Konto pracodawcy

Krajowy System Poboru Opłat w 2013r. przyniósł już miliard zł

Tylko w bieżącym roku, w okresie od 1 stycznia do 30 listopada, na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) wpłynęło ponad 1,08 mld zł. z Krajowego Systemu Poboru Opłat (KSPO). Na tę kwotę składają się opłaty elektroniczne z systemu viaTOLL (86,44%) oraz opłaty manualne pobierane od kierowców pojazdów osobowych (13,56%) na odcinkach autostrad A2 Konin-Stryków i A4 Bielany Wrocławskie-Sośnica zarządzanych przez GDDKiA. Łącznie, od początku funkcjonowania, Krajowy System Poboru Opłat zebrał ponad 2,406 mld zł.

Elektroniczny system poboru opłat viaTOLL działa od lipca 2011r. W początkowej fazie obejmował ok. 1565 kilometrów dróg. 1 grudnia sieć dróg płatnych powiększyła się o kolejne 120 kilometrów. Obecnie systemem objętych jest blisko 2653 kilometrów dróg krajowych, ekspresowych i autostrad na terenie całego kraju. Docelowo, w 2018r. elektroniczny system poboru opłat viaTOLL może działać na ok. 7 tys. kilometrów dróg zlokalizowanych w całej Polsce.
Wszystkie opłaty dokonywane w ramach KSPO trafiają bezpośrednio do Krajowego Funduszu Drogowego i przeznaczane są na inwestycje w nową infrastrukturę oraz modernizację obecnej sieci drogowej. Codziennie na konto KFD wpływa około 3,3 mln zł. Wszelkie wahania w zakresie wysokości wpływów związane są z sezonowością przewozów. Rekordowym miesiącem w dotychczasowej historii systemu okazał się lipiec 2013r. Według danych operatora system viaTOLL wygenerował wówczas przychody w wysokości ponad 113,45 mln zł.

Trochę statystyk - użytkownicy pojazdów o DMC > 3,5t
W momencie startu w systemie viaTOLL zarejestrowanych było nieco ponad 300 tys. pojazdów, jednak już po dwóch miesiącach liczba ta się podwoiła. Obecnie liczba zarejestrowanych pojazdów wynosi ponad 751 tys. W ramach systemu wydano około 1,4 mln urządzeń pokładowych viaBOX. W ciągu miesiąca za ich pomocą rejestrowanych jest łącznie ponad 50 mln transakcji, czyli pojedynczych przejazdów pod bramownicą.
Zdecydowana większość, bo aż 63,2% wszystkich pojazdów w systemie, to użytkownicy krajowi. Pozostałe 36,8% to użytkownicy zagraniczni, wśród których najliczniejszymi grupami są Niemcy (5,8%), Litwini (3,68%) oraz Czesi (3,24%). Na kolejnych miejscach plasują się natomiast Ukraińcy, Rosjanie, Słowacy, Rumuni, Węgrzy, Białorusini oraz Łotysze. Użytkownicy zarejestrowani w systemie viaTOLL w przeważającej większości rozliczają się za pomocą kont przedpłaconych (pre-pay). Tylko co piąty (21,3%) korzysta z kont z odroczoną płatnością (post-pay).
Dzięki zróżnicowaniu stawek opłat system viaTOLL w krótkim czasie stał się bardzo efektywnym narzędziem polityki środowiskowej. Najniższe stawki opłaty elektronicznej przewidziane są dla nowoczesnych pojazdów spełniających najbardziej restrykcyjne normy emisji spalin (Euro 5 i Euro 6). W rezultacie, od wielu miesięcy na polskich drogach wyraźnie przybywa pojazdów o klasach Euro 4, Euro 5 i Euro 6, a jednocześnie ubywa starszych. Dla przykładu, w listopadzie 2011r. największy udział w rejestracjach miały pojazdy o klasie Euro 3 (34,4%), a na drugim miejscu Euro 5 (20,2%). Obecnie proporcje te się odwróciły i najliczniej reprezentowane są auta klasy Euro 5 (33,26%) i Euro 3 (27,1%). Na kolejnych miejscach znajdują się natomiast pojazdy klasy Euro 4 (14,78 %), Euro 2 (13,35%), Euro 0 (8,43%), Euro 1 (2,66%) oraz Euro 6 (0,42%).

Pojazdy o DMC ≤ 3,5t
Wraz z uruchomieniem systemu viaTOLL rozpoczęto pobór opłat od użytkowników pojazdów osobowych i motocykli za przejazd odcinkami autostrad zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Początkowo był to tylko odcinek autostrady A2 Konin-Stryków. 1 czerwca 2012r. operator systemu uruchomił manualny pobór opłat na odcinku autostrady A4 Bielany Wrocławskie – Sośnica. Od tego dnia na obu płatnych odcinkach autostrad państwowych kierowcy samochodów osobowych i dostawczych o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5t, mogą również dobrowolnie dołączyć do systemu viaTOLL poprzez zakup specjalnego urządzenia pokładowego viaAUTO. Stanowi ono wygodną alternatywę wobec obowiązującego na tych odcinkach manualnego systemu poboru opłat i daje możliwość wnoszenia opłat za przejazd autostradą bez zatrzymywania się. Do tej pory sprzedano ponad 6,3 tys. urządzeń viaAUTO, a dodatkowe 1200 sztuk przekazano służbom ratowniczym.

Według danych operatora najwyższe wpływy za przejazd płatnymi odcinkami autostrad zarządzanymi przez GDDKiA odnotowywane są w miesiącach letnich, a zwłaszcza w okresie wakacyjnym. W czerwcu łączne wpływy do KFD za przejazd odcinkami A2 Konin-Stryków i A4 Bielany Wrocławskie-Sośnica, na które składają się opłaty wnoszone przez kierowców manualnie oraz za pośrednictwem urządzenia viaAUTO, wyniosły ponad 15,25 mln zł. Z kolei w lipcu, z tego samego tytułu na konto KFD wpłynęło już ponad 20,64 mln zł, czyli blisko 30% więcej. Tylko 31 sierpnia br. na zarządzanym przez GDDKiA odcinku A4 obsłużonych zostało ponad 90 tys. pojazdów.

źródło:viaTOLL

kobiety w logistyce
Kobiety za kierownicą łagodzą obyczaje?
Odkrywamy „Źródła Logistyki” – relacja z 7. Forum Kobiet w Logistyce!
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Koszty nietrafionej rekrutacji są ogromne - jak tego uniknąć?
Zmiany w prawie – tachografy konkretne rozwiązania! Cz.2
Transport i spedycja drogowa - najnowsze zmiany w prawie cz. 1
reklama
Jak stworzyć prywatną giełdę ładunków?
Obowiązek montażu tachografów w pojazdach poniżej 3,5 tony? - CORTE zgłasza uwa ...
Transport poniżej 3,5 tony - prawa i obowiązki
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Dzień wejścia w życie Unijnego Kodeksu Celnego – dniem żałoby!?
Inwestycje na rynku nieruchomości komercyjnych – ich wielkim beneficjentem Polska?
Znane są już ostateczne zmiany w dyrektywie o delegowaniu pracowników
Co trzeci pracownik powyżej 50 roku życia czuje się wykluczony z pracy!
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
FM Logistic buduje nowy magazyn w Lućmierzu
Kuehne + Nagel otworzył w Chile hub logistyczny dla farmaceutyków
7R Park Tczew zyskuje kolejnego klienta
Kształcenie kierowców w porozumieniu z Forum Transportu Drogowego
Spółka OT Logistics uruchomiła nową linię żeglugową na Łabie
Na 25-lecie firmy Volvo wypuszcza na rynek edycję specjalną ciągnika FH
Jak Dachser kontroluje lotnicze cargo?
Najbardziej energooszczędny magazyn świata powstaje w Tilburgu
Logmaster otworzył nowy oddział pod Warszawą
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC