania potwierdzają sytuację mikroprzedsiębiorców: ponad połowa ankietowanych przyznaje, że kryzys wpłynął negatywnie na funkcjonowanie ich firmy.

Z badań Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy wynika, że co czwarty mikroprzedsiębiorca w czasach kryzysu stara się rozwijać swoją firmę. Zbliżony odsetek deklaruje chęć przeczekania chce przeczekać trudniejszego okresu. Strategia rozwojowa jest najczęściej wybierana przez przedsiębiorstwa z branży produkcyjnej, najrzadziej z handlowej. Te ostatnie w większości skupione są przede wszystkim na zachowaniu swojej obecnej pozycji. Warto zaznaczyć, że grupa mikroprzedsiębiorstw nastawionych na rozwój, częściej niż pozostałe segmenty, szuka możliwości ekspansji geograficznej. Prawie jedna czwarta z nich oferuje swoje produkty i usługi w całej Polsce, a mniej niż połowa (47%) w najbliższym sąsiedztwie.

Podejście do kryzysu niewątpliwie ma wpływ na to, jak mikroprzedsiębiorcy patrzą w przyszłość. Największymi optymistami są Ci, którzy wdrożyli rozwiązania antykryzysowe w swoich firmach. Dzięki zastosowaniu środków zaradczych czują się bezpieczni i widzą przyszłość w jasnych barwach. Ma to swoje odzwierciedlenie w badaniach. Obecnie nastroje wśród mikroprzedsiębiorców są o wiele lepsze niż jeszcze rok temu. W 2012 aż 40% ankietowanych było pewnych, że kondycja ich firm pogorszy się pod koniec roku. Obecnie ponad dwie trzecie uważa, że uda im się w najbliższym czasie utrzymać status quo. Chociaż optymizm niewątpliwie rośnie, to jednak zdarzają się i pesymiści. Przyszłości obawiają się przede wszystkim przedstawiciele mniejszych firm sektora oraz przedsiębiorstwa z branży handlowej i produkcyjnej. One też w największym stopniu rozważają ograniczenie/ zmniejszanie kosztów działalności.  Co ciekawe, cięcia w przeważającej większości nie mają dotyczyć redukcji miejsc pracy. Przy obecnej wysokiej stopie bezrobocia jest to niezwykle istotne.

Badanie Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy „Sposoby radzenia sobie z kryzysem w mikrofirmach” wyraźnie pokazuje, że mikroprzedsiębiorcy nie tylko potrafią radzić sobie w sytuacji spowolnienia gospodarczego, ale wręcz wykorzystują ten okres do podniesienia rentowności swoich firm. Są coraz bardziej świadomi negatywnych skutków kryzysu, a także znają sposoby jak mu zapobiegać. W 2011 roku tylko 30% mikroprzedsiębiorców zdecydowało się na stosowanie środków zaradczych. W 2013 odsetek ten wzrósł dwukrotnie. To niezwykle ważne, zważywszy na fakt, że najmniejsze podmioty gospodarcze dają pracę ok. 40% zatrudnionych i stanowią barometr krajowej gospodarki.
---------
Zdaniem przedsiębiorców:

  • Ponad połowa mikrofirm (57%) deklaruje, że kładzie nacisk na rozwój firmy,
  • Jednej trzeciej mikrofirm  (33%) wystarcza obecne status quo,
  • Przedstawiciele blisko co dziesiątej mikrofirmy (8%) obawiają się zakończenia działalności gospodarczej,
  • 27% badanych firm deklaruje powiększenie asortymentu oferowanych produktów i usług,
  • 84% mikroprzedsiębiorstw w ostatnich 18 miesiącach utrzymuje poziom zatrudnienia na niezmiennym poziomie,
  • 61% mikrofirm jest skłonnych ograniczać koszty,
  • Ponad jedna trzecia firm planuje (38%) ograniczenie wydatków inwestycyjnych, szczególnie te z branży produkcyjnej.

za info Fundacja Kronenberga

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.