Dodaj ogłoszenie o pracy


Opłaty drogowe z kartami paliwowymi. Dlaczego warto?

Rozmowa z firmą Magtrans, opublikowana w Przeglądzie Tygodniowym Pracujwlogisyce.pdf nr 11 (49), skusiła nas, aby przyjrzeć się dokładniej jednej z usług, które ułatwiają życie firmom transportowym – międzynarodowym kartom paliwowym. A to dlatego, że karty dedykowane rynkowi TSL to tak naprawdę umowna nazwa pakietu usług finansowych, których celem jest ułatwienie przewoźnikom poruszania się w gąszczu rozliczeń transportowych. Obok opłacania tankowań, kluczową usługą operatorów kart jest obsługa płatności z tytułu opłat drogowych na terenie Europy.

Co daje karta paliwowa?
Przy pomocy karty paliwowej można zapłacić za przejazd lub też zamówić rozliczenia w systemie automatycznym. Usługę rozliczania wszystkich typów opłat drogowych oferują nieliczni operatorzy kart paliwowych, wyspecjalizowani w obsłudze przewoźników międzynarodowych. Należy do nich np. DKV Euro Service, z którego usług korzysta od lat firma Magtrans.  Jak widzimy na przykładzie współpracy DKV i Magtrans, operator kart przejmuje na siebie wszelkie formalności związane z rozliczeniami myta, zarówno w formie winiet, jak i elektronicznych systemów opłat drogowych (np. nasz rodzimy viaTOLL, czy niemiecki Toll Collect). W przypadku opłat elektronicznych obsługa DKV oznacza: rejestrację w systemie obowiązującym w danym kraju, dostarczenie urządzeń pokładowych do rozliczania opłat oraz fakturowanie należności.

Jedna faktura, jedna analiza
Duże znaczenie ma ostatni element, czyli wystawianie łącznych faktur za opłaty drogowe z wielu krajów Europy i ich analiza w jednym programie do zarządzania transakcjami. Wyobraźmy sobie firmę, która jeździ na trasie Polska-Hiszpania. W zależności od wyboru trasy, pokonuje ona takie kraje, jak Niemcy, Austria, Francja, Czechy, Słowacja, Włochy, Polska, Hiszpania... Aby rozliczać płatności drogowe w tak wielu krajach, przewoźnik musi w każdym z nich oddzielnie zarejestrować się i wybrać metodę rozliczeń. I tu z pomocą przychodzi mu operator kart paliwowych typu DKV. Oferuje kompleksowy serwis, przejmując od firmy transportowej ciężar załatwiania formalności wstępnych, a następnie porządkowania kosztów opłat drogowych.

DKV wystawia dwa razy w miesiącu jedną fakturę, w której opisane są koszty przejazdu płatnymi drogami, tunelami i mostami w poszczególnych krajach.  Jednocześnie przewoźnik może łącznie analizować wydatki z tytułu e-myta w różnych krajach w programie do zarządzania transakcjami DKV eReporting. Dodatkowo w programie do analiz online DKV eReporting możemy ustawić limity wydatków na poszczególne typy opłat - kiedy zostają przekroczone, właściciel firmy jest o tym informowany.

Zwrot VAT, czyli ile można oszczędzić
DKV przenosi dodatkowo na swoich klientów pełną wysokość rabatów udzielnych przez firmy zarządzające autostradami w całej Europie. Jednak kluczową kwestią jest możliwość skorzystania ze zwrotu podatku VAT naliczonego z tytułu zagranicznych opłat drogowych. Przypomnijmy, że wynosi on od 15-25% kosztów e-myta. Jeśli korzystamy z fakturowania opłat za pośrednictwem DKV, oferuje on pełne załatwienie formalności związanych ze zwrotem VAT. Równowartość podatku zwracana jest w jednej z kolejnych faktur wystawianych za opłaty drogowe oraz tankowanie. Przyjrzeliśmy się kwotom zwrotu VAT uzyskanym przez losowego klienta DKV na trasie Warszawa-Barcelona i z powrotem. Zwrot VAT za paliwo i myto wyniósł 195 euro, podczas gdy prowizja operatora wahała się w granicach 1,5-3 proc. odzyskanej kwoty. Realne oszczędności kosztów na tej trasie wyniosły 13,5 proc.
(opr. DKV)


Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.