Dodaj ogłoszenie o pracy


O szkoleniach dla branży TSL?

 

Wartość rynku szkoleń w Polsce szacuje się na ok. 4 mld złotych. Jak podaje Polska Izba Firm Szkolących - liczba firm szkolących szacowana jest od 2,5 tys. nawet do 9 tys. Tak więc oferta szkoleniowa jest bardzo bogata, ale jak wskazują eksperci brakuje liderów tego sektora usług. Coraz trudniej jest wybrać odpowiednią firmę szkoleniową, zwłaszcza kiedy chodzi o dopasowanie jej do specyfiki branży logistycznej. Z drugiej strony logistycy są jedną z trudniejszych grup klientów o bardzo wysokich wymaganiach.

 

- Z naszego dwunastoletniego doświadczenia w doradztwie oraz realizacji projektów szkoleniowych wynika, że potrzeby edukacyjne rożnych firm, w tym także przedsiębiorstw branży TSL ewoluowały. Klienci na przestrzeni lat stali się co raz bardziej wymagający, oczekują szybkich rezultatów szkoleniowych przy zminimalizowanych nakładach finansowych. Nie postrzegamy klientów sektora TSL jako trudnych, a raczej jako takich, którzy stawiają przed branżą szkoleniową kolejne wyzwania - mówi Ilona Onasz, specjalista ds. projektów szkoleniowych firmy Edoradca sp. z o.o.

 

Własne czy zewnętrzne programy trenerskie?
Wysokie wymagania potwierdzają przedstawiciele branży TSL, którzy dosyć ostrożnie podchodzą do ofert dostępnych na rynku. W dużej mierze, z uwagi na specyfikę działalności, przedsiębiorstwa z sektora usług TSL korzystają z zasobów wewnętrznych wypracowując własne programy treningowe w oparciu o zdobyte doświadczenia i własnych trenerów.
- Nasi pracownicy przede wszystkim szkoleni są z umiejętności w zakresie procesów obsługi klienta oraz przywódczych, związanych z zarządzaniem zespołem. Istotną rolę odgrywają także szkolenia z wiedzy specjalistycznej, która jest wymagana na określonym stanowisku, często w połączeniu z wiedzą na temat rozwiązań i systemów korporacyjnych DP DHL. W tym obszarze opieramy się głównie na zasobach wewnętrznych, często, zwłaszcza w przypadku wiedzy na temat naszych korporacyjnych systemów, trenerami są przeszkoleni w tym zakresie pracownicy. Na przykład korporacyjne szkolenie „Certyfikowani Specjaliści DHL” prowadzili pracownicy, którzy wcześniej przeszli specjalistyczne szkolenie trenerskie „Train The Trainer”, przygotowujące ich do tej roli. W przypadkach wiedzy specjalistycznej lub dużych projektów szkoleniowych korzystamy ze szkoleń zewnętrznych - wyjaśnia Maja Chabińska-Rossakowska dyrektor ds. personalnych DHL Express (Poland).
Jak podkreśla Ilona Onasz z Edordacy klient wymagający jest wbrew pozorom łatwiejszym klientem, gdyż ma ściśle określone oczekiwania i cele, które stawia sobie i swoim partnerom w biznesie. Tym samym dostawcy usług szkoleniowych ułatwia przygotowanie oferty i dostosowanie jej do konkretnych potrzeb.
- Stosujemy obydwie metody - zewnętrznie wykorzystujemy doświadczonych trenerów z zakresu miękkich szkoleń oraz specjalistycznej wiedzy. Wewnętrznie - szkolenia z zakresu wewnętrznych procedur. Interesujemy się firmami, które korzystają ze swoich własnych trenerów. Staramy się unikać pośredników. Ważne jest, aby firma szkoleniowa dostosowywała pomysł na szkolenie pod profil naszej firmy. Standardowe oferty szkoleniowe są jedynie punktem wyjścia do dyskusji na temat naszych potrzeb - komentuje Andrzej Wątrobiński head of HR Southern & Eastern Europe / HR manager Poland FIEGE Sp. z o.o
Ważne jest, aby proponowane szkolenia odzwierciedlały trendy w branży, najnowsze osiągnięcia technologiczne, a także aktualne regulacje prawne. Z oferty zewnętrznych firm szkoleniowych branża TSL najczęściej korzysta w przypadku rozwoju kompetencji miękkich i bardzo wnikliwie ocenia oferty z rynku szkoleniowego.
- Najbardziej istotne dla nas są zasoby trenerskie, kim są trenerzy i jakie mają doświadczenie, narzędzia i metody jakimi posługuje się firma szkoleniowa oraz oczywiście umiejętność przełożenia wyników szkolenia na korzyści biznesowe. Niestety, często w programach firm szkoleniowych, także studiów podyplomowych, brakuje odniesień do wiedzy praktycznej wynikającej ze specyfiki branży logistycznej. Czyli tych elementów, które mogą wnieść wartość dodaną dla osób pracujących w logistyce, którzy chcieliby nabytą wiedzę wykorzystać w codziennej pracy - dodaje Maja Chabińska-Rossakowska z DHL Express (Poland)
- W mojej ocenie rynek jest mocno nasycony rozwiązaniami szkoleniowymi, ale jak to jest w biznesie nie każda oferta jest dla każdego i czasem trzeba się sporo naszukać zanim znajdzie się tą najwłaściwszą. W naszym portfolio mamy kilka firm, z którymi regularnie współpracujemy, jednak cały czas jesteśmy otwarci na nowych dostawców i interesujące rozwiązania. Bazujemy także na firmach i trenerach poleconych nam przez naszych pracowników, którzy uczestniczą w szkoleniach zewnętrznych. Dzięki takiemu rozwiązaniu możemy dużo szybciej zweryfikować dopasowanie trenera oraz szkoleń przez niego prowadzonych do potrzeb naszej organizacji - wyjaśnia Anna Glib HR manager, DHL Global Forwarding Sp. z o.o.

 

Podstawą wyboru doświadczenie
Dzielenie się wiedzą, którą posiadają firmy TSL wewnątrz organizacji jest podstawą rozwoju kadr w tym biznesie. Firmy z rynku logistycznego sięgając po ofertę szkoleń zewnętrznych trenerów, swoją uwagę skupiają przede wszystkim na ich doświadczeniu. 
- Niezależnie od tematyki szkolenia i potrzeb organizacji nasze priorytety są niezmienne – oczekujemy od dostawców głównie doświadczenia. Dodatkowo mile widziane jest doświadczenie w naszej branży, referencje, profesjonalizm oraz indywidualne podejście. Ponadto od trenerów wyspecjalizowanych w rozwoju miękkich umiejętności chcemy także otrzymać przykłady, sytuacje, ćwiczenia pochodzące z ich profesjonalnego życia. Niezbędne jest dla nas zatem szeroko rozumiane doświadczenie biznesowe - mówi Anna Glib z DHL Global Forwarding Sp. z o.o.
Jak podkreślają rozmówcy dobrych ofert szkoleniowych na rynku jest coraz więcej, doświadczenie tych firm wzrasta wraz z rozwojem tych usług. Pojawia się coraz więcej ofert szkoleniowych dotyczących zagadnień logistycznych: zarządzania łańcuchem dostaw, doskonalenia procesów, zmian prawnych i ich wpływu na proces logistyczny (magazynowanie, transport czy usługi dodatkowe). Niemniej większość firm stawia na własne doświadczenia i własne programy szkoleniowe.
- Ponieważ mamy własne systemy informatyczne i precyzyjne zdefiniowane procesy wewnętrzne, głównie korzystamy z trenerów wewnętrznych oraz z Dachser Academy. Jest to firmowa szkoła Dachser know how, znajdująca się w Kolonii, w Niemczech. Posiadamy również platformę e-learningową, którą wykorzystujemy głównie w procesie adaptacyjnym stażystów. Jeśli korzystamy ze szkoleń zewnętrznych, to głównie w tzw. obszarach miękkich (doskonalących kompetencje sprzedażowe, menadżerskie itp.) i dotyczących przepisów prawa (pracy, podatkowego, przepisów transportowych, celnych, ADR itp.) oraz ewentualnie programów typu Excel, Power Point itp. - podsumowuje Agnieszka Józwik, dyrektor personalna w Dachser Sp. z o.o.

 

Na co zwracać uwagę przy wyborze oferty?
Na jakość i metody pracy trenera, treści materiałów, sposobu przeprowadzenia szkolenia, propozycje  dotyczące utrwalenia treści szkolenia, adekwatność do potrzeb i możliwości budżetowych. Warto tez pamiętać przy wyborze dostawcy szkolenia, że błąd w wyborze skutkujący niską jakością, niezadowoleniem uczestników i brakiem planowanych rezultatów, kosztuje znacznie więcej niż wartość samej usługi szkoleniowej i organizacji szkolenia.


Według danych PARP większość instytucji zajmujących się realizacją szkoleń w 85 proc. to firmy małe i mikro. Podmioty średnie stanowią 13 proc., a 2 proc. — duże przedsiębiorstwa. Niemal połowa tych firm (49 proc.) opiera swoją działalność na usługach szkoleniowych i szkoleniowo-doradczych. Pozostałe placówki to szkoły nauki jazdy (12 proc.), centra szkolenia ustawicznego (11 proc.), ośrodki doskonalenia zawodowego (10 proc).


Jakimi kryteriami kierować się przy wyborze firmy szkoleniowej:
doświadczenie trenerów i konsultantów;
rozumienie potrzeb biznesowych;
dopasowanie do potrzeb branżowych;
zapewnienie rezultatów;
sprawdzony know-how;
metody i narzędzia;
różnorodne formy realizacji;
cena i warunki handlowe.

 

(Opr. Beata Trochymiak)

 

 

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.