Dodaj ogłoszenie o pracy


Czy umowa CETA jest szansą dla polskiej branży logistycznej?

Porozumienie gospodarczo-handlowe między UE a Kanadą, szansą na rozwój polskiej branży logistycznej – uważa firma Rohlig Suus Logistics.

O co chodzi w tej umowie? W październiku br. Unia Europejska i Kanada podpisały umowę CETA, porozumienie gospodarczo-handlowe, które znosi niemal 99 proc. opłat celnych, likwiduje ograniczenia w dostępie do zamówień publicznych oraz otwiera rynek usług finansowych. Kanada stanowi jeden z ważniejszych rynków dla Unii Europejskiej. W 2015 roku wartość eksportu towarów ze Europy wyniosła 35,2 mld euro, zaś import z Kanady do Europy osiągnął poziom 28,3 mld euro. Według wstępnych szacunków Komisji Europejskiej dzięki CETA, dwustronna wymiana handlowa między Kanadą i UE wzrośnie o 23 proc.,  a unijne PKB będzie średnio rosnąć o 12 mld euro rocznie.

Z pewnością nowe możliwości i otwarcie granic, nie pozostanie bez wpływu na operatorów logistycznych, którzy mogą odczuć jej pozytywne skutki zarówno w postaci wzrostu wolumenu przesyłek, jak i pod kątem samego rozwoju branży TSL. Porozumienie daje szansę na poszerzenie możliwości eksportowych rodzimych przedsiębiorstw, które po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej dynamicznie się rozwijają. CETA stwarza więc okazję do ekspansji zagranicznej polskiego biznesu na nieco obcy gospodarczo i kulturowo rynek. Umowa przyczyni się również do zwiększenia ruchu w przestrzeni powietrznej, co umożliwi powstanie nowych połączeń lotniczych, a tym samym nowej powierzchni ładunkowej w przewozach Cargo. Zyskają na tym operatorzy logistyczni, rozszerzając swoją dotychczasową ofertę – podkreśla Rohlig Suus Logistics.
- Na szczególną uwagę zasługuje jednak wzrost bezpieczeństwa polskiego przedsiębiorcy, prowadzącego wymianę handlową z Kanadą. Ma bowiem powstać specjalna komórka, kontrolująca bezpieczeństwo i właściwy przebieg transakcji. Polskie firmy, zamierzające zaistnieć na kanadyjskim rynku, będą zatem ponosiły dużo mniejsze ryzyko biznesowe, co może zwiększyć szanse na ekspansję eksportową na tym kierunku, dla małych i średnich przedsiębiorstw – wyjaśnia Michał Szerszeń,  head of key trade lane management air&sea w ROHLIG SUUS Logistics.

Umowa stwarza także okazję dla rozwoju lokalnych portów i lotnisk. Według prognoz, w przyszłości może nie tylko powstać bezpośrednie, transatlantyckie połączenie z Kanady do Polski, ale rosną również szanse na otwarcie kolejnej, bezpośredniej linii do Toronto. Dostępne dotychczas na sezon letni 2016 połączenie, być może będzie ponownie dostępne w okresie wiosennym i zostanie utrzymane na stałe, co zwiększy przestrzeń ładunkową w przewozach Cargo. Na umowie powinny zyskać także krajowe porty - co może przyspieszyć otwarcie bezpośredniego połączenia linii kontenerowych do Polski – zaznacza Rohlig Suus Logistics.

Obawy i kontrowersje

Jednakże umowa wzbudza wiele dyskusji i ma też wielu przeciwników, którzy twierdzą że ucierpią na niej europejscy producenci, którzy nie będą tak konkurencyjni jak ich konkurenci z Kanady. Istnieją obawy o zalew rynku europejskiego tanią i złej jakości żywnością z tego kraju. Nawet jeśli tak będzie, to Rohlig Suus nie widzi w tym problemu. – Mówiąc o CETA w kontekście logistyki należy oddzielić typowe kwestie gospodarczo-handlowe, jakich dotyczy dokument, od aspektów czysto związanych z transportem, gdyż operatorzy logistyczni nie stracą na tym porozumieniu – przekonuje Michał Szerszeń z Rohlig Suus Logistics.

(red)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.