Dodaj ogłoszenie o pracy


Diety dla kierowców a zwolnienie z podatku dochodowego

Przewoźnicy często mają dylemat w rozliczaniu wynagrodzeń kierowców. Problemem jest  odpowiedź na pytanie, czy ciąży na nich obowiązek wypłaty diety z tytułu podróży służbowej oraz czy w przypadku dokonania takiej wypłaty, dieta ta podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit.a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej – ustawa o PDOF) wolne od podatku dochodowego są  diety i inne należności za czas  podróży służbowej pracownika  do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.
Na wstępie analizy zagadnienia pragniemy wskazać, że odnośnie zasadności wypłacania diet pracownikom mobilnym wypowiedział się Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 19 listopada 2008 r., sygn. II PZP  11/08. We wspomnianej  uchwale, w której zakwestionowano możliwość przebywania przez pracownika mobilnego w podróży służbowej można przeczytać, że: „Nie jest zatem podróżą służbową wykonywanie pracy (zadań) w różnych miejscowościach, gdy przedmiotem zobowiązania pracownika jest stałe wykonywanie pracy (zadań) w tych miejscowościach. (...) Pracownicy mobilni nie wykonują incydentalnie zadania związanego z oddelegowaniem poza miejsce pracy, lecz ich charakter pracy wymusza nieustanne przebywanie w trasie. Nie ma zatem do nich zastosowania ani hipoteza ani dyspozycja normy prawnej zawartej w art. 775 § 1 k.p. Artykuł 775 § 1 k.p nie pozwala na ocenę, że pracownik stale jest w podróży służbowej.”  Nie mniej jednak, mimo takiego podejścia Sądu Najwyższego do instytucji podróży służbowej, zgodnie z którym nie może ona dotyczyć sytuacji wykonywania pracy przez pracowników mobilnych, w orzecznictwie sądów administracyjnych w dalszym ciągu prezentowane są poglądy zgodnie z którymi także pracownik mobilny – kierowca, znajduje się w podróży służbowej (np. wyrok NSA z 7 października 2009 r., sygn. II FSK 757/08).
W dniu 15 lutego 2010 r., Minister Finansów wydał natomiast interpretacją ogólną (sygn. DD2/033/259/PMN/09/1113), w  której ustosunkował się  do sprzecznych ze sobą  uchwały Sądu Najwyższego oraz ukształtowanej linii orzeczniczej sądów administracyjnych. W interpretacji tej Minister Finansów potwierdził że z uwagi na ukształtowane orzecznictwo sądów administracyjnych podróż służbowa niekoniecznie musi spełniać wymóg incydentalności. Tym samym, wypowiadając się bezpośrednio odnośnie zaliczania do kosztów uzyskania przychodów diet kierowców świadczących usługi transportowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Minister Finansów potwierdził więc pośrednio możliwość uznania, że także kierowca zatrudniony na podstawie umowy o pracę  może znajdować się w podróży służbowej. Co prawda interpretacja dotyczyła kosztów uzyskania przychodu, lecz można ją było pośrednio zastosować także dla tematyki zwolnienia diet dla kierowców z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Powyższa interpretacja ogólna wydana została 15 lutego 2010r. Jednocześnie jednak w tym samym niemal czasie uchwalona została Ustawa z dnia 12 lutego 2010 r. o  zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (weszła w życie 14 dni od dnia jej ogłoszenia), która nowelizując Ustawę o czasie pracy kierowców definiuje podróż służbową kierowcy i przewiduje wypłacanie należności na zasadach właściwych dla podróży służbowej. W konsekwencji wprowadzenia omawianej nowelizacji w obecnym stanie prawnym uznać należy, że kierowcy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę znajdują się w podróży służbowej. Nie wynika to już więc w chwili obecnej jedynie z interpretacji organów podatkowych, lecz z literalnego brzemienia przepisów Ustawy o czasie pracy kierowców. Zmiany powodujące wprowadzenie do ustawy o czasie pracy kierowców art. 2 pkt 7 wyrażają się bowiem w zdefiniowaniu podróży służbowej kierowcy jako każdego zadania służbowego polegającego na wykonywaniu, na polecenie pracodawcy:

a)  przewozu drogowego poza miejscowość, o której mowa w pkt 4 lit.a, (tj. siedzibę pracodawcy, na rzecz którego kierowca wykonuje swoje obowiązki, oraz inne miejsce prowadzenia działalności przez pracodawcę, w szczególności filie, przedstawicielstwa i oddziały)   lub

b)  wyjazdu poza miejscowość, o której mowa w pkt 4 lit. a, w celu wykonania przewozu drogowego.”.

Równocześnie w zakresie wypłacania należności z tytułu takich podróży, nowelizacja wprowadza w ustawie o czasie pracy kierowców art. 21a w następującym brzmieniu „Kierowcy w podróży służbowej, przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem tego zadania służbowego, ustalane na zasadach określonych w przepisach art. 775 § 3-5 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.”
Podsumowując –  w przypadku kierowców zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, w związku z wypłatą im diet z tytułu podróży spełniającej kryteria zawarte w art. 2 pkt 7 Ustawy o czasie pracy kierowców, możliwe jest zastosowanie dla tych diet zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Podróż musi jednak polegać na wykonaniu przewozu drogowego lub wyjazdu w celu wykonania przewozu drogowego:
- poza siedzibę pracodawcy, na rzecz którego kierowca wykonuje swoje obowiązki, oraz
- poza inne miejsce prowadzenia działalności przez pracodawcę
Zwolnieniem tym są objęte jedynie diety wypłacane w wysokości przewidzianej dla tego typu należności w przepisach Kodeksu pracy.

Autor: Grzegorz Wachołek  ECDDP
 
Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.