Dodaj ogłoszenie o pracy


Co motywuje zatrudnionych w branży TSL?

37,7 proc. zatrudnionych w branży TSL, wśród oferowanych świadczeń pozapłacowych, ceni najbardziej możliwość korzystania z auta służbowego do celów prywatnych - wynika z sondy Pracujwlogistyce.pl nt. "Jakie świadczenia pozapłacowe cenisz najbardziej?". Na drugim miejscu (32 proc. badanych) znalazła się prywatna opieka zdrowotna. Coraz częściej dodatkowe świadczenia mają znaczący wpływ na decyzję pracownika o podjęciu lub zmianie zatrudnienia.

 

Pracownicy cenią szeroką ofertę propozycji pozapłacowych benefitów lub możliwość wyboru z takiej oferty. Jednak nie z każdej propozycji są zawsze zadowoleni, gdyż np. z podobnej już korzystają w związku z pracą współmałżonka czy partnera. Co jest dzisiaj najbardziej cenione przez pracowników w świadczeniach pozapłacowych? Co preferują pracodawcy, a co pracownicy? Nawet najbardziej wymyślne i złożone systemy pozapłacowe, jako dodatkowe motywatory mogą nie zaspokoić indywidualnych potrzeb pracowników, a dla niektórych mogą być wręcz demotywujące. Jak wynika z przeprowadzonego przez Pracujwlogistyce.pl  badania, najmniej cenione przez zatrudnionych w firmach TSL są: prezenty okolicznościowe (2 proc.), bezpłatne posiłki (3,7 proc.), karty sportowe i bony zakupowe/przedświąteczne (7,5 proc.). Niewiele wyżej uplasowało się dodatkowe ubezpieczenie rentowe i emerytalne, które które chciałoby posiadać 9,6 proc. pracujących w branży TSL.

 

Przed wyborem diagnozuj potrzeby
Pracodawca przed podjęciem decyzji o wyborze środków pozapłacowych, powinien więc  dokładnie zdiagnozowanie potrzeby swoich pracowników, bo zaspokojony pracownik to dobrze zmotywowany pracownik.
- Pracownicy najbardziej doceniają indywidualne podejście do ich potrzeb i możliwość samodzielnego wyboru świadczeń pozapłacowych. Dlatego firmy coraz częściej decydują się na kafeterię kilku czy nawet kilkunastu świadczeń pozapłacowych. Wielu przedsiębiorców, dla optymalizacji procesu zarządzania tymi świadczeniami, korzysta z dedykowanych temu celowi platform internetowych. Pozwalają one pracownikom, w ramach określonego limitu, dokonywać wyboru spośród oferowanych przez pracodawcę motywatorów  - wyjaśnia Arkadiusz Rochala, dyrektor ds. marketingu i rozwoju Sodexo Motivation Solutions
Z badań Sodexo wynika, że Boże Narodzenie to najpopularniejsza wśród pracodawców okazja do przyznawania świadczeń pozapłacowych. Z kolei jednym z najczęściej stosowanych przez polskich przedsiębiorców świadczeń są bony i kupony – wręcza je swoim pracownikom ponad 1/3 firm. Wiele firm dofinansowuje swoim pracownikom także wypoczynek (56,6 proc.), zaś 43,9 proc. polskich przedsiębiorstw część budżetów przeznacza na pożyczki na preferencyjnych warunkach. Wśród oferowanych motywatorów pozapłacowych znajdują się paczki świąteczne (43,9 proc.), przekazywane zazwyczaj dzieciom z okazji Dnia Dziecka lub Gwiazdki oraz dofinansowanie dzieciom pracowników zajęć edukacyjnych i wakacyjnych wyjazdów (34,2 proc.). Jednakże, jak pokazuje nawet sonda Pracujwlogstyce.pl, różne motywatory i świadczenia są cenione inaczej w każdej branży.
- Według badania Antal International „Logistycy w Polsce” przeprowadzonego we wrześniu br. do najczęściej gwarantowanych logistykom benefitów należy służbowy laptop i telefon (67 proc.) oraz opieka medyczna (50 proc.). Stosunkowo często mają oni do swojej dyspozycji samochód służbowy (42 proc.). Laptop i telefon komórkowy to przede wszystkim narzędzia pracy, ale plusem jest brak limitów na użytkowanie w celach prywatnych. Posiadanie auta najczęściej determinowane jest zakresem obowiązków – częściej otrzyma je kierownik po stronie operatora logistycznego, który musi przemieszczać się i spotykać z klientami - mówi Fabian Pietras, starszy konsultant Antal Engineering & Operations
Kandydaci w logistyce coraz częściej też pytają, poza standardowymi warunkami płacowymi, o kwestie dodatkowe jak auto, karty paliwowe czy też karty fitness. Wskazuje to na fakt, że świadomość kandydatów w zakresie możliwości uzyskania dodatkowych profitów rośnie.
- Ten obszar gratyfikacji jest wciąż w rozwoju. Mam wrażenie, że często prawo podatkowe nie nadąża za tymi zmianami. Wciąż najpopularniejszymi świadczeniami są: samochód służbowy, telefon służbowy, karta płatnicza lub kredytowa. Następnymi w kolejce ważności są: prywatna opieka medyczna dla pracownika i członków jego rodziny oraz karty benefitowe na zajęcia sportowe. Karty w ramach Benefitu zawierają coraz szerszy pakiet ofert, a składają się na nie również bilety do kina, wizyty w spa, usługi fryzjerskie i kosmetyczne itp. Zakłady pracy organizują żłobki, co w znacznym stopniu ułatwia powrót do pracy pracowników, którzy korzystali z urlopów rodzicielskich. Inwencja pracodawców w kwestii dodatków pozapłacowych jest niemalże nieograniczona - podsumowuje Agnieszka Szczerbakow specjalista ds. kadr i płac Randstad.


Najprostszym sposobem na poznanie potrzeb pracownika jest ich weryfikacja. Czasem wystarczy porozmawiać z pracownikiem i zapytać go o to czego oczekuje od pracodawcy i jakie ma plany na przyszłość, czy marzenia. Jeśli są problemy w rozmowie twarzą w twarz, chociażby wynikające ze stresu, czy jakiś innych obaw pracownika, można przeprowadzić anonimową ankietę, w której wszyscy będą mogli wyrazić swoją opinię o tym jakie mają oczekiwania wobec systemu motywacyjnego i sposobu organizacji w firmie. A to w połączeniu z rozmowami i obserwacją zachowań poszczególnych pracowników, jak i całego zespołu umożliwi w miarę obiektywną ocenę ich potrzeb i oczekiwań.

 

Jakie świadczenia pozapłacowe cenisz najbardziej?

1 prywatna opieka medyczna - 32%
2 możliwość korzystania z auta służbowego do celów prywatnych - 37,7%
3 karty sportowe (np. siłownia, basen, fitness, itp.) -  7,5%
4 bezpłatne posiłki - 3,7%
5 karta podarunkowa/bony zakupowe/przedświąteczne - 7,5%
6 dodatkowe ubezpieczenie rentowe lub emerytalne-  9,6%
7 prezenty okolicznościowe/paczki przedświąteczne - 2%
(Sonda została przeprowadzona w okresie 07.11.- 21.11.2012 przez Pracujwlogistyce.pl, w badaniu udział wzięło 200 respondentów)

 

Opinia branży
Monika Morys DSV dyrektor ds. personalnych Grupa DSV
Uważa się, że oferowane pracownikom atrakcyjne warunki wynagradzania w całości  wyczerpują tematykę motywowania pracowników. Okazuje się jednak, że pensja to za mało. Wyniki badań jasno wskazują, że przeszło 50 proc. motywatorów to czynniki pozafinansowe. Dobrze dobrane motywatory pozwalają organizacji na utrzymanie najbardziej wartościowych pracowników, ci z kolei czują się docenieni i bardziej szanują firmę, która dba o ich potrzeby, jak również są wobec niej bardziej lojalni. Jednak czy istnieją uniwersalne motywatory, które zaspokajają potrzeby wszystkich? Oczywiście, że nie. Skuteczny motywator to taki, który zaspokaja indywidualne potrzeby pracownika. Ich określenie, a następnie zaspokojenie należy do zadań bezpośrednich przełożonych. Badania oraz rozmowy rekrutacyjne pokazują, że bardzo istotnymi motywatorami dla wielu pracowników są jasne kryteria oceny i reguły awansu, możliwość rozwoju zawodowego, atmosfera wśród pracowników oraz możliwość samodzielnego działania. Zdajemy sobie sprawę, że dla pracowników bardzo istotne jest poczucie bezpieczeństwa, a także rozwój zawodowy. Wyznajemy również zasadę „w zdrowym ciele zdrowy duch” i oferujemy pracownikom opiekę medyczną i dofinansowujemy zajęcia sportowe. Tworząc system motywacyjny należy jednak pamiętać, że bardzo istotna jest harmonia i kompleksowe podejście.

 

Przykłady nowinek w dodatkach do wynagrodzeń:
● posiłki rodzinne; np. kolacje jeżeli pracownik został zobowiązany do pracy w nadgodzinach i nie mógł „stawić się” na ten posiłek w domu;
● kurier, który zawozi osobiste rzeczy pracowników do pralni, np. raz w miesiącu o wadze do 5 kg;
● firma opłaca prywatne rachunki za pracownika do określonej kwoty miesięcznie;
● firma zapewnia, np. raz w miesiącu, pracownikowi serwis sprzątający, oczywiście chodzi o prywatne lokum zatrudnionego;
Powyższe przykłady pokazują próbkę nieograniczonych, w zasadzie, możliwości pracodawców w zakresie świadczeń pozapłacowych.
(źr. Randstad)

 

Opr. Beata Trochymiak

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.