Konto kandydata

Prawda o rynku pracy - nic nie jest takie, jak nam się wydaje

Pytanie o ty czy łatwo jest zmienić pracę w dobie rynku kandydata, wydaję się nie mieć uzasadnienia, a wręcz jest bezsensowne. Jednakże postanowiliśmy je zadać naszym czytelnikom. Wyniki naszej ankiety zaskoczyły nas, bo odpowiedzi nie są tak jednoznaczne, jakby się na początku wydawało, iż wskażą w większości jedną, twierdzącą odpowiedź na to pytanie.

Czy łatwo jest obecnie znaleźć / zmienić pracę w branży TSL? – takie właśnie pytanie zadaliśmy naszym czytelnikom na przełomie września i października tego roku. Jednoznacznie „tak” odpowiedziało nieco ponad 27,5 proc. respondentów biorących udział w ankiecie Pracujwlogistyce.pl. Czyli nieco więcej niż ¼ z 350 respondentów (tyle osób wzięło udział w naszym badaniu) uważa, iż nie ma problemu obecnie z pracą w naszej branży. Dlaczego tak mało? Chodzi o możliwości na rynku pracy, biorąc pod uwagę poszczególne zawody i specjalności. I tak w przypadku spedytora albo handlowca – niespełna 7 proc. odpowiedziało, że łatwo jest o zmianę pracy w tym zawodzie. Ten wynik zaskakuje, gdyż są to zawody najbardziej pożądane na rynku pracy TSL, a tak niski odsetek respondentów, którzy wybrali tę odpowiedź, oznaczać może, iż prawdopodobnie w tych ww. 27,5 proc. byli również spedytorzy i handlowcy, którzy zdecydowanie odpowiedzieli TAK. Według 16 proc. respondentów ankiety, pracę jest łatwo zmienić / znaleźć, ale tylko w przypadku zawodu magazyniera. Rynek magazynowy potrzebuje tysięcy rąk pracy i w zasadzie znalezienie pracy na tym stanowisku nie stanowi problemu, chociaż tutaj trzeba wziąć pod uwagę jeden element –  lokalizację. W tych miejscach, gdzie skupione się centra i parki logistyczne, o pracę w tym zawodzie martwić się nie trzeba i firmy zabiegają o pracowników magazynowych.

Zdecydowanie „NIE” na pytanie czy jest obecnie łatwo znaleźć / zmienić pracę w branży TSL, odpowiedziało 12,1 proc. respondentów, co biorąc pod uwagę warunki panujące na rynku pracy jest dosyć sporo, i wynik ten nieco zaskakuje. Ale tutaj też trzeba podkreślić, że tak jak stopa bezrobocia na mapie Polski nie jest wyrównana i w niektórych regionach nadal utrzymuje się na poziomie dwucyfrowym (nawet sięgającym powyżej 20 proc. w niektórych powiatach), tak samo należy patrzeć na rynek pracy TSL, czyli przez pryzmat regionów. Trudno dopatrywać się możliwości w zakresie rozwoju miejsc pracy w regionach, gdzie firmy logistyczne występują pojedynczo, a tak jest w przypadku np. Warmii i Mazur.

Kolejne 15 proc. respondentów odpowiedziało, że nie jest łatwo zmienić / znaleźć pracę w branży TSL, bo dużo jest ofert pracy, ale tylko dla zawodowych kierowców. Fakt, patrząc na ogłoszenia o pracy i kampanie reklamowe, głównie dotyczą one poszukiwania kierowców pojazdów ciężarowych, których podobno w naszym kraju brakuje nawet 100 tyś. Aż 10,5 proc. biorących udział w ankiecie oceniło, że nie jest łatwo też znaleźć / zmienić pracę kadrze managerskiej i tutaj się zgadza, gdyż owszem pracy jest dużo, ale managerowie zwłaszcza wyższego szczebla wcale nie mają łatwego zadania, chcąc zmienić pracę. Na dobrą ofertę muszą nawet poczekać do roku czasu, a nawet i dłużej. Co zadziwia, to wynik 12 proc. w przypadku odpowiedzi: "nie jest łatwo znaleźć / zmienić pracę, bo rynek pracy jest nasycony kandydatami". Przy takim stanie rynku pracy (rynku pracownika), raczej spodziewaliśmy się ułamkowych not dla tego rodzaju odpowiedzi, bo wydaję się że kandydatów do pracy jest jak na lekarstwo, a rekruterzy wymyślają najróżniejsze metody na ich pozyskanie. Sumując tę odpowiedź z odpowiedzią zdecydowanego "nie", której udzieliło 12,1 proc., w sumie ponad 24 proc. respondentów uważa, że obecnie trudno jest znaleźć / zmienić pracę w branży TSL!

Jakie z tego wnioski wynikają? W obecnym stanie rynku pracy, agencje pracy i pracodawcy otwierają szeroko drzwi kandydatom do pracy, ale … jak wynika z naszego badania nie wszędzie i nie dla wszystkich. Warto o tym pamiętać, kiedy pomyślimy o zmianie pracy, zwłaszcza jeśli pracodawca zapewnia stabilność zatrudnienia i umożliwia rozwój zawodowy. Bo nic nie jest takie, jak nam się wydaje.

 

Opr. Beata Trochymiak, Pracujwlogistyce.pl

kobiety w logistyce
Poznajcie laureatki tytułu „Kobieta w logistyce 2017”
Jakimi firmami zarządzają kobiety?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Obowiązek montażu tachografów w pojazdach poniżej 3,5 tony? - CORTE zgłasza uwa ...
Transport poniżej 3,5 tony - prawa i obowiązki
Niemcy zaostrzają kontrole busów
Kilka słów o zmianach w wydawaniu zaświadczeń A1
Pozwolenie na pracę dla cudzoziemca a zatrudnienie na dłuższy okres
UWAGA! Włochy wprowadzają kary za odpoczynek kierowcy w kabinie pojazdu
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Co trzeci pracownik powyżej 50 roku życia czuje się wykluczony z pracy!
UWAGA! Zmiany w Ustawie o transporcie drogowym i nowa Ustawa o tachografach
E-commerce - mocne i słabe strony omnichannel
Komentarz eksperta - nabycie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Dobre wieści dla branży transportowej z Parlamentu Europejskiego
Platooning – DB Schenker testuje automatyzowane konwoje ciężarówek
DKV Box Europe do rozliczania wszystkich opłat drogowych w Europie już dostępne
Wyższy poziom bezpieczeństwa w pojazdach Volvo Trucks
ID Logistics podsumowuje 10 lat działalności w Polsce
Poczta Polska podpisała nową umowę z Allegro
H&M w magazynach Segro Logistic Park Poznań
Dynamiczny wzrost i utrzymane tempo rozwoju - wyniki Agility Logistics za 1. kwartał ...
Pojazdy elektryczne tańsze od benzyniaków?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC