Dodaj ogłoszenie o pracy


Jak studenci logistyki oceniają pracę w branży TSL?

Koordynatorzy programu TransEdu przeprowadzili w drugim kwartale 2016 r. badanie na temat zainteresowania uczniów i studentów kierunków logistycznych pracą w branży TSL. W ankiecie online wzięło udział ponad 300 respondentów. Z odpowiedzi można dowiedziec się, jakie motywacje, oczekiwania i plany zawodowe mają młodzi ludzie.

W gronie respondentów badania znaleźli się studenci (¾ próby) i uczniowie kierunków logistycznych z całej Polski, z których najwięcej reprezentowało województwa: dolnośląskie, łódzkie i opolskie. Z czego 51 proc. stanowiły kobiety, a mężczyźni 48 proc. (pozostali ankietowani nie podali swojej płci).
Czemu wybrałeś kierunek logistyka? Na to pytanie, tylko 45 proc. badanych odpowiedziało: ze względu na zainteresowania. Druga połowa podała bardziej konkretne powody: dobre zarobki, łatwość znalezienia pracy, czy posiadanie praktycznego doświadczenia w pracy w branży (tu dyplom stanowi prawdopodobnie uzupełnienie do wykonywanego zawodu). Żeby zrozumieć, dlaczego uczniowie i studenci interesują się pracą w branży, warto zastanowić się, co kryje się pod często udzielaną odpowiedzią “zainteresowania”. Czy nauka na kierunku logistycznym jest dla nich sposobem na poświęcenie się swojemu hobby? Część  z nich pewnie rzeczywiście traktuje wybrane przez siebie studia jako sposób na rozwijanie swojej pasji. Ale takie wyniki mogą mieć też bardziej prozaiczny powód: odpowiedź “zainteresowania” może stanowić zamiennik dla “trudno powiedzieć”. Uniwersalnych odpowiedzi mogą udzielać osoby, którym trudno zdecydować się na konkretny wariant.
Gdzie do pracy po studiach?
Pomimo sporego deklarowanego zainteresowania logistyką, mogą dziwić plany zawodowe respondentów. Najwięcej (47 proc.) określa swoje zainteresowanie pracą w branży logistycznej jako umiarkowane. Zdecydowanych na pracę w branży TSL jest 44 proc. respondentów. I nieważne, czy odpowiedź “zainteresowania” faktycznie świadczy o studiowaniu logistyki dla przyjemności, czy też o przypadkowości wyboru tego kierunku, wniosek klaruje się dosyć wyraźnie: o wyborze tej pracy prawdopodobnie decydują czynniki praktyczno-ekonomiczne.

Jakich zarobków oczekujesz w logistyce?
Oczekiwania finansowe uczniów i studentów w pierwszym roku pracy wydają się być realistyczne. Najczęściej wskazywane przedziały to kolejno: 2000-2500 zł, 1500-2000 zł i 2500-3000 zł (netto). Pytani o związane z pracą czynniki, które mogłyby zadecydować o zmianie miejsca zamieszkania, respondenci odpowiadali bardzo różnie. Najwięcej osób wskazało na wyższe zarobki oraz możliwość zdobycia doświadczenia. Dla części osób liczy się prestiż związany z pozycją zawodową lub samym miejscem pracy. Najrzadziej wskazywano na czynniki niezwiązane ściśle z zawodem, tj. miejsce zamieszkania i atmosferę. Tylko 3 proc. respondentów twierdzi, że nie zmieniłaby miejsca zamieszkania dla pracy.

Czy jesteś zainteresowany stażem?
Zainteresowanie bezpłatnym stażem maleje wraz z kolejnymi etapami edukacji. O ile wśród uczniów i studentów kierunków licencjackich/inżynierskich przeważają osoby, które deklarują chęć odbycia takiego stażu, to większość magistrantów i studentów podyplomowych nie jest już zainteresowana tym sposobem zdobycia doświadczenia zawodowego. W ich gronie bezpłatnymi praktykami swoje zainteresowanej wyraziło zaledwie 57 osób biorących udział w badaniu.

Z powyższych deklaracji płynie ważny wniosek. Często postawa młodego pokolenia oceniana jest przez pracodawców jako roszczeniowa.  Z wyżej przytoczonych badań wynika, że nie do końca jest to prawda. Połowa z biorących udział w badaniu bardzo świadomie podjęła decyzję o wyborze kierunku studiów i dalszej ścieżki zawodowej. Młodzi ludzi potrafią też ocenić swój potencjał i realne możliwości rynku pracy, a co najważniejsze są chętni zarówno do pracy, jak i nauki zawodu. To bardzo cenna informacja dla pracodawców z branży TSL, którzy jak nigdy dotąd, borykają się z problemem braku rąk do pracy.

(red/ źr. TransEdu)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.