Dodaj ogłoszenie o pracy


Przewodnik po opłatach drogowych cz. I - Niemcy Toll Collect

 

Przewodnik po opłatach drogowych cz. I - Niemcy Toll Collect

 

Opłaty drogowe to drugi po paliwie wydatek obciążający przewoźników. Tradycyjne systemy winietowe zastępuje e-myto. Nowoczesne systemy opłat są już w Czechach, Francji, Hiszpanii, Włoszech, a także w Polsce. Jednak pionierami w tym zakresie są Niemcy, które w 2003 roku rozpoczęły proces wdrażania elektronicznych systemów opłat drogowych. Zastosowane tam rozwiązania służą dziś jako wzorzec dla pozostałych krajów Unii Europejskiej.

 

Toll Collect - co to jest?
Niemiecki system poboru myta - Toll Collect, oparty jest na technologii satelitarnej (GPS). Zamontowane w pojeździe urządzenie rejestruje przejechane odcinki drogi i na tej podstawie wylicza opłatę. Poza technologią satelitarną urządzenie pokładowe łączące z systemem Toll Collect wyposażone jest w moduł DSCR, który może działać w technologii mikrofali (czyli w oparciu o nadajniki naziemne).

 

Kto płaci e-myto oraz jak naliczane są stawki?
Opłacie podlegają wszystkie pojazdy i zespoły pojazdów o całkowitej masie dopuszczalnej (dmc)  < 12 ton, przeznaczone do transportu towarowego. Nie ma tu znaczenia narodowość, czy charakter przewożonych dóbr. E-myto muszą też płacić puste ciężarówki, jeżeli ich dmc jest wyższa niż 12 ton. Wysokość myta obliczana jest na podstawie klasy emisji spalin - Euro, liczby osi pojazdu oraz długości płatnego odcinka. Każdy pojazd jest przyporządkowywany na podstawie klasy emisji spalin do kategorii A, B, C lub D. W przypadku, gdy klasa Euro pojazdów ulegnie zmianie, właściciele mogą je przerejestrować, aby korzystać z niższych taryf opłat. Za kontrolę opłacania myta odpowiada BAG - Federalny Urząd Transportu Towarowego. Pracownicy BAG korzystają z systemu Toll Collect, dzięki któremu są w stanie ustalić, czy dany pojazd podlega obowiązkowi płacenia myta oraz czy myto zostało wykupione prawidłowo, nieprawidłowo lub wcale. Grzywna za brak opłaty może wynieść nawet do 15 tys. euro.
Jedynie pojazdy federalne oraz ratownicze nie podlegają opłatom e-myta. Co ważne - z opłat drogowych zwolnione są autobusy, jednak muszą zostać wcześniej zarejestrowane w Toll Collect.

 

Na jakiej sieci dróg obowiązuje e-myto?
Myto obowiązuje na wszystkich autostradach w Niemczech. Dotyczy to także autostrad miejskich. Pełną listę dróg objętych e-mytem znaleźć można na stronie operatora http://www.mauttabelle.de/maut_112.pdf.

 

Sposoby płatności
Opłaty Toll Collect, podobnie jak w Polsce, można regulować na dwa sposoby: pre-paid lub post-paid. Pierwszy polecany jest firmom rzadko podróżującym po Niemczech. Drugi jest bardzo wygodny dla przedsiębiorstw, które wykonują regularne przewozy po tym kraju. Niemiecki system poboru myta oferuje swoim użytkownikom dwie możliwości wnoszenia opłat: automatyczny wykup myta przy pomocy urządzenia pokładowego oraz ręczny wykup: przy terminalu stacjonarnym lub przez internet. Oba sposoby można rozliczać przy pomocy karty paliwowej, np. DKV Euro Service, Shell czy UTA.

 

Automatyczne naliczanie e-myta
System automatycznego naliczania myta bazuje na kombinacji technologii telefonii komórkowej (GSM) oraz satelitarnym systemie nawigacyjnym (GPS). Do pobierania opłat służy urządzenie pokładowe Toll Collect tzw. OBU. Ta metoda jest zdecydowanie wygodniejsza dla przewoźników - kierowca nie musi rejestrować wcześniej trasy, a najważniejsze dane pojazdu są zapisane w pamięci urządzenia pokładowego. Urządzenie to należy do Toll Collect, w związku z czym użytkownik nie musi za nie płacić. Opłaty pobierane są jedynie za montaż oraz serwisowanie OBU.

 

Ręczny wykup myta
Alternatywą dla automatycznego systemu jest ręczne opłacenie myta. Ta opcja dedykowana jest przewoźnikom, którzy rzadko poruszają się po niemieckich autostradach. W celu dokonania ręcznego kupna myta, użytkownik zgłasza planowaną trasę przy jednym z 3,5 tys. terminali stacjonarnych lub za pośrednictwem witryny internetowej www.toll-collect.pl. Terminale z napisem "Toll Collect" znajdują się na parkingach, stacjach benzynowych oraz przy przejściach granicznych. Po zatwierdzeniu trasy kierowca wybiera określony środek płatniczy. Do wyboru ma gotówkę, kartę kredytową lub paliwową.  Po zapłaceniu myta otrzymuje dowód wykupu, który należy zachować do kontroli!

 

Wygodne rozliczenia poprzez karty paliwowe
Korzystnym rozwiązaniem jest rozliczanie Toll Collect za pośrednictwem kart paliwowych, które oprócz obsługi finansowej systemu oferują także kompleksową pomoc w zakresie załatwiania formalności. W Niemczech na uwagę zasługuje oferta operatora kart paliwowych DKV, ponieważ nie nalicza on prowizji za pośrednictwo w rozliczeniach opłat – usługa ta traktowana jest jako dodatek do karty paliwowej.
- Przewagą kart paliwowych w stosunku do innych metod płatności, jest łączne rozliczanie opłat drogowych ze wszystkich krajów, po których podróżują pojazdy. Oznacza to, że np. na trasie Polska-Niemcy-Austria-Czechy na jednej fakturze znajdziemy zebrane koszty za Toll Collect, Go Maut, MYTO CZ oraz viaTOLL - wyjaśnia Tomasz Biadala kierownik sprzedaży w regionie DKV Services - Kartą paliwową DKV można regulować płatności zarówno w trybie pre-paid, jak i post-paid. Dotyczy to rozliczeń w systemie automatycznym opartym na urządzeniu Toll Collect, a także przy manualnym zgłaszaniu przejazdów - podsumowuje Tomasz Biadala z DKV.

 

(Opr. na podst. inf. DKV Euro Services)

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.