Aon Hewitt bada satysfakcję pracowników z czternastu kategorii tworzących model angażującego środowiska pracy, zadając blisko 70 pytań. Badanie jest prowadzone w ramach programu pt. "Najlepsi Pracodawcy", którego celem jest ocena pracodawców pod kątem zaangażowania pracowników. W 11. edycji programu Najlepsi Pracodawcy udział wzięło 129 polskich firm. Zestawione wyniki ankiet od wszystkich firm - uczestników, pozwoliły zdiagnozować mocne strony i wyzwania oraz trendy wzrostowe i spadkowe w budowaniu angażujących miejsc pracy.
Mocne strony pracodawców w Polsce
• Kierownictwo - bezpośredni przełożony – wymaganie i egzekwowanie odpowiedzialności za realizację wyników prac na najwyższym poziomie, udzielanie wsparcia pracownikom, stawianie jasnych oczekiwań i celów do realizacji, ofiarowanie wsparcia merytorycznego.
Zadania i Autonomia – dobre dopasowanie zadań do preferencji, umiejętności i doświadczenia pracowników.
• Współpraca wewnątrz zespołowa – efektywna współpraca, wspierająca realizację celów, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem oraz wzajemne szanowanie opinii i odczuć.
Największe wyzwania pracodawców w Polsce
• Wynagrodzenia – poczucie adekwatności płacy do wkładu pracy, przekonanie o sprawiedliwości wynagradzania w porównaniu do innych firm.
• Pozyskiwanie i utrzymanie pracowników – wystarczająca liczba pracowników potrzebna do realizacji celów, umiejętność zatrzymania pracowników, którzy są ważni dla organizacji.
• Współpraca między działami i wewnątrz organizacji, umożliwiająca efektywne działanie firmy.
Kluczowe wzrosty:
• Percepcja działań CSR prowadzonych przez firmę + 5 p.p.
• Dobre dopasowanie pracowników do firmy pod kątem wartości + 4 p.p.
Największe spadki:
• Wystarczająca liczba pracowników - 5 p.p.:
• Autonomia i wpływ na decyzje - 5 p.p.:
Zaangażowanie w Polsce
Wskaźnik zaangażowania – jeden z kluczowych wskaźników diagnozowanych w badaniach Aon Hewitt, definiuje na ile organizacja skutecznie buduje angażujące i przyjazne środowisko pracy dla pracowników. Średni poziom zaangażowania wśród badanych organizacji w Polsce jest na stabilnym poziomie od 2013 roku i wynosi 51 proc., zaś średni wskaźnik wśród Najlepszych Pracodawców wyniósł 74 proc. Dzięki badaniu organizatorzy wskazali na elementy, które w 2016 roku wyraźnie wyróżniają najlepszych pracodawców z grona wszystkich firm biorących udział w badaniu, i mają znaczący wpływ na budowanie angażującego środowiska pracy. Są to:
• Liderzy – zarząd
• Marka pracodawcy
• Zarządzanie wynikami
Analizując wyniki względem lat ubiegłych okazuje się, że recepta na ten sukces pozostaje niezmienna. Najlepsi pracodawcy nadal konsekwentnie:
1. wyróżniają się przywództwem nastawionym na ludzi i wyniki,
2. świadomie budują silną i atrakcyjną markę zwracając szczególną uwagę na jej spójność wewnątrz i na zewnątrz organizacji,
3. mądrze kierują procesem zarządzania wynikami.
Co to oznacza z perspektywy pracownika?
• Pracownicy tych organizacji są dumni, że są częścią danej firmy.
• Uważają również, że praca w niej wyraźnie różni się od pracy w pozostałych organizacjach, a ponadto firma jest społecznie odpowiedzialna.
• Ich pracownicy są na bieżąco informowani o kierunku rozwoju firmy. Są zachęcani przez swoich szefów do aktywnego włączania się w funkcjonowanie organizacji i dzielenia się pomysłami i sugestiami związanymi z usprawnianiem pracy. Przyznają też, że otrzymują od szefów wsparcie konieczne do wykonywania efektywnej pracy.
• Pracownicy rozumieją, w jaki sposób postawione im cele wiążą się z celami całej firmy
• Lubią też wykonywać swoje codzienne zadania i mają wpływ na to, jak je wykonują.
• Wśród współpracowników panuje szerokie poszanowanie opinii i uczuć innych. Wewnątrz zespołu współpracownicy chętnie dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniami.
• I wreszcie - pracownicy mają poczucie, że zarząd traktuje ich jako najcenniejszy kapitał firmy oraz odpowiednio się z nimi komunikuje.
(red)