Dodaj ogłoszenie o pracy


Konieczna jest publiczna pomoc w szkoleniu zawodowych kierowców

Brak kierowców to jeden z największych problemów, z jakim musi się borykać branża międzynarodowego transportu drogowego w Polsce. Deficyt kierowców z roku na rok będzie się pogłębiał. Polskie firmy realizujące transport międzynarodowy są w stanie zatrudnić niemal od ręki 30-40 tys. kierowców.

Mimo tak chłonnego i perspektywicznego rynku (spora część obecnie pracujących  w tym zawodzie szybko zbliża się bowiem do wieku emerytalnego, a z braku rąk do pracy 30 tys. kierowców to obywatele państw zza naszej wschodniej granicy), nadal brakuje efektywnej współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej w kwestii szkolenia młodych ludzi na prawo jazdy kategorii C oraz C+E.
– Opór materii jest bardzo duży – mówi Jan Buczek, prezes ZMPD, przypominając, że aż pięć lat zajęły kierowanemu przez niego Zrzeszeniu starania o wpisanie kierowcy-mechanika na listę zawodów MEN. – Niestety, podstawa programowa nie przewiduje zakończenia kształcenia egzaminem na kategorię C, lecz tylko B. Walczymy o to, by ukończenie szkoły I stopnia dawało uprawnienia do prowadzenia ciężarówki, natomiast ukończenie szkoły II stopnia – uprawnień do prowadzenia ciężarówki z naczepą – dodaje Jan Buczek.
ZMPD zorganizowało serię spotkań w całym kraju ze starostami oraz dyrektorami placówek w sprawie uruchomienie w tym roku szkolnym klas o profilu kierowca-mechanik. Po ich zakończeniu ZMPD przekaże do MEN wnioski z nich płynące, włącznie z propozycjami stosownych rozwiązań.
- Drogowy transport międzynarodowy jest biznesową wizytówką naszego kraju. Dlatego nie upominamy się o nic szczególnego – chcemy tylko, by państwo wreszcie zrozumiało, jak wiele korzyści może płynąć w przyszłości z publicznego zaangażowania się w szkolnictwo zawodowe kierowców – powiedział Jan Buczek. Brak tego zaangażowania tłumaczy się oficjalnie negatywną oceną Ministerstwa Zdrowia dotyczącą testów psychotechnicznych, które uczniowie mają obowiązek przejść, a z uwagi na młody wiek są do nich – zdaniem ministerstwa – jeszcze niegotowi. Główną przyczyną tego stanowiska są raczej wysokie koszty szkolenia. Prezes ZMPD stawia sprawę jasno: sami przedsiębiorcy tych kosztów nie są w stanie  udźwignąć.
Tadeusz Kucharski przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego „Solidarność” podkreślił, drastyczny spadek liczby osób pracujących w tym zawodzie był efektem upadku wielu państwowych przedsiębiorstw, szkolących swego czasu przyszłych kierowców. Jedną  z możliwości zdobycia zawodu było również wojsko, które jednak zaprzestało tej działalności. Poza tym wielu kierowców skorzystało z ofert zagranicznych pracodawców po otwarciu dla nas rynku unijnego. Tymczasem polska branża transportowa dynamicznie się rozwijała, co w końcu musiało doprowadzić do obecnego stanu. - Mocno wspieramy działania ZMPD, które walczy o szkolenie przyszłych kierowców – powiedział Tadeusz Kucharski.

(źr. ZMPD)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.