Dodaj ogłoszenie o pracy


Przewodnik po opłatach drogowych cz.II - Austria GO Maut

 

Przewodnik po opłatach drogowych cz.II

Austria - GO Maut


W Austrii opłaty drogowe obowiązują od 1 stycznia 2004 r. System obsługujący austriackie myto nazywa się GO Maut. Składa się z dwóch elementów widocznych dla kierowców: bramek poboru opłat i urządzeń pokładowych GO-Box. Podobnie jak w Polsce, posiadanie urządzenia pokładowego jest obowiązkowe dla pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 t.

 

Kto płaci i jak dokonuje się opłat w GO Maut?
Opłatom za autostrady oraz odcinki specjalne podlegają wszystkie pojazdy poruszające się po austriackich drogach. W przypadku samochodów do 3,5 t wymagany jest wykup winiety. Samochody ciężarowe powyżej 3,5 t oraz autobusy mają obowiązek zainstalowania na przedniej szybie urządzenia pokładowego GO-Box. Urządzenia stanowią własność ASFINAG (operatora autostrad w Austrii), który wynajmuje je za jednorazową opłatą manipulacyjną 5,00 €. Jeżeli użytkownik rezygnuje z urządzenia, musi zwrócić je operatorowi autostrad. Urządzenie można odebrać w punktach dystrybucji GO w Austrii, na terenach przygranicznych oraz na wybranych stacjach benzynowych. Wykaz punktów GO: http://www.go-maut.at/services/go-vertriebsstellensuche. Pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t zostają zaszeregowane do jednej z czterech kategorii (A, B, C, D). Kategoria zależna jest od liczby osi oraz klasy EURO. Im mniej ekologiczny pojazd tym wyższe są jego stawki za kilometr.

 

Rejestracja w systemie
Operator ASFINAG przygotował dwa sposoby pobierania opłat w systemie GO: pre-paid oraz post-paid. GO Maut zapewnia bezproblemowe odbieranie urządzeń Go-Box oraz rejestrację w systemie. W dowolnym punkcie dystrybucyjnym GO, należy wybrać sposób rozliczania opłat (pre-paid lub post-paid) oraz zadeklarować klasę EURO pojazdu. Do urządzenia pokładowego zostanie następnie wgrany numer rejestracyjny pojazdu, liczba jego osi oraz klasa emisji spalin. Po zamontowaniu GO-Box na przedniej szybie, należy upewnić się, że urządzenie działa, po czym można bezpiecznie wyruszyć w trasę. UWAGA! Należy pamiętać, że mamy 14 dni na potwierdzenie klasy EURO naszego pojazdu w ASFINAG (od IV klasy w górę), świadectwo EURO można przesłać faksem. Kierowca powinien posiadać przy sobie dokumenty, które potwierdzą klasę EURO podczas kontroli.

 

Jak dokonywać płatności - gotówką czy kartą?
System pre-paid działa tak samo jak jego polski odpowiednik, viaTOLL. Urządzenie pokładowe należy naładować środkami za pomocą gotówki lub karty paliwowej, albo bankowej. Za każde przejechanie pod bramką zostanie ściągnięta odpowiednia kwota ze środków, którymi został wcześniej zasilony GO-Box. Minimalna kwota doładowania GO-Box (z VAT) wynosi 75 euro, a maksymalna 500 euro na każdy GO-Box. Przy pierwszym odbieraniu urządzenia kwota wpłacona na urządzenie zostanie powiększona o 5 euro (opłata manipulacyjna). Środki zgromadzone na urządzeniu są ważne przez 2 lata (od daty ostatniego doładowania) i przepadają po 5 latach od ostatniego doładowania.


Płatność odroczona post-paid działa analogicznie jak w Polsce i Niemczech. Urządzenia nie trzeba wcześniej zasilać środkami. Rozwiązanie post-paid zwalnia kierowcę z ciągłego monitorowania środków na urządzeniu oraz upraszcza księgowanie opłat z tytułu e-myta. Ten sposób płatności zalecany jest firmom wykonujących częste przejazdy po Austrii. Każdorazowo po przejeździe pod bramką, urządzenie GO-Box obciąży nasze konto odpowiednią opłatą. Następnie otrzymamy fakturę za przejechane w danym okresie odcinki dróg. Płatności w systemie post-paid można regulować za pośrednictwem operatora kart paliwowych DKV (poprzez urządzenie pokładowe) lub przy pomocy kart kredytowych. Prowizje i termin spłaty jak i dostarczania faktur zależą od indywidualnych umów z pośrednikami. Skorzystanie z usług operatorów kart, jak DKV, jest szczególnie wygodna dla firm, które dużo podróżuje za granicą. Jedyne, co musimy zrobić, to wpisać numer karty paliwowej podczas wypisywania wniosku do GO-Box.


- Jeżeli skorzystamy z karty paliwowej DKV, faktury otrzymamy dwa razy w miesiącu z 21-dniowym terminem zapłaty. Faktura taka wykaże wszystkie opłaty poniesione w trasie. Tankując paliwo w Austrii, następnie przejedziemy autostradami do Niemiec i tam po raz kolejny napełnimy bak płacąc za wszystko kartą DKV. Te wszystkie transakcje – myto austriackie i niemieckie oraz tankowania - będą figurowały w fakturze. Według analiz DKV dzięki takim porządkom w rachunkach można zaoszczędzić nawet do 60 proc. nakładu pracy związanego z księgowaniem poszczególnych transakcji - mówi Agnieszka Jaskulska, doradca DKV Euro Service Polska.

 

Taryfy opłat drogowych (w euro/km) w Austrii od 01.01.2012

Grupa taryfowa

Kategoria 2
2 osie

Kategoria 3
3 osie

Kategoria 4+
4 i więcej osi

A Klasy emisji EURO VI

0,145

0,2030

0,3045

B Klasy emisji EURO EEV

0,150

0,2100

0,3150

C Klasy emisji EURO IV + V

0,165

0,2310

0,3465

D Klasy emisji EURO 0 do III

0,187

0,2618

0,3927

 

 

TOLL2GO = jeden system Austria + Niemcy
Podróżując często po Niemczech i Austrii, warto pamiętać, że od września 2011 r. na terenie tych państw działa wspólny system poboru e-myta o nazwie TOLL2GO. Dzięki niemu możemy opłacać autostrady w obu krajach przy pomocy jednego urządzenia pokładowego Toll Collect. Usługa ta jest szczególnie atrakcyjna dla przedsiębiorstw transportowych, często korzystających z dróg Austrii i Niemiec. Usługa TOLL2GO oferowana jest bezpłatnie klientom ASFINAG (austriacki operator autostrad) i Toll Collect (niemiecki operator autostrad). Jedynie przedsiębiorcy, którzy zawierają umowę po raz pierwszy, muszą uiścić jednorazową opłatę manipulacyjną w ASFINAG, która wynosi 5 euro. UWAGA! Pomimo stosowania jednego, wspólnego urządzenia pokładowego rozliczanie opłat drogowych jest dokonywane odrębnie, w związku z czym otrzymamy jedną fakturę od ASFINAG za opłaty w Austrii i drugą od Toll Collect za autostrady niemieckie.


Warunki korzystania z usługi
W celu zarejestrowania się w TOLL2GO niezbędna jest ważna umowa z Toll Collect oraz posiadanie działającego urządzenia pokładowego (OBU) Toll Collect. Opłaty drogowe TOLL2GO w Austrii można uiszczać wyłącznie w trybie post-paid. Usługi rejestracji i rozliczania tych opłat świadczą operatorzy wybranych kart paliwowych np. DKV. Jedynym sposobem na korzystanie ze wspólnego urządzenia OBU jest rejestracja internetowa za pomocą SelfCare. W celu skorzystania z SelfCare należy wejść na stronę operatora ASFINAG i wpisać numer Toll Collect. Program poprowadzi użytkownika tak, aby sam dokonał on rejestracji podając numer rejestracyjny, liczbę osi oraz klasę EURO. Platforma pozwoli także na selekcję środka płatności. Do wyboru mamy karty paliwowe (np. DKV), kredytowe, lub płatnicze. Przerejestrowanie systemu na TOLL2GO jest proste i nie zabiera dużo czasu. Należy jednak zapoznać się dokładnie z samouczkiem, ponieważ SelfCare nie jest intuicyjny. UWAGA! Użytkownicy, którzy posiadają urządzenia GO-Box muszą je zablokować podczas rejestracji na platformie. Niestety na chwilę obecną SelfCare nie działa po polsku. Jeżeli pojazd był wcześniej wyposażony w GO-Box, zostanie on automatycznie zablokowany po aktywacji w TOLL2GO. W przypadku niemożności natychmiastowej aktywacji urządzenia, np. z powodu brakujących lub sprzecznych danych, użytkownik zostanie także o tym powiadomiony przez ASFINAG.

 

(opr. na podst. inf. DKV Euro Service Polska)

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.