Dodaj ogłoszenie o pracy


Ile czasu mają przewoźnicy na dostosowanie się do przepisów o delegowaniu pracowników?

Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska” alarmuje, że po niekorzystnym dla przewoźników stanowisku Komisji ds. Zatrudnienia Parlamentu Europejskiego w sprawie dyrektywy o pracownikach delegowanych - o ile ogólne zasady dają pracodawcom 4 lata na dostosowanie się do nowych przepisów, to przewoźnicy prawdopodobnie będą musieli dostosować się znacznie wcześniej! Jego zdaniem przy presji sojuszu paryskiego może to nastąpić niespodziewanie szybko, nawet w pierwszej połowie 2018 roku!

Przypomnijmy w dniu 23 października, Rada UE z udziałem ministrów krajów członkowskich ds. zatrudnienia przyjęła stanowisko w sprawie nowelizacji dyrektywy o pracownikach delegowanych. Przewoźnicy liczyli do końca, na kompromisowe rozstrzygnięcie w sprawie wyłączenia przewozów drogowych z delegowania przez Radę Unii Europejskiej. Satysfakcjonujące byłoby nawet częściowe zwolnienie w oparciu o kryteria czasu trwania operacji transportowych i rodzaju przewozu. Pomimo początkowego sprzeciwu aż 14 państw europejskich na czele z Polską, koalicja Francji, Niemiec, Włoch, Austrii, Holandii i Belgii ostatecznie przeforsowała w Radzie swoje stanowisko stosowania w całości zrewidowanej dyrektywy wobec kierowców. Zadecydowała waga głosów tych państw, oparta o kryterium liczby ludności, a także wsparcie sojuszu paryskiego przez Komisarz Marianne Thyssen w imieniu Komisji Europejskiej.
Jak podkreśla Maciej Wroński z TLP - jedynym ustępstwem ze strony sojuszu paryskiego jest zgoda na utrzymanie jednego z motywów preambuły, który odnosi się do transportu drogowego, a także zmiana przepisów o terminie wejścia w życie zrewidowanej dyrektywy. Niestety ich analiza nie pozwala na optymizm. Prezes Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska” wskazuje, że w preambule mowa jest jedynie o konieczności rozwiązania wątpliwości i trudności wynikających z przepisów ogólnych i o ich wzmocnieniu w celu walki z nadużyciami. Ma to być zrobione w dyrektywie będącej dziś elementem tzw. Pakietu mobilności. Niestety trudno uznać ten zapis jako wytyczną do jakichkolwiek wyłączeń transportu.
Co jest ważne, zaskoczeniem jest fakt, że o ile ogólne zasady dają pracodawcom 4 lata na dostosowanie się do nowych przepisów, to przewoźnicy prawdopodobnie będą musieli dostosować się znacznie wcześniej. Nowe zasady delegowania będą stosowane do nich z chwilą wejścia w życie jednej dyrektywy transportowej a nie całego Pakietu mobilności. Przy presji sojuszu paryskiego może nastąpić niespodziewanie szybko, nawet w pierwszej połowie 2018 roku! – alarmuje  Maciej Wroński.
Dodatkowo poważnym problemem dla polskich przewoźników będzie też brak możliwości rozliczania dodatków kosztowych związanych z podróżą służbową w ramach wynagrodzenia brutto. Dlatego, mimo utrzymania stosowanej obecnie zasady kwotowego rozliczania wynagrodzenia brutto, dzisiejsza praktyka zaliczania części dodatków kosztowych na poczet płacy nie będzie mogła być kontynuowana. Transport i Logistyka Polska ocenia, iż pomimo kontynuowania prac nad nowymi unijnymi przepisami, wszystko wskazuje na to, że walka o unijny rynek transportowy jest już przegrana. Teraz możemy jedynie walczyć o to, aby koszty przegranej były możliwie jak najmniejsze. Zagrożone jest bowiem ponad 100 tysięcy miejsc pracy w samym tylko transporcie drogowym, a także istnienie co najmniej 20 tysięcy małych firm rodzinnych – wyliczał Maciej Wroński, prezes TLP.

(red./źr. Transport i Logistyka Polska)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.