Dodaj ogłoszenie o pracy


Przewoźnicy optymistycznie patrzą w przyszłość, ale wyzwań nie brakuje

Na europejskim rynku transportu drogowego umacnia się pozycja przewoźników. Ponad 80 proc. firm przewozowych przewiduje, że do końca 2018 roku odnotuje wzrost obrotów. Zwiększające się zapotrzebowanie na transport, związane z rosnącą produkcją oraz niedobory kierowców, stanowią dla nich jednak coraz większe wyzwanie. 67 proc. przewoźników uważa, że najefektywniejszym sposobem na dalszy rozwój biznesu jest cyfryzacja procesów logistycznych – tak wynika z badania Dostępność, Stawki & Technologia: Europejskie Badanie Transportu Drogowego 2018, przeprowadzonego w maju 2018 roku przez Grupę Transporeon wśród ponad 1 000 europejskich firm przewozowych.

Według badania Dostępność, Stawki & Technologia: Europejskie Badanie Transportu Drogowego 2018, 37 proc. firm spedycyjnych szacuje, że zamknie rok 2018 z ponad 5 proc. wzrostem dochodów, a 43 proc. ze wzrostem w granicach 1-5 proc. Wiąże się to ze stale zwiększającym się zapotrzebowaniem na transport w Unii Europejskiej, a także poziomem cen za usługi przewozowe. Barierą w rozwoju biznesu są jednak pogłębiające się niedobory kierowców, a także malejąca liczba dostępnych ciężarówek. Aby sprostać tym wyzwaniom, ponad połowa firm przewozowych planuje rozbudowanie swojej floty o dodatkowe samochody lub skorzystanie z pomocy podwykonawców. Aż 71 proc. przewoźników poszukuje kierowców do pracy.

Digitalizacja procesów logistycznych
– Z jednej strony silna pozycja firm przewozowych, a z drugiej ich problemy wynikające z braku ciężarówek i rąk do pracy przekładają się na znaczące zwiększanie się kosztów transportu – tendencja wzrostowa utrzymuje się od początku 2018 roku i jest dodatkowo napędzana przez rosnące ceny oleju napędowego. To wyjątkowo niekorzystna sytuacja dla całego rynku. Na szczęście coraz więcej firm rozumie, jak ogromnym wsparciem jest cyfryzacja procesów logistycznych. Ponad 2/3 przewoźników widzi szansę na rozwój biznesu dzięki odchodzeniu od pracy manualnej na rzecz inteligentnych systemów IT. Pozwalają one bowiem na ograniczenie zbędnych przerw w pracy kierowców, a także na optymalne wykorzystanie pojazdów poprzez redukcję pustych przewozów oraz optymalizację przestrzeni załadunkowej. 25 proc. badanych przyznało, że odczuwa presję ze strony konkurentów używających technologii cyfrowych – mówi Daniil Klyuchnikov, dyrektor regionalny na Europę Wschodnią i Rosję w Grupie Transporeon.
Z badania wynika, że inteligentne systemy IT sprawdzają się również w organizacji i zarządzaniu przetargami na przewozy. – Ponad 1/3 badanych firm transportowych używa platformy e-sourcingowej Grupy Transporeon, aby rozwijać swój biznes. W tej grupie ponad 40 proc. nawiązuje nowe kontakty z załadowcami poprzez moduł TiContract Tendering. Z kolei co czwarty usługodawca logistyczny uważa go za dodatkowy kanał sprzedaży. Już teraz poprzez naszą platformę ogłaszane są przetargi o łącznej rocznej wartości frachtów rzędu 56 miliardów złotych, umożliwiając ciągłą optymalizację sieci transportowej – komentuje Daniil Klyuchnikov.

75/25 – wzorowy model współpracy
– W naszym badaniu zapytaliśmy także przewoźników, w jaki sposób pozyskują zlecenia z rynku. Okazuję się, że preferują oni mix kontraktów długoterminowych ze zleceniami pozyskiwanymi ad hoc, np. z rynku spotowego. Najbardziej popularny jest model, w którym 75 proc. przewozów realizowanych jest na podstawie kontraktów, a 25 proc. to zlecenia ad hoc – wskazała tak ponad połowa respondentów. W prawie ¼ firm spedycyjnych stosunek ten wynosi 50/50. Takie podejście jest korzystne zarówno dla przewoźników, jak i załadowców. Przyjmując dodatkowe zlecenia, przewoźnik może zoptymalizować zużycie floty i zredukować tzw. puste kilometry. Załadowcom natomiast rynek spotowy pozwala na znalezienie firmy przewozowej nawet w ostatniej chwili oraz na uzyskanie niższej stawki za wybrany transport – dodaje Daniil Klyuchnikov.

Informacje o badaniu Dostępność, Stawki & Technologia: Europejskie Badanie Transportu Drogowego 2018
Badanie Dostępność, Stawki & Technologia: Europejskie Badanie Transportu Drogowego 2018 zostało przeprowadzone przez Grupę Transporeon w maju 2018 roku. Wśród uczestników znalazło się ponad 1000 europejskich firm przewozowych o różnej wielkości i skali działania, obsługujących rynki lokalne, zagraniczne lub oba jednocześnie oraz świadczących usługi w różnych branżach.

(ź.r Transporeon Group)

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.