Konto pracodawcy

Europejski Urząd Pracy zajmie się ujednoliceniem unijnego rynku pracy?

Przewodniczący Komisji Europejskiej, Jean-Claude Juncker, w podsumowaniu 2017 roku, przedstawił propozycję ustanowienia Europejskiego Urzędu Pracy. Celem nowej instytucji miałoby być wzmocnienie współpracy pomiędzy podmiotami rynków pracy z poszczególnych państw oraz skuteczne zarządzanie sytuacjami transgranicznymi. Obecnie trwają konsultacje publiczne, a  projekt nowego urzędu ma być przygotowany w pierwszym półroczu br.

Założeniem Komisji Europejskiej jest ustanowienie przepisów UE dotyczących delegowania pracowników, które w każdym kraju członkowskim będą egzekwowane w uczciwy i prosty sposób. W tym celu Przewodniczący Juncker planuje powołanie instytucji, która spełniałaby rolę centralnej inspekcji pracy, zrzeszającej poszczególne instytucje krajowe. Obecnie, trwają konsultacje publiczne nad projektem, które pozwolą zebrać argumenty przemawiające za powołaniem Europejskiego Urzędu Pracy oraz określić, czym dokładnie powinien zająć się nowy organ. - Zgodnie z programem prac Komisja Europejska ma przedstawić projekt centralnego urzędu pracy jeszcze w pierwszym półroczu 2018 roku. Aby mógł on w ogóle powstać, konieczne było uruchomienie konsultacji publicznych. Kolejnym krokiem będzie jego publikacja. Natomiast, ostateczne wejście projektu w życie uzależnione jest od prac legislacyjnych odpowiednich organów Unii Europejskiej – mówi Piotr Żółty z INELO, firmy biorącej udział w konsultacjach publicznych projektu KE.  

Za co miałby odpowiadać Europejski Urząd Pracy?
Jak zapowiada KE, ustanowienie centralnego urzędu pracy powinno przyczynić się do zapewnienia uczciwości i ujednolicenia rynku pracy. Byłby to organ wspierający krajowe administracje, przedsiębiorstwa i pracowników delegowanych.  - Z punktu widzenia branży transportowej, w której pracownicy delegowani stanowią znaczącą część, powołanie takiej centralnej inspekcji pracy byłoby przydatne w kontekście obiegu informacji. Wymiana danych pomiędzy inspekcjami z różnych państw jest na niewystarczającym poziomie. Obecnie, analizowanie przepisów z ponad 20 krajów spotyka się z wieloma utrudnieniami. W celu uzyskania informacji chociażby z 6 krajów, inspekcja pracy musi skontaktować się z każdym z nich indywidualnie. W takich przypadkach podstawowym wyzwaniem są chociażby bariery językowe. Gdyby zajęła się tym jedna instytucja na pewno by to ułatwiło i przyspieszyło komunikację – komentuje Piotr Żółty.

Na stronie internetowej Komisji Europejskiej można przeczytać, że nowy organ przyczyniłby się także do wzmocnienia zaufania do wewnętrznego rynku pracy, poprawy jego funkcjonowania oraz promowania możliwości oferowanych przez europejski rynek pracy, zarówno wśród przedsiębiorstw, jak i samych pracowników. W praktyce kraje członkowskie UE powinny posiadać już informacje dotyczące rozliczania czasu pracy pracowników delegowanych i udostępniać je jako zbiór danych na własnych stronach internetowych. Zgodnie z przepisami UE, każdy kraj członkowski został zobowiązany do podjęcia takiej inicjatywy do czerwca 2018 roku. - Największym problemem jest jednak brak ujednolicenia pomiędzy dokumentami udostępnionymi przez poszczególne kraje. Z oficjalnych informacji wynika również, że nowy urząd miałby za zadanie zwalczać nadużycia w zakresie prawa pracy oraz organizować transgraniczne kontrole. Dzięki takim działaniom zwiększyłaby się skuteczność i jakość kontroli dokonywanych przez krajowe inspekcje pracy.  Obecnie, możliwości skontrolowania kierowcy czy firmy np. z Hiszpanii są znacznie ograniczone. Co warto podkreślić, z przedstawionych informacji wynika, że dla samych przedsiębiorców czy pracowników delegowanych ustanowienie urzędu nie oznaczałoby konieczności spełnienia dodatkowych wymagań formalnych – podsumowuje Żółty.

(źr. INELO)

 

kobiety w logistyce
Kobiety za kierownicą łagodzą obyczaje?
Odkrywamy „Źródła Logistyki” – relacja z 7. Forum Kobiet w Logistyce!
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Kary administracyjne w systemie SENT – przewozy kolejowe
Kontrola trzeźwości za granicą – wynik badania może być wyższy niż w Polsce! ...
Koszty nietrafionej rekrutacji są ogromne - jak tego uniknąć?
„Nie bądź dziki!” na drodze – kolejna akcja Rabena dla kierowców
Zmiany w prawie – tachografy konkretne rozwiązania! Cz.2
Transport i spedycja drogowa - najnowsze zmiany w prawie cz. 1
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Rynek magazynowo - logistyczny w Polsce przeżywa prawdziwy rozkwit
Co dręczy polską branżę transportową w 2018 roku?
Eksport drobiu do Chin z szansą na wzrost
O „must have” w logistyce i wyzwaniach branży TSL
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Sportowcy z InPost Athletic Team mistrzami Europy 2018!
Kuehne + Nagel przejął kolejną firmę – tym razem specjalizującą się w obsłu ...
Lotnisko w Jasionce bije kolejne rekordy w obsłudze liczby pasażerów
SKAT Transport nagrodzony „EKOJANOSIKIEM – Zieloną Wstęgą Polski”
Słabe wyniki Deutsche Bahn za I półrocze – spadek przewozów cargo
FM Logistic operatorem logistycznym firmy ETi European Food Industries
Nowe połączenie intermodalne na trasie Polska - Rumunia
W Poznaniu powstanie trzeci park logistyczny Prologis - pierwszym najemcą EURO AGD
Agility buduje hub logistyczny przy Kanale Sueskim
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC