Przedświąteczny szczyt zakupowy przypadający pomiędzy Black Friday (25 listopada) i Cyber Monday (28 listopada) oraz rosnąca w tym czasie aktywność konsumentów do zawsze jest ogromnym wyzwaniem logistycznym. Rekordowe wyniki sprzedaży w tym czasie odnotowuje się głównie na rynkach amerykańskim i brytyjskim. To właśnie te rynki dyktują trendy przedświątecznych zakupów, a te z roku na roku będą większe z działem e-sklepów w handlu ogółem. Skuteczna obsługa zwiększającej się liczby przesyłek będzie wymagała coraz efektywniejszych narzędzi logistycznych. Jak to widzą przedstawiciele rynku magazynowego, komentuje Magdalena Szulc, dyrektor SEGRO na Europę Centralną.
- Według danych zgromadzonych przez firmę ComScore w trakcie ubiegłorocznego Cyber Monday wartość towarów zakupionych w sieci przekroczyła w USA poziom 3,1 mld dolarów – jest to kwota o około 20 proc. wyższa niż w 2014 roku. Podobny trend wzrostowy widoczny był także w Europie. Jak wynika z informacji zebranych przez IMRG, w 2015 roku na terenie Wielkiej Brytanii, w trakcie czterech dni pomiędzy Black Friday i Cyber Monday, e-konsumenci wydali łącznie 3,3 mld funtów – to o ponad 34 proc. więcej niż w 2014 roku. Zachowania obserwowane na rynku amerykańskim i brytyjskim w czasie Black Friday i Cyber Monday coraz częściej jednak widoczne są także w innych krajach, w tym również w Polsce. Zwiększająca się w tym czasie wielkość wolumenu towarów dostarczanych do klientów wymaga nie tylko dużej efektywności operacyjnej przedsiębiorstw odpowiedzialnych za obsługę zamówień, ale przede wszystkim elastyczności i właściwego planowania w kontekście lokalizacji centrów magazynowych.
Obecnie w portfolio klientów SEGRO aż 20 proc. stanowią operatorzy logistyczni, z kolei 9 proc. to firmy z segmentu pocztowo-kurierskiego. Spodziewamy się, że w najbliższych latach ich odsetek może ulec zwiększeniu. W kontekście Polski, dla inwestycji dedykowanych branży logistycznej, ważnymi czynnikami, które wpływają na niesłabnące zainteresowanie naszym krajem są między innymi strategiczna lokalizacja w sercu Europy, a także rozwijająca się sieć nowoczesnych dróg i autostrad.
Warto podkreślić, że e-handel to obecnie już nie tylko najwięksi gracze, ale coraz częściej także mniejsze e-sklepy o zasięgu lokalnym, które potrzebują mniejszych obiektów magazynowych typu smal business units (SBU). Jednostki te obejmują powierzchnie biurowe, małe magazyny, realizację usług, kompletacje, a także lekką produkcję. Minimalne moduły do wynajęcia zaczynają się w nich już od 300 m², a jako projekty magazynowo-biurowe są one idealnym rozwiązaniem dla firm poszukujących dobrej lokalizacji w ramach granic administracyjnych miast, reprezentacyjnego otoczenia i łatwego dostępu do infrastruktury komunikacyjnej.
(red)